tisdag 13 september 2016

HÄNGRÄNNOR PÅ HÖNSHUSET




Ni  som följer bloggen vet ju vid det här laget att projekten avlöser varandra här hemma hos mig :)



Underhålla uthusen



Att äga ett stort hus, en stor tomt med flera uthus förpliktigar. Det finns alltid något underhåll att göra och det gäller att prioritera.

Jag och maken har ett stort intresse i att försköna det hus vi bor i med dess omgivning. Dels blir allt vi gör så mycket finare jämfört med hur det såg ut när vi flyttade in, dels är det en mäktig känsla att allt vi gör bevaras för framtiden.

Jag har hela tiden haft ambitionen att skapa ett eget  "Skansen" kring huset och jag tycker att vi är på rätt väg. Som ett led i det har hönshusen renoverats. Husen har fått en ny placering på tomten, en ny färg, ett staket och ett nytt tak. Och nu senast har ett av hönshuset fått hängrännor. 



Bla bla bla i telefonen...


Det gäller att måtta avstånden på hängrännorna...


Och så kommer hängrännorna på plats.



Foton: Aka privat.

Även det lilla muminhuset (som också är ett hönshus) har fått sig  en renovering och nu är bägge husen rustade för att klara några år framöver :)

Och i bakgrunden skymtas nästa projekt, nya tegelpannor ska läggas på vedboden.

Men det får vi fixa nästa år.


Tjingeling aka

10 kommentarer:

  1. Så är det. har man hus och tomt så finns det alltid att göra. Förändra, förbättra, fräscha upp och göra om/ nytt. En viss charm med det men även i bland lite stressigt kan jag tycka. Era hönshus är så himla fina påminner massor om skansen. Bara hönsen som saknas då... Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Åh vilka underbara soliga bilder! Mycket pyssel blir det!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Så fint ni gör! Och jag tror ni har roligt när ni håller på eftersom ni verkar ganska eniga om hur ni vill ha det. Blir det höns också i de små husen?
    Ha en fortsatt fin september!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  4. ja det finns mycket att göra när man har hus. Vi behöver göra mycket kan jag säga, men det går trögt !...blev fint ert hönshus...du vet väl att vi haft höns för några år sedan, hihi...men inte igen, men det var roligt att ha i några år iaf ;)...har du märkt så tröga alla bloggar är nu...verkar som de flesta har lessnat och gått över till instagram...lite tråkigt tycker jag.
    Ha en fin helg nu !
    Stor kram från bia

    SvaraRadera
  5. Kul att se era olika projekt! Vi har ju också ett antal...
    Så fina hönshusen blev. Nu måste väl några flytta in?

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det så, det finns alltid projekt att utföra och avsluta. Undrar bara var är hönsen?? Sött hus de får bo i alla fall.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Oj, så fint det ser ut, önskar att jag bodde så att jag kunde ha ett hönshus..
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Japp det finns alltid något att fixa med! Här har vi också projekt som ska göras. Tar en sak i taget så går det lättare...

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  9. Ni är så flitiga och det blir så fint. Hönshusen är helt underbara!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  10. OH, vad fint! Och vad mycket ni har gjort.
    Vi har också en del "uthus" och några är i trå och har nu målats. Skönt att ha det gjort.
    Ha det bra1

    SvaraRadera