söndag 6 november 2016

KLASSISKT OCH STILRENT BADRUM



Jamen hur snyggt!! En klassisk badrumsmöbel i sobert grått och med guldiga detaljer till det. 



Planera för badrum


Ett väldigt angeläget renoveringsbehov för mig och maken är badrummet på övervåningen. Vi bor ju i ett gammalt hus och jag vill att badrummet ska passa in i husets stil. Möblerna får absolut inte vara för moderna och jag gillar inte heller när det blir för lantligt, jag är ute efter en klassisk stilren design.

Kolla in badrummet nedan, jag säger bara wow!! Så himla fint!


Och kolla in kaklet, så klassiskt och såååå fint.

Jag och maken gör den mesta renoveringen själva utan hjälp av hantverkare. Vi har dock varit tveksamma till att våga oss på kakelsättning. Men hur svårt kan det vara!? Underarbetet är så klart superviktigt men det är bara att läsa in sig på. Sedan behöver vi en kakelskärare, gissar att det går att låna en sådan där man köper kakel. Är det någon som kikar in här hos mig som provat att kakla själv och som vet hur svårt det är att använda en kakelskärare? Ett annat verktyg som finns på makens önskelista och som skulle vara användbart i sammanhanget är en laseravståndsmätare som enkelt mäter både avstånd och hela ytor. Jag har hittat en här som går att synka med mobiltelefonen, så praktiskt!

Vackra handdukshängare nedan... 



Ett alternativ till spegelskåpet är att ha stora speglar som börjar vid handfatet vilket gör att rummet upplevs större. Och kolla in klinkergolvet, superfint!


Skåpet nedan skulle passa perfekt till vårt badrum, men smakar det som kostar det ju som bekant...


Ett badrum helt i min smak - och som maken också gillar, perfekt alltså! Frågan är hur vi ska tänka kring renoveringen, kanske dumsnålt att försöka sig på det själv!? Vad tror ni?

Önskar alla en fin ny vecka!

Tjingeling Aka

15 kommentarer:

  1. Ojoj här skulle vi också behöva renovera badrummet...men min man är ganska händig (antar att din också är det ;))...så han skulle nog försöka sej på att renovera själv ;)...ändå har vi inte kommit till skott !!!
    Ja, det är väl så att han inte har "tid" eller vilja snarare, hehe...men förr eller senare måste vi nog slå till ;). Och plötsligt kom vintern till oss !!...har ni också fått snö ?...tycker det är tidigt men det är mysigt också och så blir det ju ljusare ute ;)
    ha en fin kväll och fin ny vecka !!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen dom svarvade benen och kaklet är klassiskt och snyggt.Jag verkar ha snöat inne på grått, tycker det är jättefint och särskilt till guldiga detaljer. jag har kaklat två badrum och två kök(ovan bänkar) Tycker det var roligt och inte så svårt. Vi köpte en kakelsåg sen var det bara att köra på. Lycka till! Roligt att kunna göra själv. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Tidigare kunde man göra våtutrymmen själv hur lätt som helst men idag är det inte lika enkelt om det skulle hända nåt. Vad jag förstår så måste det vara en certifierad som tar ansvaret för att det blir rätt.Arbetet kan man nog göra om den är med och ser till att fuktspärr och annat blir rätt utfört.Jag skulle inte ha gjort det helt själv.(du vet det där med "arbetsskadad")Inom yrket.
    Badrummet du visar är ju super fint men som sagt smakar det så kostar det. Men med lite av dina knep så löser du säkert skåpet på eget sätt hihi.
    Ha nu en fin och bra kväll
    och början på veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vi tänker göra vårt badrum själva. :-) Kakelsättning är kul, fuktspärr kan man ju be en auktoriserad sätta om man vill (det är ju plastmatta de sätter idag) och sen göra resten själv med kakel o klinker. Vi gör nog allt själva, ink fuktspärr. Har gjort badrum förr. Det är kul. :-) Kram Åse

    SvaraRadera
  5. Ni är ju duktiga båda två men ta reda på så mycket som möjligt och fråga även kakelbutiken.
    Ha det fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  6. Vi har två badrum som vi borde renovera snart. I vårt förra hus gjorde vi om två badrum själva bara ett år innan vi flyttade och då orkade vi inte börja om här på en gång. Nu har det gått sex år och vi börjar så smått snegla lite på det ena badrummet. Vi kaklade själva förra gången och det gick bra. Kakelskärare är inte svårt att använda, visst kan det bli något felskär men det får man räkna med innan så man har några plattor över. Vi satte plastmatta på vägg och golv och sen kakel och klinker, det gick fint!
    Man lär sig ju medans man håller på, det kommer att gå galant för er ska du se! Lycka till!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Så snyggt ❤️ ...
    Här har vi just gjort fix i vårt badrum med nya färger på handukar & duschdraperi lite mer höst/vintrigt & det bästa ...En ny tvättmaskin :)

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  8. Hur ni än gör så blir det garanterat sparsmakat och snyggt för är det nåt ni har så är det god smak. Spännande!

    Ha en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Vi gjorde om vårt badrum för några år sedan, men vi anlitade en firma... lite för stort badrum att ge sig på. Annars att kakla är inte så svårt, har gjort lite i köket.
    Tror att det kommer att bli jättesnyggt badrum hos Er, väntar med spänning på resultatet.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Jättefint! Precis min stil också! Jag vill inte heller ha för lantligt utan mer klassiskt. Vi valde samma kökssnickerier som vi har i köket, till vårt badrum på övervåningen. Ett tips, som blir lite billigare än de mycket dyra badrumsinredningar som finns... Kaklat och skurit kakel och klinker har vi (mannen) gjort många gånger och är man lite händig så klarar man det. Och händiga är ni ju verkligen, så det fixar ni! Helt säker på!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  11. spännande med badrumsrenovering. Kommer nog bli toppen när ni är klara. Jag har inte kalkat men min man har men han är snickare så han har det lite i sig. Fast ni verkar ha bra koll på sånt ni med! Läs på och ha inte för bråttom så kommer det gå bra!

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  12. Fina badrum!
    Jag gillar mitt badrum i Wales. Känns som vi renoverade det alldeles nyss,men det är nog faktiskt minst 8 år nu. Min man gjorde allt inkl rörarbete och kakel.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Så roligt att planera badrum! :)

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Vi planerar också badrum :) kram

    SvaraRadera
  15. Kikar in igen och önskar dej en trevlig fars dag vännen !!...vi åker idag till min pappa ;))
    Varm kram bia

    SvaraRadera