fredag 2 januari 2015

NYÅRSKRÖNIKA 2014



Som brukligt kommer här en nyårskrönika ifrån A House With A View. 




Att sammanfatta 2014



Hoppas att ni alla haft en riktigt fin nyårsafton och jag håller tummarna för att 2015 blir ett riktigt kanonår! Här kommer delar av mitt år i bilder för den som vill se;
Yngsta dottern fyllde år och fick ett nytt svängt skrivbord i födelsedagspresent. Det blev ju huuur bra som helst. 


Det gamla skrivbord fann sin plats i...


... gästrummet istället :) 


Jag fick tag på gamla Grythyttan aula-stolar som skulle kastas och efter lite renovering så hamnade en stol i gästrummet och några andra placerades i...


... biblioteket.
Min favvo-taklampa nr 1 kom äntligen på plats i vardagsrummet och fortfarande får jag många mail om varifrån jag köpt den.



Toksnygg!!
Jag köpte en vacker stol på Myrorna och klädde om den i fuskpäls.


Jag fick i uppdrag att sälja ett matbord och passade på att duka lite fint inför annonseringen :)



Gröna glastallrikar köpta på second hand. Och designlampan på bilden hittade hem till mig och placerades på...


...månbordet i vardagsrummet! Har jag sagt att jag äääälskar lampor!!

Gästrummet färdigställdes...


Maken byggde en garderob i gammaldags stil och det blev ju bara huuur bra som helst!


Påsken kom och jag pyntade. Vi påskpysslade och åt en god påskmiddag.


Svärmor fyllde år och bjöd på en supertrevlig OCH GOD fest!
Sköna maj kom och äntligen kunde tvätten hängas ut på tork - ljuvligt!


Inomhus skedde en del förändringar, fågellampan bytte plats och flyttades till vardagsrummet...


... där den gjorde sig mycket bättre mot den vita väggen. 


Och i hallen så monterades en taklampa av koppar. 


Gillar verkligen denna design!
Jag och maken tittade på yngsta dotterns skolavslutning.


Och efter det var det dags för vår andra dotter att ta sin kandidatexamen...


Och vi var så klart superstolta och glada föräldrar som imponerades över dotterns insats och slit!
Juli månad kom och vi for till Italien på semester...



Och vi hann även med en tur till Stockholm...


... och bloggerskan inspirerades över slottsträdgården där jag fann en hel del idéer till mina framtida trädgårdsplaner :) 


Hemma tog jag itu med att trolla bort en trist lång garagevägg...


... och med en gammal bänk och några krattor blev väggen genast lite trevligare att se på:)
Jag fick några humleplantor av svägerskan och det blev startskottet till att påbörja "projekt köksträdgården". Mellan humlestörar planterades rosor.


Utomhus-verandan fick sig ett lyft med nya möbler.



Månaden bjöd också på festligheter då yngsta dottern konfirmerade sig...


Vi hade en bjudning hemma där vi samtidigt passade på att fira äldsta dotterns examen och flytt från studieorten tillbaka hem igen :) 


Jag deltog i en bloggtävling om Sveriges vackraste sovrum OCH VANN! Tjoho vad himla kul!



Och jag hade också turen att vinna tredje pris i en...


...fototävling :)


Innan månaden var till ända pyntade jag för höst på förstukvisten .

Jag tog hand om äpplen och plommon...


... och gjorde egen plommonlikör minsann :)


Jag och fina vännen var på afternoon-tea i en underskön miljö...


Och jag och maken fick anledning att  fira med skumpa :)

Utomhus fortsatte projekten - nu är allt förberett för gårdsgrus och kantsten :)


Och projekt "köksträdgård" fortsatte...

Och vi bjöds hem till dottern på en himla god middag :)

Maken byggde en pergola-portal till växthusingången...



Design Aka :)

Och på andra sidan växthuset byggdes ett plank till odlingsbänken...


Maken renoverade en gammal golvlampa som blev kanon till TV-rummet...


Jag pyntade med gamla ting i badrummet vilket gillades av flera bloggläsare. 


Även förstukvisten pyntades.


Inomhus kom nya svarta strömbrytare i gammaldags tappning på plats.


Vi såg yngsta dottern - vacker som en älva i Lucia-tåget.

A House With A View var med i ett tyskt inredningsmagasin - himla roligt :)


Julafton närmade sig och granen kom på plats - en meeegahög gran!!


Och många fina hjärtan kom till oss för julaftonsfirande :)


Och som om inte detta vore nog så firade vi julafton en gång till!


Årets sista dukning inbjöd till vår med gröna och... 


... bruna toner.


Och vad har då varit det sämsta detta år?


Att min far blev en ängel... Att han var en ängel visste jag ju redan, men nu kan jag inte lägre umgås med honom och det gör mig superledsen att inte längre ha mina föräldrar kvar i livet. 


Vad har varit det bästa? 

Att ingen blivit allvarligt sjuk, ja förutom min far då... Men sedan kom jag att tänka på ett mail jag fick igår och insåg att även om min familj klarat sig ifrån sjukdomar så finns det andra som haft det sämre i år- kram till dig som skrev. Och jag tänker också på andra i min närhet som mist nära och kära.  

Vem har varit snyggast?


