söndag 16 november 2014

GAMMAL ANTIK LAMPA I MODERN TAPPNING





Det här var alltså utgångsläget, en riktigt gammal lampa med keramikhylsa och textilsladd. Supercharmig men också superfarlig, i stort behov av renovering. Och i bakgrunden skymtas tavlan som jag visade i förra inlägget.



Renovera en gammal lampa



Ni som följer bloggen vet att jag gillar lampor OCH TEXTILSLADDAR :) Så därför var det ju självklart att  min nygamla lampa också skulle ha en textilsladd. Jag ville också försöka bevara så mycket av ursprungslampan som var möjligt. 


Keramikhylsan kunde tyvärr inte användas, istället monterades en hylsa av mässing. Och istället för lampskärm valde jag en riktigt stor glaslampa med en en cool glödtråd (som tyvärr var svår att fota...).  


En guldig tvinnad textilsladd och på den en svart strömbrytare.






Foton: Aka privat.


Och som ni ser, iiiiinget adventspiff så långt ögat når. Men snart så :)


Tjingeing aka!

24 kommentarer:

  1. Men SHIT så snyggt!
    Vilka härliga färger och mysiga detaljer du har i ditt vardagsrum! Nu blev jag ännu mer sugen på att göra om!
    Kram finaste AKA!
    Judita

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Du har verkligen blick för vad man kan göra med sakerna och får det gjort också : ) Just på den punkten kan det fallera här ibland.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Hej där
    Var längesen jag kommenterade något hos dig, men jag är inne och läser.
    Vad läcker lampan blev som du fixade.
    Idag har vi en grå mulen dag här i Eskilstuna och kallt känns det med.
    Jag ska snart åka och jobba.
    Jag har bytt blogg portal så du får gärna kika in där
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Jäsiken vilken snygg lampa, helt i min smak. Älskar att ta tillvara på det gamla men ge det en personlig touch.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Meeen så himla fin den blev.. Kul idé och som vanligt så passar den ju så bra in i inredningen. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det är så fint med de gamla sakerna allt är så välarbetet och det är rätt att ta vara på det så mycket som går. lampan fixade du jättefin. Har också hittat en sån lampa i delar för nåt år sedan.Det där med textilsladd gillade jag Var hittar man det.????
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Fin den blev!
    Julen komme vare sin man hinner eller inte och vad gör det om man glömt något? :)
    Vad pluggar du för något?

    Ha en skön söndag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Åh, jag älskar verkligen dom där vackra smidesgolvstakarna ! - Har bara inte lyckats få tag i någon...Än ! - Du kan ju höra av dej om du händelsevis skulle bli less den ;) Ni har det verkligen så himla fint hemma...Man ser att det är någon som bor där och kan det här med inredning !
    Kram och ha en mysig söndagskväll ♥
    / Anneli

    SvaraRadera
  9. Du är duktig på att ta tillvara och fixa till! Jättesnyggt!
    H en fin ny vecka!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  10. gahhh godetid så fin lampan blev gahhhhh supersnyggt kram på dig fina Aka/Sofia

    SvaraRadera
  11. men gud så kreativt! job well done! <3

    SvaraRadera
  12. Jamääään såå superfin!! Och vad roligt att fixa i hop själv;)
    Duktiga du!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  13. Men åh superfin!!! Jag är lite galen i lampor!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  14. Hej vännen såå jättefin lampan blev! Ja nu är det inte långt borta att börja adventspynta, visst är det mysigt:) Må så gott kraaaaaaam från Maria

    SvaraRadera
  15. Vilken fin lampa, så fint ni har
    Passar bra i eran inredning!

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  16. Blev jättefin....måste berätta att jag har en liknande i smidesgrön....ärvd , men jag vet inte från vem ;)...min är lite mer snirklig, jag har den på torpet och jag bara älskar den ;)...jag hittade en lampskärm i vit glas, nästan som en skomakarlampa, med gröna så blommor längst ner på skärmen, jättefin....och det var måånga år sedan...man skulle kanske ta hem den ;))..
    ..Ha en fin kväll och morgondag...
    Stor kram bia

    SvaraRadera
  17. Men waooooo såå cool ♡ ....
    /Kram

    SvaraRadera
  18. Supersnygg lampa, en toppen läcker ide.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  19. Underbara detaljer på lampan!! Och fina bilder. Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  20. Suuupersnyggt!!!!!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  21. Den lampan påminner mig om en lampa jag hade förr som kom från min farfars hem. Tyvärr såldes den vid flytten från huset.

    Din lampa däremot har ju fått sig ett skönt lyft. Passar fint hemma hos er

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  22. Men wow så fin. Du är så himla kreativ o duktig. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  23. Åhhh precis en sån golvlampa har jag liggande i garderoben! NU vet jag vad jag ska göra med den!! Toppen, vilket tips...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  24. Den ble skikkelig tøff :-) Jeg liker også veldig godt gamle lamper og har renovert noen, mens andre venter på tur...

    SvaraRadera