fredag 27 mars 2015

KYCKLINGSPETT EN FREDAGSKVÄLL








Foton: Aka privat.


Vår fredagsmiddag! Supergott! Inspirationen fann jag hos Birgitta med fina bloggen Underbara Hem. 




Panerade  kycklingspett 



Ingredienser:

I kg kycklinglålrfilé (jag tog kycklingfilé)
250 gram Halloumi-ost
2 msk sesamfrö
2 msk finhackad bladpersilja
1/2 tsk torkad timjan
2 ägg, 
olivolja


Gör så här:
1. Salta och peppra kycklinglårfiléerma (jag valde kycklingfilé) och trä dem på spett. 
2. Riv Halluomi-ost fint och blanda med sesamfrö, finhackad persilja och timjan på ett fat. 
3. Vispa ägg på ett separat fat.  
4 Panera spetten, vänd dem först i uppvispat ägg och sedan i Halloumiblandningen.  
5. Bryn spetten i olivoja. Stek klart i mitten av ugnen ca 15 min (spetten ska få en innertemperatur på 70 grader). (Jag ställde in spetten direkt i ungen på 225 grader till dess de fått en fin färg och blivit genomstekta). 
6. Servera spetten varma eller kalla. (Jag serverade dem med potatisgratäng och smörstekt sparris tillsammans med en klick bea-sås).


Bon Apetit!



8 kommentarer:

  1. Ännu en god variant på kyckling. Ser jättegott ut måste absolut testas. Fina bilder. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Mums...jag gillar kyckling...den rätten skulle passa bra någon dag i påsk helgen ;)...vi ska ha gäster på påskafton, men den dagen blir det nog någon köttbit...men påsken är ju lång ;)
    Idag skiner solen och vi har fått 5 cm snö....gillas inte av mej...men en promenad blir det med solbrillor på, annars klarar jag inte av detta "snö" ljus ;)...
    Ha en toppenhelg !!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  3. Det där såg verkligen frestande ut!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  4. Låter supergott! Birgitta ger oss många jättehärliga recept. Bloggvänner är bra!
    Ha det fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Sååå gottit ♡ ...
    Ha dé!

    SvaraRadera
  6. Älskar kyckling, så tack för det :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Kyckling älskar vi - 5 dagar i veckan. Minst! : )

    SvaraRadera
  8. Mums, nu blev jag allt hungrig här! Jag äter kyckling väldigt gärna och ofta :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera