onsdag 7 oktober 2015

ROSENBÅGAR I TRÄDGÅRDEN




Jag har haft ett "rabatt-projekt" i huvudet sedan jag flyttade till vårt hus - jag ville så gärna ha rosenbågar - och nu har äntligen rabatten påbörjats :)



Bågar av armeringsjärn



Jag har verkligen i.n.t.e gröna fingrar och saknar rätt mycket kunskap om hur man sköter en trädgård - men jag gillar det vackra och vet på ett ungefär vad jag vill ha i min trädgård. Något som stått högt på önskelistan länge var rosenbågar. 



Maken böjde armeringsjärn och den gamla tunnan kom väl till pass för ändamålet :)


Sedan kapades järnen i rätt storlek för rabatten. Efter det var det bara att börja gräva för rosorna. 


Jag valde gammaldags buskrosor i en fin rosa färg av en härdig sort. Så snart rosorna börjar växa kommer grenarna bändas åt sidorna och följa bågen av armeringsjärnen -fatta vad himla fint det kommer att bli!




Foton. Aka privat.

Till höger om rosenrabatten på bilden ovan kommer en gammaldags utegrupp av trä att placeras. Utegruppen kommer att ramas in av rosenrabatten och av omkringliggande buskar, lovar att återkomma med lite fler bilder men det blir nog inte förrän till våren för nu knackar hösten på dörren :) Note to self - mååååste klippa gräset...


Tjingeling aka



14 kommentarer:

  1. Så smart att böja armeringsjärnen runt tunnan. Så fint med rosenbågarna. Härligt att förverkliga ett projekt man haft i tanken länge. Kul:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Kommer att bli jättefint. :-) Armeringsjärn e bra till mycket, skälv har jag dem som stödpinnar i rabatten. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Det där med armeringsjärn är bra undrar om han som kom på det afttar vad bra sak ahan kom på. hihi. Det blir säkert jättebra och är spänd på att se hur det blir i vår när de börjat växa. Känner jag dig rätt så får vi nog se det också. är uppe med tuppen idag 4 grader är det ute nu kl.5.20.ingen frost än alltså jag jublar. Ska nog gå och sova ett tag till
    Ha en fin dag idag
    Kam Meta

    SvaraRadera
  4. vad fiffigt och snyggt. Ska bli kul att se sedan nästa sommar hur det blir. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Men jösses vad snyggt! Att man inte har tänkt på rosenbågar, jag har önskat mig en rosenportal men har inte fixat någon sån heller. Kommer att bli kul att se fortsättningen när dina rosor växer till sig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Så bra! Jag har funderat på hufr jag ska kunna vöja järnen. Ska rama in en liten sittgrupp nere i trädgården med rosor och det blir fint med bågar. Och så vill jag ha stora bågar på rad med klätterrosor så man kan gå i en tunnel, det är en dröm men det finns en plats i trädgården för en portal så nog katten ska det bli.
    Ha en fin helg, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  7. Vad fint!
    Är det klätterrosor du har?

    Gräset ja. Vi trodde vi klippt för sista gången men får nog ta en vända till!
    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Såå fint med armeringsjärn ;))...det kommer att bli toppen !...roligt att fixa till ute också och inte bara inomhus ;))
    Här behövs göras mycket utomhus kan jag säga....helst av allt och högst på listan står ett inglasat uterum, som jag fortfarande väntar på, hihi...vi får se när det blir ;)
    Ha en jättefin helg !!!
    Stor kram bia

    SvaraRadera
  9. Kommer att bli så fint! Snyggt nu också, medan ni väntar!

    Höstkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  10. Gudars så fint det kommer att bli, armeringsjärn är en favorit i trädgården som kan användas till mycket. Sv Våra väggar består av gips och sen microlite som vi målat på. Är supernöjd med det. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Så fint det kommer att bli, spännande att se till våren.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  12. Kommer att bli jättefint :) Du är så pysslig och duktig.
    Tisdags kram till dig <3

    SvaraRadera
  13. Jag fattar vad himla fint det kommer att bli!
    Ska bli roligt att se sen. Vi böjde vårt klätterstöd av armeringsnät på samma sätt runt en tunna.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Det det ser ut att bli jättebra! Så underbart med rosor, det skulle jag vilja ha mer av i vår trädgård.

    Kram Pernilla

    SvaraRadera