fredag 5 juni 2015

PLANERA TRÄDGÅRDEN NER MOT SJÖN




Puh, det är mycket nu!!



Att planera baksidan


Jag vet, riktigt dålig uppdatering här inne hos mig! Men till mitt försvar så kan jag säga heltidsjobb, halvtidsstudier med tenta på det OCH en grovplanering av baksidan av huset - då förstår ni, det har inte funnits någon tid över. Ni som kikat in på A House With A View:s instagram har dock sett lite av vad vi pysslat med senaste tiden. 

Idag när jag kom hem från jobbet tog jag i alla fall kameran i näven och tog mig en rundtur i trädgården, häng på!



Äppelträdet i blomning - liksom tulpanerna :)


Häckplantor - det är morgondagens jobb för bloggerskan och maken - att få ner resterande plantor i jorden, puh! Och nedanför pergolan (på varje sida) har dottern planterat smultron kring klematisen, bra skydd för klätterväxten, bra marktäckare och samtidigt - supersmaskigt att äta :)


Här ovan i bild ser ni diket där häckplantorna ska planteras. Vi har börjat lite smått och det blir ju sååå himla bra - en svängd häck!



Till höger i bild ovan - hönsgården.



Ovan i bild till vänster - torkvindan som så många av er mailar mig om. Jag ska ta fler foton och lägga ut på den. 


Och i detta nu anläggs en vacker slänt ner mot sjön...

Foton: Aka privat. 

... med den bågformad häcken som avgränsar området. Jag vill skapa rum i min stora trädgård och inspireras av vackra slottsträdgårdar. Jag tror att det kommer att bli kanonbra att rama in området med en stram häck som skapar dynamik och bidrar till en stilren känsla. 

Men nu är det höööög tid för fredagsmys!

Trevlig helg!


16 kommentarer:

  1. Visst är det nu allt ska hända både ute och inne. Här har dåligt väder och en viss deppighet tagit musten ur en. Men idag har vi en härlig dag varit ute till 11 för första gången i år. Njuter för fullt
    Det ser ut att bli toppen med din häck Ska bli kul att se den grön i sommar
    Ha det gott och lycka till med ditt projekt
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så roligt att ha en trädgård som ni får planera helt från grunden. Häcken kommer att bli en ryggrad i det hela, så kloka ni är som tänker efter, före!
    Lycka till, ni får bra planteringsväder tror jag...

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Great! You cannot imagine how I enjoy this images, thanks for sharing

    Marina from http://marinainblue.blogspot.com.es/

    SPAIN

    SvaraRadera
  4. Härligt projekt på gång ser jag ;))....våra häckar är hur yviga som helst och mannen vill kapa ner dom för att dom ska växa upp igen och bli finare...jag vill ha det lite vildvuxet och lummigt, men jag får nog ge mej, tyvärr...jag och dottern vill inte att allt ska vara perfekt, men men....vi har ju mest gräsmatta här på vår gård och några träd...och en uteplats förstås, hihi...där har jag planterat några rosor och klematis tillsammans.
    Idag regnar det här...men igår satt vi ute och åt (för första ggn i år) och myste till i solen och värmen...men jag undrar hur sommaren kommer att bli egentligen...blir det bara regn och blåst, tro ?
    ha en fin lördag!!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  5. Vilken angenäm uppgift och jag vet ju redan nu att det kommer att bli jättefint, bara den svängda häcken är ju pricken över i!
    Och jag hoppas ni får en fin helg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Kommer att bli såååå fint! Ja tiden rullar på nu, mycket man ska hinna....jag vet! Alltid lika kul att kika in till dig!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Du är beundransvärd som hinner med både jobb, studier, hem och en stor trädgård! När man har en stor trädgård är det viktigt att göra rum och gränsa av olika partier, annars blir det bara gräs och tråkigt och sterilt. Jag ritar och funderar om vår trädgård som jag hoppas ska få en annan skepnad nästa år.
    Ha en riktigt fin helg!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  8. Det kommer att bli så fint, väntar på bilder från resultatet. Ha en bra helg!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  9. Oj, låter verkligen som du har fullt upp.. Det där kommer bli hur fint som helst, ska bli kul att se mer av ert trädgårdsarbete!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Ni har så otroligt fint! Förstår att du har fullt upp, men alltid lika kul att se nya inlägg från dig!
    Och den där fina torkställningen... prata inte om den ;) Blir bara SÅ avis... har tjatat i tre år här hemma nu... Men nu sa svärmor att svärfar får väl knåpa ihop en åt mig, för hon fattar ju också att jag inte kan ha en ful variant av torkvinda i metall som ser ut som ett spindelnät... ;) Här hängs tvätten inne... ;)

    Kram/Maria

    SvaraRadera
  11. Ni ser ut att ha en stor tomt att planera och arbeta med och jag tror att det kommer att bli kanonbra när det är klart. För vår del börjar nog det arbetet först nästa vår/sommar, något jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. kram

    SvaraRadera
  12. Ni har/får det så fint. Jag hinner inte heller med att blogga varje dag. Men ibland måste man få prioritera utan att ha dåligt samvete. Det är roligt att blogga men när dom personliga kontakterna finns väljer jag dom i första hand. Kramar Anita

    SvaraRadera
  13. Wow så fint det blir!

    Känner igen det där med mycket nu. Det är ju vår, då är det alltid fullt upp tycker jag! Man vill ju njuta ute också :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera
  14. Åh vad fint det kommer bli. Låter hur härligt som helst! Ser fram emot att se fler bilder allt eftersom det växer upp :). Kram Hanna

    SvaraRadera
  15. Oh, vilket jobb, men vad fint det kommer att bli!
    Trevligt att få se din trädgård och ert arbeta där!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  16. Finns alltid att göra med hus och tomt! Blir nog fint det där.
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera