torsdag 27 november 2014

I FÄDRENS SPÅR DEL 3






En makeover har skett - från rivningshus till ett c.h.a.r.m.i.g.t torp! Flergenerationshuset har huserat många i min släkt genom åren och har nu börjat glänsa igen :)






Att knyta ihop säcken



Som en del vet gick min far bort i år och jag fick fullt upp med att plocka ur hans flergenerationshus med tillhörande uthus, lada och härbre. Det gjorde sig inte på en dag. Huset hade stått tomt en längre tid och var ingen vacker syn. 

Huset såldes till slut med vissa inventarier kvar, för tiden att plocka ur allt fanns helt enkelt inte pga. den snabba försäljningen.


Och nu har det blivit dags att knyta ihop säcken. 


Minns ni inlägget om min morfar som från början växte upp i det här huset...




... med 12 syskon!! Wow! Jag visste ingenting om historien kring min morfar, än mindre var han bott. Men efter lite efterforskningar fick jag svar :) 


Min morfar och mormor flyttade till det här vackra...




...Udden-huset där de hyrde en lägenhet - deras första egna boende. Jag hörde ofta talas om huset som barn men gjorde aldrig något besök - men så plötsligt stod jag här på platsen! 


Efter en tids boende i Udden-huset tog min mormor över sitt gamla föräldrahem efter hennes föräldrar Anna och Gustaf, vilka jag ju skrivit om i ett tidigare inlägg.


I bakgrunden på bilden ovan skymtas Anna & Gustaf sittandes på ljugarbänken utanför huset, vid exakt den vägg som visas på bilden nedan...


...vid "Gärdsjö-huset". Och här syns tydligt den makeover som pågår i detta nu. Se skillnaden på fasaden på farstukvisten till höger i bild jämfört med allt nymålat till vänster! Det blir ju såååå fint!!



Och ljugarbänken - ja den står idag i min egen trädgård :)


Jag har tillbringat många somrar i Gärdsjö-huset då jag hälsade på min mormor och morfar och minns kortspelen kring köksbordet. Och jag minns att jag och mormor sjöng Vem har öppnat pärleporten tillsammans :) 


Och jag har faktiskt även själv bott här en tid eftersom mina föräldrar flyttade till huset efter att min mormor och morfar dött.



Foton: Aka privat.


Men nu är huset sålt - till en person som tycker mycket om huset och som vill rusta det till dess forna glans. Och jag är glad över att det blev så, och samtidigt lite ledsen... Men absolut mest glad. Och på köpet har jag dessutom fått min historia skriven, och det känns mäktigt.




14 kommentarer:

  1. Så vackra gam hus ni haft äran att få bo och leva i, hela din släkt. Det är kul att få veta lite om det som varit och hur de levde och så bra att huset blir omhändertaget.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Va häftigt och fint! Så skönt att npgon verkligen vill ta hand om det!
    Vacker historia och fina bilder, känner med dig!

    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  3. danke für die wunderschönen bilder und inspirationen!!! einen schönen abend wünscht angie aus deutschland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vielen, vielen Dank Angie! Wünschen Sie Ihnen ein schönes Wochenende!

      Umarmung aka

      Radera
  4. Vilken vacker historia och husen är underbara...
    Ett härligt inlägg!
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Härlig historia! Det är så roligt att veta sånt, var sina förfäder bott och vad som hänt med alla gamla hus. Kul att du har ljugarbänken kvar. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig historia och stor nostalgi....jag är väldigt nostalgisk av mej , hihi...och tänk att även du har bott där...och vad roligt att du har jugarbänken kvar ;)
    Stor kram bia

    SvaraRadera
  7. Man blir hel som människa när man vet sitt ursprung och känner till sina rötter. Så fantastiskt det har varit att få följa med dej på din släktresa, och jag förstår att det har betytt oerhört mycket för dej.
    Att få se husen där tidigare generationer bott och levt, gör en också så ödmjuk och tacksam.
    När jag läser dina tankar om detta, tänker jag på deltagarna i SVT:s "Allt för Sverige"...Amerikanarna som söker sitt ursprung, och vilken betydelse det har för dom att få veta hur deras förfäder levde och vilka slags personer dom var.
    Så värdefull den där ljugarbänken måste vara för dej, sådana saker går inte ens värderas mot pengar !
    Värdefullt måste det också vara, att det gamla huset kom i "rätta händer", som har förstånd att ta hand om det på det bästa sätt.
    Varma kramar och en önskan om en mysig första adventshelg ♥
    / Anneli

    SvaraRadera
  8. Många fina miljöer och foton! Roligt att se att någon annan har silverljusstaken som ser ut som två blad. Heter den Tulpan eller något liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: Misstänkte att sånt här kan hända i flera familjer, det var inte första gången det hände i min. Jo, med just Slender och kuban, var det första. Och sista hoppas jag.

      Just det, Liljan heter den. Den är vacker. Undrar om jag ska putsa mina och ställa fram dem?

      Kram tillbaka

      Radera
  9. Härlig historia du delar med dig av.
    ha en fin advent
    kram Rosa

    SvaraRadera
  10. Kul när man får veta mera om hur det var förr. Vem som bodde där och hur det såg ut. Man glömmer så fort och befinner sig i nuet.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  11. Underbara hus ♡ .......
    /Kram

    SvaraRadera
  12. Underbart hus, härlig historia :) kram Sofia

    SvaraRadera