tisdag 11 oktober 2016

MIDDAGSTIPS - PASTA MED RÄKOR




Finn fem fel, haha :) Maken i bloggerskans förkläde och nu vet jag ju p.r.e.c.i.s vad tomtefar kommer att lägga i makens paket, hittade ett fint förkläde på Engelbert Strauss, check this out! Sedan skulle en riktigt bra kniv behöva inhandlas också. Hittade den här från Royal Design, fiiiin men dyyyyr...



Mumsig middag


Jag passade på att ta lite foton från köket under helgen som var. Jag och maken hjälptes åt att göra en suuuupergod middag som jag vill tipsa om. Jag gillar egentligen inte att laga mat och vill inte ägna allt för lång tid åt matlagning. Men jag älskar att äta gott så därför provar jag ofta olika recept vilket uppskattas här hemma :) Ofta hittar jag recept på olika bloggar, så även denna gång :)





Och har ni inte redan bestämt vad ni ska laga i imorgon kväll eller till helgen så kommer här ett hett tips, sååå gott! Receptet (som jag ändrat lite i) hittade jag i Charlotte Perellis blogg.


Pasta med Räkor 



Ingredienser:

I dl charlottenlök 
1 stor klyfta vitlök
1 dl persilja
2 krm cayennepeppar
1 tsk dragon
1 tsk rosmarin
1,5 dl whiskey (jag tog knappt 0,5 dl cocnac istället. (Jag provade med 1,5 whiskey vid ett senare tillfälle och det för stark smak för mig...)
2 dl passerade tomater
3 dl vispgrädde
Stora skalade räkor
Parmesanost
Bredare färsk tagliatelle.


Gör så här:
1. Finhacka charlottenlök, vitlök och persilja, fräs i rikligt med smör. 
2. Tillsätt cayennepeppar, dragon och rosmarin.
3. Häll i whiskey (eller cocnac som jag tog), de passerade tomaterna och grädden. Låt puttra på svag värme.
4 Avsluta med att lägga i stora skalade räkor.  
5. Rör ihop såsen med nykokt pasta. 
6. Toppa rätten med grovt riven parmesan och svartpeppar.


Bon Apetit!

12 kommentarer:

  1. Det kan jag tro det. att det är gott låter så frestande. Kul när man lagar mat tillsammans tycker jag det är sällan hos oss men har tänkt att det ska tvingas fram lite när stugan är färdig och vi har massor av tid över för vad ska vi göra då¨å.........Den sidan av köket har jag inte sett förut så mysigt det är hos er.
    Ha en fin och bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så smarrigt det låter, den rätten ska jag prova och testa på maken. Han har för sig att all pasta är det samma som makaroner, men han ska banne mej få ändra sig!
    Fina bilder från ditt hemtrevliga kök!
    Ha det fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Åh det där såg ju riktigt gott ut.
    Det var ett tag sen jag lämnade någon kommentar inne hos dig. Jag hoppas att du mår bra?
    kram Linda

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet, är nu sparat i min receptmapp och ska provas på fredag!

    Ha en fin onsdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Så gott med räkor och pasta även om jag inte äter vanlig sort. Mysiga bilder och så bra julklapp eller kanske fars dags present. Kraaam pia

    SvaraRadera
  6. Mums !...vi åt också räkor och pasta i helgen , hihi...men ditt recept lät nog godare eftersom vi inte hade någon grädde i (blev lite torrt) jag marinerade räkorna först. Men det där ska man kanske pröva, lät gott !
    Ja tänk, snart är julen här !!
    Må så gott !
    Kraaam bia

    SvaraRadera
  7. Det lät enkelt! Gillar när det inte är alltför avancerat.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Tack för recept! Det ska jag testa. Så hemtrevligt du har i ditt kök! Fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Så fint du har i ditt kök och maten����måste testa detta.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Supergod räkpasta! Blir en bjudrätt i detta hem:) Och har man varken konjak eller whisky går det bra med en skvätt vitt vin också!

    Ha en mysig helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Mums så gott det ser ut! Här hinns det inte lagas middag ikväll då vi ska kolla dotterns fotbollslag så det blir en runda till delikatessbutiken tror jag!

    Här står också snygga förkläden på önskelistan!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  12. Mums så gott det ser ut! Här hinns det inte lagas middag ikväll då vi ska kolla dotterns fotbollslag så det blir en runda till delikatessbutiken tror jag!

    Här står också snygga förkläden på önskelistan!

    Kram Jenny

    SvaraRadera