måndag 14 november 2016

TID ATT FIRA




Hipp huurrraaa för alla pappor som firade fars dag igår! Vi firade maken och passade även på att gratta honom då han nyligen fyllt år :) Och jag sände en varm och tacksam tanke till min egen far som är bland änglarna...



Mysig samvaro



Vilken mysig helg vi haft! Äldsta dottern kom hem från Kalmar där hon bor och därmed var hela familjen samlad. Dessutom kom svärmor förbi och vi passade på att fira maken med god mat, dryck och presenter :) Och jag vet ju att släkten gärna kikar in här på bloggen och ser vad vi har för oss så här kommer ett inlägg för dem - och så klart för er andra som vill hänga på :)

Vi började med premiär för årets första glögg :)



Glöggen serverades sedvanligt på vedspisen, mysigt!



Svärmor tillsammans med barnen. Iiiinte lätt att få fina bilder i mörkret så här års, tyvärr lite dålig bildkvalitet...


(Jag har fått mailfrågor om min köksö så jag passar på att svara på det här. Måtten på köksön är 1 m bred, 91cm hög och 126 cm lång). 


Jag lagade buffé med flera rätter. Något för alla smaker med andra ord :)



Det blev räktårta, kantarellpaj, kyckling med röd pesto och salami, fläskfilé med färskost och basilika samt potatisgratäng och sallad, en saaaalig blandning :)


Sedan vill jag gärna tipsa om den här goda alkoholfria julmusten lagrad på ekfat...


... jättegod! Finns att köpa på Systembolaget.


Minsta dottern strike a pose, haha :)

Och s.j.ä.l.v.k.l.a.r.t blev det efterrätt...

Foton: Aka privat.

En supergod citroncheesecake!

Många varma hjärtan samlades för att umgås - det bästa!!


Tjing Aka


7 kommentarer:

  1. Alla tillfällen att firas måste man ta till. det värmer i rusket.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Mysigt! Många rätter det gillar jag och den där julmusten smakade vi på i helgen också. God! Klart man ska fira allt som firas kan. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Så trevligt och gott det ser ut! Glöggpremiär här också, det är lite tradition på fars dag här hos oss. Så mysigt!
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Så himla gott! Underbara smaker! Wow!
    Kram
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Cecilia!

      Många kramar till dig!!

      Radera
  5. Mysigt att samla de käraste runt sig. Och så god mat du fixade till, räktårtan ser underbart god ut och även desserten. Glögg har vi inte smakat än men till 1;a advent blir det nog.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  6. Åh så mycket gott du bjöd på !
    Ja det blir mycket att fira framöver...snart 1:a advent också...och sen bär det iväg, hihi...hoppas du har det bra i tråk vädret !
    Kramis bia

    SvaraRadera