lördag 8 oktober 2016

STOR OLJEMÅLNING - TANKAR KRING TAVLOR I INREDNINGEN



Foton: Aka privat.

En ny (fast gammal) tavla har funnit sin plats i vardagsrummet (eller har den det....,). Alltså huuuur svårt är det inte med tavlor. Men nu hänger den där i alla fall och jag tycker så här långt att det känns bra, men den här bloggerskan har ändrat sig förr (enligt maken i alla fall, haha ).


Så här tänker jag: 


1) Tavlan måste passa in med inredningen omkring den. Blanda gärna nytt och gammalt, kromat och nött, men det måste vara något som gör att tavlan passar in i sammanhanget. 
2) Färgmässigt kommer tavlan mest till sin rätt om färgen i den knyts till färgen med något annat i rummet, exempelvis färgen på kuddar osv, 
3) Storleken på tavlan är himla viktigt, proportionerna måste vara de rätta för såväl vägghöjd som på den vägg tavlan hänger. Att hänga en liten tavla på min vägg som har 5 meter i takhöjd funkar I.N.T.E. 
4) Tavlan måste också passa in med övriga tavlor i rummet. Det funkar att blanda olika motiv samt nytt och gammalt men tavlorna måste på något vis harmoniera med varandra.
5) Det gäller att tänka till kring antalet tavlor i ett rum. För många tavlor ger oftast ett plottrigt intryck och tavlorna kommer då inte till sin rätt. Bättre att välja ut de tavlor man bäst gillar och behålla några få. Ett alternativ är annars att skapa en tavelvägg där flera tavlor är samlade.  
6) Och till det viktigaste - motivet! Tavlan måste tilltala dess ägare och där är smaken delad. Att hänga upp en tavla på väggen bara för att den råkat bli över ger inte mycket glädje. Att istället invänta "rätt tavla" som ägaren blir glad att titta på är det självklara valet. 

Så hur hänger det här ihop med min tavla då...

Storleksmässigt funkar tavlan bra där den placerats och den passar också bra i hop med övriga tavlor, men här är jag inte riktigt klar än... Färgmässigt passar nyanserna i tavlan och ramen bra ihop med de senapsfärgade kuddarna i soffan. Dessutom passar motivet mycket bra ihop med miljön för övrigt, -om jag tittar ut genom fönstret i vardagsrummet ser miljön likadan ut som på tavlan. Jag tycker också att tavlan är vacker. Vad är då problemet? Jo att jag inte är klar med rummet för övrigt än så jag ser inte helheten... 

Nu till frågan - vad tycker ni experter som kikar in här?? Jag vore sååå tacksam för era åsikter :)


Tjingeling aka


6 kommentarer:

  1. Såg den fina tavlan på IG. När jag läser dina kriterier för en tavla tycker jag nog att du har lyckats väldigt bra. Det är flera saker jag inte ens tänker på när jag sätter upp en tavla så antagligen ser det helknasigt ut hos mig, fniss. Men tack för dina fina tips och ha en fin kväll!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Tavlan är fin och passar bra där tycker jag ;)
    Men jag är nog likadan , ibland har jag svårt att bestämma mej,passar den eller inte ?...men jag har inte så många tavlor, gillar mest speglar och har flera st. i ett rum...gör rummen lite större och jag gillar olika speglar tillsammans ;))...idag har jag fixat lite i vardagsrummet och satt upp en spegel till, hihi...en solspegel i guldfärg ;))...men den kommer kanske också att få flytta på sej, hehe...
    Önskar dej en fin helg !!
    Kraaam !

    SvaraRadera
  3. Svårt det där med tavlor. Din tavla gillar jag, det är djup i den och man sugs nästan in i den. Jättefin och passar bra med övrig inredning också!
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Det är svårt med tavlor, har inga väggar som gör sig bra med tavlor. Din tavla var jättefin, härligt med dina tankar har inte tänkt på det sättet.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Vilken rofylld tavla du har satt upp. Det är verkligen svårt med konst på väggarna. Håller med dig om dina tankar och roligt att du delar med dig av hur du funderar. Vi har många tavlor som står på golvet i ett hörn på kontoret. Vet inte var vi ska ha dem. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det där är en svår nöt att kläcka för oss alla tror jag. Nog är motivet viktigt, ramen åxå storleken beror ju på hur den sitter och hur stort rummet är känner jag då. Ofta passar alla tavlor på nåt konstigt sätt ihop om man bra gillar dom.Har de ett gemensamt budskap eller liknande ramar så tycker jag att det funkar. En ensam tavla kan vara stor och pampig.Det var mina tankar. Tavlan din är så fin och man får viss ro av att se den.
    Ha nu en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera