tisdag 5 juli 2016

TRÄDGÅRDSPYSSEL




Sommartider innebär många fågelbebisar överallt i träden. Bloggerskan serverar små brödbitar på fågelbordet under ett fågelbo i trädgården, vem kommer inte ihåg hur jobbigt det var under småbarnsåren! Jag kan ju gott bidra med lite service, haha :)



Njuter utomhus


Det är ju sååå himla underbart utomhus just nu! Jag håller på att plantera buskar, perenner och klätterväxter för fullt (samtidigt som jag skriver en uppsats, pjuhhhh).

Jag tog kameran för en liten rundtur...


Korgen med tagetes har jag fått av svärmor, blommorna har hon drivit upp själv, tack Gunvor! :)


Rosbågarna börjar ta sig, jisses vilka vackra rosor, jag smäller av!!



I förgrunden ovan, en gammaldags buskros som bara måååste växa på sig pronto. I bakgrunden - skuggrabatten...


Samma skuggrabatt ovan fast fotot taget ur en annan vinkel. Byggnaden till höger i bild är garaget. 

Garageväggen har dekorerats för säsongen...


Och den lilla klätterväxten nedan i bild är helt ny i trädgården...


... Klematis Miss Bateman :)


Och i andra hörnet av växstödet håller rosen New Dawn på att växa till sig :) Förstukvisten i bakgrunden är ingången till tvättstugan...


Alltså jag bara tokälskar kopparhinken!


Förstukvisten in till huset på bilden ovan.

Och ett av dagens projekt är...

Foton: Aka privat.

... att plantera Klematis Sommer snow vid det nya växtstödet som precis kommit på plats vid gaveln på vedboden, till höger i bild skymtas hönshuset. 

Önskar alla en riktigt fin sommar!

Tjing aka

17 kommentarer:

  1. Jag hann se bågarna med de söta rosorna som börjat blomma så fint när jag susade förbi igår på cykel. Men aldrig att jag ser en enda skymt av bloggerskan själv! Trädgården blir så fin, lycka till med nyplanteringarna och tentaläsningen!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ohhh så vackert i din trädgård nu! Rosorna och bågarna var verkligen fint, bra tips där. Ja idag regn i Blekinge, det är varannan-dag-väder här kan man lugnt säga...
    Ha en fin dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Åh så många fina detaljer i din trädgård!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Så fin trädgård ni har...en riktig idyll !!
    Så du tar sommaruppehåll nu ??
    Trevlig sommar till dej med ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Så fin trädgård ni har...en riktig idyll !!
    Så du tar sommaruppehåll nu ??
    Trevlig sommar till dej med ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Tack för en härlig runtur i din fina trädgård!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Det börjar bli riktigt frodigt i din trädgård, så fint rosorna har kommit redan vid bågarna. Summer snow bir perfekt vid ställningen, jag älskar den och den blommar och blommar. Tvätten som fladdrar i vinden hör till en riktig trädgård, så ska det vara. Bra att du varvar uppsatsskrivning med trädgårdsarbete, hjärnan behöver lite annorlunda tankar mellan varven.
    Ha det riktigt fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  8. Det går ju inte att säga annat än att det växer på i din trädgård. Så bra det blir. Jasså du har sol du kan du skicka lite till mig vi har mest regn varje dag en liten stund med sol kan vi få ibland jag tycker det räcker nu med regn.Fågelmataren känner jag igen fast i år har den ingen plats här.
    Ha nu en like fin mitt i veckansdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Här bygger vi altan istället. Var ju bara 6 år sedan vi rev den när vi byggde om huset så det var väl dags nu.....
    Har tittat på mina vissna lavendel som jag satte förra året under vardagsrumsfönstret många gånger och tänkt att det måste jag fixa. Får titta några gånger till tror jag. :)

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara bilder och så fint du har i din trädgård. Förstår att du trivs att vara utomhus, ni bor så fint vid vattnet.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Hej! Hoppas allt är bra med dig. Själv har jag njutit av en vecka i härliga Dalarna :-). Fantastisk trädgård ni har. Jättevackert!!! Kram Sofia

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk trädgård! Fin inspiration! Har ju i alla fall börjat med EN rabatt i vår trädgård i år...

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Otroligt fin och så välstädad trädgård du har! Ni har, menar jag, hela familjen. Så där riktigt mysigt och lummig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Wooooo underbart ♡ ....
    /Sommarkram fina du!

    SvaraRadera
  15. Alltså din trädgård, så vacker att jag smäller av en smula, måste vara sååå rofyllt att sitta där med en kopp kaffe och bara vara. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  16. Oj så otroligt vackert du har!

    SvaraRadera
  17. Jättefin trädgård, gillar allt som har med rost i trädgård att göra. :-) Och jättefin fågelautomat! :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera