fredag 31 oktober 2014

PERGOLA SOM PORTAL - STEG FÖR STEG





Som vanligt om höstarna så händer massor i trädgården :)




Ingång till köksträdgården




Jag har i ett tidigare inlägg berättat att det kom "annat emellan" planeringen av framsidan och detta är orsaken...



Allt började med att jag fick humleplantor av snälla svägerskan Tina. Störarna placerades vid ena långsidan av växthuset och det blev startskottet till en dominoeffekt där jag och maken körde igång med köksträdgården - som jag egentligen tänkt att vänta med :) 


Och eftersom jag vet att ni vill se steg för steg bilder så shooot!!




Jag ville bygga en vacker portal in till växthuset och en portal kräver ju en förankring i marken så att allt står stadigt...






Plintar grävdes ned.


Stolpar monterades i plintarna. Överliggare till taket sänktes ned över stolparna.









Första brädan på plats till det som ska bli ett spaljétak. 







För ett mer gediget intryck lades korta brädor med likadan profil... 



... vid de fyra ytterhörnen. 


Eftersom jag ville ha klätterväxter på båda sidorna av ingången snickrades ribbor för växterna att klättra på.



Och valet av klätterväxt blev..



... klematis Hagley Hybrid, en storblommig klematis i en ljuvlig färg! Vid sidan av klätterväxterna ska smultron planteras. 






Jag hade ju gärna sett ett underbart glasväxthus i engelsk stil här men vårt växthus fanns på plats när vi flyttade till huset och ett nytt ingår inte i prioriteringen just nu.







Foton: Aka privat.


Egen design av pergola-portal. Ännu återstår en hel del att göra, plattor, grus och en fin inramning av växthusgrunden ska fixas till men det får göras nästa år. Men vi har faktiskt hunnit med ytterligare en sak vid denna plats, återkommer till det :)


Trevlig helg!

14 kommentarer:

  1. Som allt ni gör, välgjort, smakfullt... och funktionellt! Kommer att bli så vackert nästa år när växterna klättrar.

    Hoppas din helg är fin!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Kommer bli hur fint som helst med alla växter.
    Ha en fin lördag.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Vad pyssliga och duktiga ni är. Ett byggteam med den rätta känslan. Kul när man jobbar tillsammans. Vi gör likadant, jag ritar och designar Maken bygger och kommer med små förslag. Jättesnyggt blev det vid ert växthus. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt! Perfekt att se steg för steg. Spännande att se hur det blir till sommaren. Roligt när ett projekt blir så bra!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart fint höstprojekt !!!
    Och när klematisen slingar sej upp kommer det att bli fantastiskt vackert mot den mörka portalen !
    - Här har farbror Frost målat naturen vit, så alla kommande trädgårdsprojekt får vänta tills nästa år.
    Varma kramar / Anneli

    SvaraRadera
  6. Å portal, portal, gillar verkligen!
    Nu körde det igång i planeringsnerven igen.
    Jättefint!
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  7. Fint höstprojekt ;).....kommer att bli bra det där ;)...tänk till sommaren med all blomning ;)....jag önskar dej en fridfull och mysig helg;)
    Stor kram till dej
    Bia

    SvaraRadera
  8. Fint blev det. Tänk nästa år när det har växt upp en del på spaljén. det blir mysigt. Gillar du inte aluminiumet kan du ju måla det. jag målade mitt svart.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. En staselig og solid portal ble det! Hagley hybrid er en kjempeflott klematis :-)

    SvaraRadera
  10. Det var en gedigen portal och snyggt blir det med klematis. Jag har också lite funderingar på något fint fram till växthuset - och även jag har ett i plast, men med fin inramning blir det också fint.
    Ha en fortsatt fin helg, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  11. Det var en snygg och rejäl portal. Tänk vad fint det ska bli med klematis där.
    Fin söndag till dig
    Anette

    SvaraRadera
  12. Wow vilket projekt och så fint det blir!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Vilken portal och så mycket arbeta! Blir jättefint!

    SvaraRadera