Sorry svärmor, du trillar ner från första platsen som maken knep i år - det kan inte hjälpas :) Jamen ni ser väl själva :) :)


Vad har gjort oss extra glada?


Vår brygga! Den är byggd av dottern och maken med tanke på mysig samvaro och vi tokälskar den! Här kommer vi förhoppningsvis att få njuta mååååånga år framöver, både vinter- och sommartid :)


Vad har påverkat mig mest?


Att flytta ur möbler och sälja det generationshus som funnits inom släkten i mååååånga år och att genom det fått min historia berättad! Det var inget jag räknat med skulle hända men jag är glad över att fått möjligheten att genom trevliga människor fått besöka husen där mina släktingar bott, det betyder massor! 


Vad kan man då förvänta sig hända på bloggen 2015?



Ni kommer att få se vår tvättstuga renoveras (är redan på gång) och det kommer att ske saker mellan strandkanten och huset :) Sedan kommer projekt köksträdgård att fortsätta. Sedan vågar jag inte påannonsera allt annat jag har i huvudet - vis av erfarenhet av att saker och ting kan komma att ändras :)


Hoppas att ni är några där ute som orkat läsa till hit och som vill fortsätta att följa min blogg även 2015! Och om ni vill får ni jättegärna skriva en kråka och berätta vilka ni är som kikar in här. Jag vet att ni är flera som kikar in utan att skriva kommentarer och jag är ju så hiiiimla nyfiken på vilka ni är :)


Önskar alla ett Gott Nytt År!




17 kommentarer:

  1. Åh så fint och fräscht ni har hos er Aka...och mycket nytt på gång också, det kan ju inte bli bättre!!! Ni verkar bo i en Idyll....så härligt!! Jaa nu hoppas vi att 2015 blir ett bra år för oss alla....och hälsan är ju ändå viktigast eller hur ? ;)....hoppas vi alla får vara friska...
    God fortsättning och kraaam!
    Bia

    SvaraRadera
  2. Det är så skoj att få ett sammandrag och påminnas om det som var. Man glömmer så lätt hihi. Klart att jag kommer att finnas härpå sidan av din blogg.hoppas du hänger med hos mig med. Ibland känns det som man känner varandra från förr.Hoppas det blir en bloggträff i Dalarna nu i år får se när det blir.
    Ha ett fint början på året
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Jag följer dig såklart, har ju gjort det i flera år nu! :)

    Önskar dig ett fantastiskt 2015♥

    Kram Åse

    SvaraRadera
  4. Du har gjort en omfattande krönika och ni har hunnit med väldigt mycket under året. Bilderna från hemmet inspirerar mig mycket då vi har samma smak - däremot saknar jag en hel del tid för att göra allt jag vill.
    Självfallet kommer jag att följa varje steg ni gör med tomt och hus!
    God fortsättning på nya året!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Underbar blogg! Glad att jag hittat hit!

    Kram
    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sara!! Vad kul :)

      Kramar aka

      Radera
  6. Härliga bilder! Jag följer med in i 2015!

    Jenny

    SvaraRadera
  7. Wow!! Ett härligt collage från ert hem både inne och ute :) Ska bli spännande och se vad ni hittar på i år. Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Älskar årskrönikor och din var utomordentligt bra, underhållande och med så jättefina bilder och så mycket som hänt och vilken bra sammanfattning. För tyvärr är det ju så att inte bara roliga saker händer, det blir en och annan ledsamhet också....men så är väl livet. Det var hursomhelst jättekul att titta och läsa och ett riktigt gott nytt år!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Vilket händelserikt år med så många roliga händelser att minnas.
    Vilken tur att man fotograferar och på så sätt kan komma ihåg det som hänt, för minnet är
    kort...Åtminstone för mej :)
    Det är alltid lika roligt att titta in hos dej och njuta av dina foton ♥
    Varma kramar / Anneli

    SvaraRadera
  10. Åh vilken underbart fin årskrönika! Så vacker, lycklig men även sorglig på samma gång. Du skriver så fint och varmt om er fina familj och dina bilder får ert otroligt vackra hem...! Finner inga ord. Blir rörd av det! Jag önskar dig verkligen all lycka under 2015!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  11. Underbart ♡ ...
    God fortsättning/Kram

    SvaraRadera
  12. Vilket händelserikt år! Det mesta i positiva, glada och ljusa toner. Beklagar förlusten av din pappa, vet precis vad du går igenom. I april ät det två år sedan pappa gick bort och det känns som igår...
    Önskar er ett gott 2015
    Kram Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  13. Å vilket härligt inlägg från dig, jag fick känslan att jag vill åka och hälsa på er!:) Hoppas ditt 2015 kommer att bli helt FAB men det tror jag absolut med din inställning!:)

    KRAM!
    Adela
    http://houseofadela.se/

    SvaraRadera
  14. En härlig krönika! Jag hoppas på ett riktigt fint år för oss alla! Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Jag har just insett att det inte är bra för mig att läsa din blogg och se alla vackra foton. Jag blir ju avundsjuk! ;) Du gör så jättefint.

    SvaraRadera
  16. Vilket år du har haft och alltid så underbara bilder :)
    Härlig läsning.
    Trevlig kväll
    Kram Pia

    SvaraRadera