fredag 1 maj 2015

OMBONAT & MYSIGT PÅ BALKONGEN




Det blev riktigt mysigt på dotterns balkong! Och som vanligt gör ju växter så mycket för intrycket.




Mysigt på liten yta



Äldsta dottern bor i egen lägenhet och ville ha hjälp att fixa sin balkong - sagt och gjort, jag och maken satte igång :) Och jag vet ju att ni vill se före- och efterbilder så jag har försökt att lägga ut bilderna så att ni kan jämföra vinklarna ordentligt.

Före. 
En ofräsch matta och insyn från båda sidorna av balkongen.  


Efter.
Nytt golv, ett planteringsbord och lite växter gjorde det praktiskt. Dottern gillar att odla så det blev perfekt. Ovanför planteringsbordet monterades ett insynsskydd.



Före. 
Vy från ena kortsidan. Dynorna till stolarna var både tråkiga och för stora. Insyn från grannar. 


Efter.
Insynsskydd i form av en textilvägg, maken snickrade en ram som vi sedan spände tyg på. Vid sidan av tygramen monterades en spaljé. Senare i sommar kommer en stor kruka att placeras på golvet och en klätterväxt kommer att klättra på spaljén. Nya dynor gjorde stolarna betydligt trevligare och på räcket placerades ett praktiskt bord som går att fälla ner då det inte används. Lampor hänger i taket (fick tyvärr ingen riktigt bra bild på det.





Före.
Vy från andra sidan av balkongen - insyn från grannar, inte så mysigt. Känns dessutom riktigt kalt. 


Efter.
Två spaljéer monterades ovanför planteringsbordet. Att välja två spaljéer gjorde spaljén mindre gles och skyddade bättre mot insyn.




Foton: Aka privat.

Med enkla medel blev det en betydligt mysigare balkong. Jag glömde dock att lägga ut filtarna över stolarna innan jag fotade och sådana är ju typ det viktigaste på balkongen, hög mysfaktor att kura in sig i när solen gått ned :) På hyllan under planteringsbordet tänker jag mig en gammal sockerlåda med krukor och andra ting som hör till plantering.

Dottern blev supernöjd och är nu redo för härliga thé-stunder med läsning i solen - och för balkonghäng med kompisar :) Och jag måste säga att det här var ett av de roligaste projekten jag pysslat med. Eftersom jag har så stora ytor hemma hos mig så blir de flesta projekt så omfattande - en liten balkong känns i sammanhanget så enkelt och lättfixat :)


Trevlig helg!


22 kommentarer:

  1. Blev toppensnyggt och bra. En riktig ombonad liten balkong.
    Mamma C

    SvaraRadera
  2. Blev jättefint och ser härligt ut. Perfekt för balkonghäng när värmen kommer.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Det där blev ju riktigt bra och kan tänka mig hur mysigt dottern tycker att det är.
    Ha en fin och skön helg. Hoppas ni slipper regnet
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Och där hade dom händiga och påhittiga föräldrarna varit i farten tillsammans med sin dotter och blev det fint eller? Helt fantastiskt blev det! Tänk vad man kan om man kan!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Så snyggt det blev, många bra ideer.
    Ha en skön helg!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Hej. Vad fint det blev! Dendär textilväggen passar ju super och ger bra insynsskydd och skydd för vind också kan jag tänka mig. Härligt!

    kram Sabina

    SvaraRadera
  7. Blev toppen bra. Super mysigt!!
    Där kan hon verkligen sitta och mysa.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. I think it looks adorable...little details and a cozy balcony was created. Love how the curtain change the space and the small table great addition.
    Cheers.
    iela

    SvaraRadera
  9. Så fint ni gjort! Ibland är det roligt att få jobba med små ytor, då får man begränsa sig.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  10. wow, ni gjorde verkligen underverk med den balkongen. Förstår att dottern är super nöjd! kram

    SvaraRadera
  11. Men åh, verkligen ombonat och fint. Och så välbehövligt med lite insynsskydd, annars är det lätt att balkongen blir oanvänd. Vad jag önskar att mina grabbar vill ha lite inredningshjälp den dag de flyttar hemifrån, återstår att se men hoppas kan man ju.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Så mysigt det blev för vårens sommarens och höstens alla härliga stunder där!!! Ni är fenor på att få till det vackra och perfekta. Förstår att dottern blev super nöjd.
    Trevlig helg!
    Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  13. Men så mysigt och fint det blev ;)...tummen upp !!
    Så gillar jag hennes utsikt mot träden...jag älskar ju träd/skogar ;)...där kommer hon nog att supertrivas ;)
    Ha en fin helg nu !
    Kram kram bia

    SvaraRadera
  14. Så bra det blev! Skönt med insynsskydden, blir så ombonat. Och golvet var jättefint. Där kommer dottern säkert att få det skönt i sommar.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  15. Så fint! Superfint va glad hon ska ha blivit! Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  16. Så mysigt och ombonat det blev, hon måste ha blivit glad
    för er hjälp.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  17. Så mysigt, riktigt härligt ombonat. Kram Åse

    SvaraRadera
  18. Um antes e depois maravilhoso!
    Manuela

    SvaraRadera
  19. Oh, vad fint det blev! Förstår att hon är nöjd.

    SvaraRadera
  20. Men åh så fint det blev. Vilken skillnad. Tyget blev kanonfint och planteringsbord och allt på en sådan liten yta. Vad duktiga ni är och jag förstår att det var ett roligt projekt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  21. Åh så fint det blev!!! Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  22. Men wow så mysigt!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera