söndag 10 augusti 2014

STOCKROSOR I RABATTEN





Från ett liiiitet frö växer en sååå vacker blomma upp :)



Det blommar




En del av er som följer bloggen kanske minns att jag vann frön i en utlottning. Det skulle bli svarta stockrosor.


Jag planterade ner dem i konservburkar och snart började små små plantor att växa upp ur jorden :)


Första året blir det ju ingen blomning på stockrosor, men år två så kommer det - och nu äntligen har det börjat blomma av mina små frön :)





Jag planterade dem i rabatten med armeringsjärnet som stöd. Kanske någon av er minns...



... inlägget när växtstödet byggdes, för den som är intresserad ser ni mer här. Då fanns det inte mycket av blomning i rabatten. 




I rabatten intill finns en annan modell växtstöd i form av en spaljé. 



Foton: Aka privat.


Och i bakgrunden - min fina torkvinda :) 



Men skulle inte stockrosorna bli svarta? Jo precis, men nu blev de ljuvligt rosafärgade istället och det gör sig minst lika bra i rabatten hos mig - love It :)


Önskar alla en fin vecka!


Tjingeling aka

27 kommentarer:

  1. Stockrosorna är fina och de blir väldiga, vi har fått binda upp våra för att de inte ska välta. Ett år hade vi svarta men de måste tagit slut för sen har det bara blivit rosa och vita.
    Ha det fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Så fina de är, inte gör det något att de inte är svarta. Jag har aldrig haft stockrosor hos mig. Grattis till en fin sådd.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Fina stockrosor. Du ska vara glad åt dem. Jag ar försökt och försökt få några här som ska påminna mig omina rötter från Skåne, men icke. Det bli inga. Dina är ljuvliga där mot spaljén. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Har kikat över staketet hos dej när jag cyklat förbi till badet men aldrig att jag ser en Aka ute! Sötaste stockrosorna... tycker de är jättefina rosa!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Så kan det bli ibland Det är lätt att blanda ihop de små.
    Fina är de. Minns att när jag var liten för ganska länge sedan då kunde man inte odla stockrosor uppe i de breddgraderna . Undrar vad som hänt- Är det varmare ute eller har de blitt bättre frön..
    Önskar dig glada dagar
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Jag njuter av grannens stockrosor. Färgen spelar väl ingen roll. Jag tycker att alla är lika vackra. Kram Anita

    SvaraRadera
  7. Jätte fina och jag gillar den rosa färgen, men hade ju varit kul kanske med svarta om man tänkt sig det.
    Här har jag ångest, suger i mig de sista timmarnas semester för imorgon kl 7 då är jag tillbaka på jobbet och vardagen igen.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Du har såååå fint! Och en sådan där tprkställning... jag har önskat mig en sådan länge nu, och ser att "alla" bloggerskor fått sådana snickrade av sina män.... vilket jag upplyste min man om, men han bara tittade konstigt på mig och nästan fnös... Fräckt va ;) Fast det är klart... även jag förstår ju att det ör viktigare att carporten blir klar ;) :) Och det faktum att jag inte vet var den ska stå heller så... ja, jag väntar tålmodigt ;)
    Kul att du vill vara med i min utlottning!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  9. Stockrosor är så fina. Vilken lycka att få denna färgen, helt ljuvlig...
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  10. Så fina dom är <3 och vilken ljuvlig färg :)
    Hoppas du har det fint vännen, kramen

    SvaraRadera
  11. Älskar stockrosor,har i olika färger men i år är bara den vita som blommar. Ska nog dit upp till helgen när M och L får lägenheten,lite flytthjälp och blir av med alla grejer som M har kvar hemma! Tack för alla snälla kommentarer hos mig,kramizar Niina

    SvaraRadera
  12. Ha ha ha, jag tänkte precis det när jag läste och scrollade neråt. De skulle väl vara svarta skrev hon ju... Och så synade jag bilderna igen. Inte jättesvarta, men väldigt, väldigt vackra!:)

    SvaraRadera
  13. Konstig färg på det svarta rosorna! :)
    Mina stockrosor är jämnade med marken. Rådjuren har knaprat i sig dom. En törnroshäck runt hela tomten står på listan....

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  14. Ska jag vara ärlig så var de du fick mycket finare än om de varit svarta. Tycker jag, men jag förstår att många gillar svarta blommor. Älskar stockrosor, men de vill inte riktigt trivas hos mig. Har några som ska blomma nu, de sådde jag för två år sen, vore ju kul om de ville fröa av sig, men som sagt brukar de inte trivas här. Utom den gula som jag haft i många år, den trivs verkligen bra.

    /Jenny

    SvaraRadera
  15. Roligt att så små frön och sen se hur det växer...känns alltid roligare att så fram blommor och andra växter själv...och fina blev dom också;))...ha det gott så här på måndagen och början på nya veckan;))
    Kramis bia

    SvaraRadera
  16. Så fina de blev ...gör ju inget att de blev rosa
    kram Rosa

    SvaraRadera
  17. Så fint vackra och det blev så fint med växtstödet, tänk att det kan bli så fint med armeringsjärn.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  18. Så vackert!
    Stockrosor kan man tydligen inte lite på! Jag hade svarta, året efter var de vita. Men vackra är de i alla färger!
    Så mysigt det blev på er altan!

    Tack för grattishälsningen!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  19. Alldeles underbart, vilken känsla att strosa runt på er härliga tomt. Måste säga att jag toksaknar kvällsstrosandet runt huset nu när vi bor i lägenhet...nästa sommar hoppas jag vi funnit drömhuset :)
    Stoor kram

    SvaraRadera
  20. Då verkar stockrosor bli som akiljeer att om man tar frön från dem så är det inte säkert att det blir samma som den som blommat...otroligt fin är den ändå. Älskar stockrosor, de gör det så charmigt i trädgården. Dessutom passar den snyggt mot spaljeen

    kram Kajsa

    SvaraRadera
  21. Åh så härligt det ser ut, nu fick jag upp ögonen för stockrosor även!:) Gillar färgen väldigt mycket. Roligt att få se hur det växer och gror och få följa trädgårdens växtlighet!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Ljuvligt vackra rosa stockrosor o väldigt snyggt till armeringsjärnet. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  23. Ja... tänk vad fantastiskt att det kan bli en sån vacker blomma av ett litet litet frö! Den passar verkligen fint med det rostiga armeringsnätet.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  24. Rost och stockrosor, vilken underbar kombination! Fantastiska och inspirerande bilder som vanligt...
    Önskar dig en mysig helg!
    Kramis,
    Titti

    SvaraRadera
  25. Ja så är det med naturen, den gör lite som den vill. Resultatet blev fantastiskt, de har ju en underbart vacker rosa färg! Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  26. Rosa är inte helt fel det heller. Från frö till något mycket vackert. Vad roligt!

    SvaraRadera
  27. Tack för titten...men du missade precis mitt Hippie party, hihi....ha det gott min vän!
    Kramis bia

    SvaraRadera