tisdag 20 januari 2015

FÖRVARING INVID VEDSPISEN




No need for alarm - bloggerskan har varken glögg eller julattiraljer kvar här hemma, men jag vill gärna visa er något jag fotade i julas :)




Perfekt till eldning i vedspisen



Jag trodde jag visat er dessa bilder men insåg att jag missat det så här kommer de nu istället. Och jag vill varna känsliga tittare som tröttnat på juliga bilder - hoppa helt enkelt över detta inlägg :)


 Något nytt, eller närmare bestämt, något väääääldans gammalt, har funnit sin plats i köket...





Jamen huuur söt!! En gammal ryggsäck tillverkad av näver agerar förvaring invid vedspisen - fylld med just näver som ju gör det sååå mycket enklare att tända vedspisen. Och japp, färgen kommer att förbli i originalfärgen grönt. 


Kanske några av er minns att jag har en liknande "ryggsäck" i badrummet...

Foton: Aka privat.


Perfekt till handduksförvaring eller smutstvätt! Charmig förvaring med många användningsområden.


Tjingeling aka

23 kommentarer:

  1. Så himla fint och praktiskt.
    Fin kväll till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Passar så bra där vid spisen tycker jag. Att använda gamla fina saker till förvaring är charmigt ohc miljösmart. Det var svårt att hitta till ditt inlägg, det var liksom inte uppdaterat i listan. Jag klickade på ett gammalt inlägg och hamnade här. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. En sån näverkont har jag efter min far som hade den när han plockade lingon på hösten.
    De är såå fina. Gillar dom skarpt.
    Vilken bra användning du hittat till den. Hoppas vi ses den 6 feb.
    Ha det gott
    Kram meta

    SvaraRadera
  4. Underbara båda två! Knäppet är så fint och så roligt att det finns kvar. Utmärkt att ha en liten förvaring för tändmaterialet och näver är bra, det har vi också till vår vedspis.
    Ha det riktigt fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Gulligt och med patina helt i min smak! Kont kallar jag dessa "ryggsäckar" som man ofta fyllde med bär förr. Så bra att de får ett nytt liv hos dig!

    Kramar på kramens dag idag från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Jättefint! Vilket hantverk!
    Vacker gammal järnspis också!

    SvaraRadera
  7. Hur fina som helst!! Hade gärna fått flytta hem till mig :) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Åh vilka charmiga ryggisar, båda två...och du vet väl att grönt kommer stort i vår,....så den är ju "modern", hihi...
    Ha det gott min vän!
    Kram bia

    SvaraRadera
  9. Ser i kommentarerna att det är flera som kallar dem kont, det gör vi oxå. Pappa hade en när han plockade bär. Jag tyckte de var jättefina och den finns inte kvar. Synd tycker jag nu förstås! Typiskt ...

    Jenny

    SvaraRadera
  10. Vrålsnyggt/a! Är det det som kallas näverkont?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Fint
    Jag ville mest kika in och säga hej eftersom det typ känns som en evighet sen jag kommenterade inne hos dig, men jag läser alla inlägg du gör.
    Sen ger jag dig en kram för jag blev upplyst om att det är kram dagen idag hihi ja vad de hittar på snart finns det en dag för allt.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Passar utmärkt där vid vedspisen!
    Min mamma har en sådan där korg/ryggsäck som hon hade stickningen i, när jag var yngre. Minns att hon kallade den "näverkont". Googlade på ordet, och hittade faktiskt liknande "ryggsäckar". Vad gjorde man innan google? ;)

    Just ja, tror nog jag sett den där dubbellampan på din blogg, faktiskt!? Den är galet snygg, men är nog lite för "lantlig" i stilen för att passa oss, jag har nog kvar den nuvarande ;)
    Kul att få veta var strykbrädan kommer ifrån, hade aldrig sett något liknande :)
    Kram och ha en fin eftermiddag/kväll
    /Maria

    SvaraRadera
  13. Superfint och jag fnissar lite åt din text med varning hehe!

    Jag är verkligen inte allergisk mot julsaker och det du visar är ju jättefint!
    Kram fina du!
    Malin

    SvaraRadera
  14. Så fin "ryggsäck" Klart att den ska sin fina originalfärg. Kram Anita

    SvaraRadera
  15. Den lådan hade passat bra i min nyrenoverade hall!
    Så snygg.
    Lyckost dig som har vedspis. Vi hade det i vårt förra hus.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  16. Charmigt o fint! Så kul att använda i det "moderna" hemmet!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  17. Å vad fint! Och perfekt till det innehållet.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  18. Den är ju jättefin! Och så underbart med en vedspis!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  19. Kikar in och önskar dej en riktigt trevlig helg!!
    Kramisar från bia

    SvaraRadera
  20. Tycker inte alls att det är speciellt "juligt", utan fantastiskt vackra förvaringsställen året runt !
    Här eldas det för fullt i järnspisen, för det behövs sådana här vinterdagar.
    Trevlig helg !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  21. Så fin gammal förvaring för tändveden och så klart ska den vara i originalfärgen! Roligt att blanda in gamla saker i inredningen.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  22. Förvaringen passar perfekt där jämte den ljuvliga vedspisen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  23. Jättefint! Gillar färgen...perfekt förvaring också!
    Alltid lika kul att kika in till dig,
    Titti

    SvaraRadera