söndag 31 augusti 2014

SOVRUM I LANTLIG STIL - TIPS ATT SKAPA STILEN




Inredningen i sovrummet blev verkligen precis som jag tänkt mig! 
Jag kommer aldrig att tröttna på den finfina
 tapeten som gör så mycket för intrycket i rummet.




Sovrum i gammaldags stil




Jag deltar i en bloggtävling med priser från Cuponation och Ellos och håller tummarna så att de är alldeles vita att det blir just jag som vinner :) Det skulle verkligen vara toppen att få shoppa loss på Ellos för 1000 kr som är vinsten. Det finns fler rum i vårt hus som är i behov av renovering, och vad himla kul det vore att att få handla ting på Ellos till något av dessa kommande projekt :)


För att vara med i tävlingen så ska jag visa mitt sovrum och förklara lite varför jag inrett som jag gjort samt ge lite inredningstips, så häng på :)



När jag inredde sovrummet var jag ute efter att skapa en lantlig touch som skulle harmoniera med husets ålder och stil. Eftersom jag bor i en gammal bygdegård så ville jag skapa en gammaldags prägel, men med en stilren känsla. 




Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt att blanda olika mönster i ett rum, så länge färgskalan är den samma - det "händer" liksom något i inredning på så vis tycker jag, det skapar en dynamik och blir intressant och spännande för ögat. Viktigt är dock att tänka lite på hur det ser ut i angränsande rum så att helhetsintrycket inte blir för rörigt med mönstrade tapeter bredvid varandra. 




Basen i mitt sovrum är vit medan tapeten och sänglinnet står för färgskalan. Men här och där finns även svarta detaljer som bryter av - exempelvis på ramar och ljuslyktor.



Emellanåt, utifrån årstid, utgör även blommor en färgklick i rummet, som ovan till exempel, en amaryllis på skåpet i juletid. Eller smörblommor på nattduksborden om somrarna - superfint!

Betjänten ni ser på bilden ovan köpte jag på loppis för inga pengar alls och med lite vit färg blev den perfekt i sovrummet, både fin att se på och praktisk för makens skjortor och kavajer. Att köpa ting på loppis bidrar till att inredningen upplevs personlig tycker jag. Sedan är det ju både billigt och miljösmart att handla second hand - vilket jag gillar :)



Den gamla skolstolen från Grythyttan räddades från soptippen och jag tycker att den, liksom korgkistan vid sängfoten, bryter av fint mot den för övrigt vita färgskalan på möblerna i rummet. Dessutom har stolen en intressant historia då den har en anknytning till den by jag bor i, vilket gör det extra roligt att stolen fått ett nytt liv här hemma hos mig :) 

Och glöm inte detaljerna - kuddar, tidningshögar/böcker och andra personliga inredningsdetaljer blir pricken över i:et i inredningen. 



Foton ovan: Aka privat.


Och om jag bara skulle få ge ett enda råd som rör sovrumsinredningen - tänk golv! Ett fint golv gör såååå mycket för intrycket! Om jag hade haft en trist gammal sliten plastmatta i sovrummet hade det dragit ner helhetsintrycket rejält. Det gamla såpskurade trägolvet i rummet bidrar verkligen till att rummet blir både ljust och fräscht.


Så nu är det bara att hoppas på att juryn, som består av Husligheter, Room by Sofie, Inredningshjälpen och Cuponation, gillar mitt sovrum - hoppas hoppas hoppas :)


Kramizar aka

28 kommentarer:

  1. Hoppas att du få bra respons på ditt vackra sovrum. Ljust fräscht utan att vara för vitt. Jag håller tummarna.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna! Superfint har ni : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Vilken beskrivning av hur du tänker och hur du inreder! Hoppas verkligen du vinner!
    Ha en fin septembervecka, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  4. Hur skulle de nånsin kunna låta bli att tycka om???

    Lycka till, jag tror nog...
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Här har du en som håller både tummar och tår. Om det är någon som skall vinna är det du! Sååååå mycket arbete, tänk, fix under många, många år.
    PS: tyckte mig se en brun "liten" lurvig sak i sängen....hi,hi.
    Var rädd om dig fina Aka!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica! Vad kul att du gillar allt jobb vi lagt ner här! Ja det vore verkligen kul att vinna. Men även om jag inte gör det så är jag helnöjd med allt vi gjort med vårt hem, det är trivsamt :)

      Kramizar till dig från mig
      //aka

      Radera
  6. Ni har ett jätte fräscht sovrum tycker jag ;)....hoppas verkligen du vinner, vore väl roligt!!!...jag har två skolstolar (visserligen lite slitna) som jag ska sälja på loppisen...men jag vet inte hur mycket jag ska ta för dom ?...såg på blocket att dom tog 600 kr för en fräsch stol....helt sjukt tycker jag iaf....vad skulle du vilja ge för en lite rostig och lite sliten stol ?...fast en äkta skolstol förstås...ha en fin start på september min vän!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  7. Oj oj, så himla fint och fräscht! Jag bara älskar tapeten!
    Ja jag önskar att tiden fanns till att renovera lite hemma...det är mycket som behövs fixas till men men...så länge njuter av ditt fina hem!
    Kram på dig, ha en bra vecka,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas hoppas hoppas.... Du har en magiskt, ljuvligt och ögonen vill inte slita sig från ditt sovrum.
    Tapeten är galet fin,
    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Verkligen jättefint du har fått till det Aka! kan inte tänka mig annat än att de gillar det!
    Och nu kan du förresten börja kika in hos mig igen, I´m back med bloggen igen!
    Kram kram vännen!
    Judita

    SvaraRadera
  10. Superfint!! Håller tummar och tår för att du vinner!!!

    Snyggt golv! Vi har trägolv men som gulnat - något måste göras!!! :-

    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Juryn borde älska ditt sovrum, känslan när man tittar in är så fräsch, tänk att lägga sig där och vakna på morgonen... Underbar sovmiljö!!! Kram Niina

    SvaraRadera
  12. Så fint sovrum, du har verkligen lyckats skapa den där härliga lantiga stilen, ombonat och mysigt. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  13. Det var en fin presentation av ditt sov rum. vackert och skön stämning har du. Kan bara önska dig lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  14. Godmorgon :) Så galet snyggt i sovrummet. Så mysigt att man måste sova som en prinsessa där inne <3
    Tack för du delar med dig och lycka till i tävlingen nu.
    Kramen

    SvaraRadera
  15. Vad fint. Älskar den mysiga korgkistan!

    SvaraRadera
  16. Ert sovrum är verkligen jätte fräscht , som nån sa; ljust men inte för vitt för min smak. Tapeten är ljuvlig , blir sugen på att tapetsera sovrummet nu , och även en del andra väggar :) vi månade de flesta vita för ca 10 år sen men nu är jag sugen på lite mönster igen :) ha en fin dag ! Kram Anna

    SvaraRadera
  17. Wow...Så vackert & vilken söt liten "kisse" :)
    /Kram & Nospuss från mig!

    SvaraRadera
  18. Ert sovrum är verkligen jätte fräscht , som nån sa; ljust men inte för vitt för min smak. Tapeten är ljuvlig , blir sugen på att tapetsera sovrummet nu , och även en del andra väggar :) vi månade de flesta vita för ca 10 år sen men nu är jag sugen på lite mönster igen :) ha en fin dag ! Kram Anna

    SvaraRadera
  19. Den tapeten är helt underbar! Klart de kommer gilla ditt sovrum! Det är ju bara så fint!
    Håller tummarna för att du vinner!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  20. Jag är ju otroligt tjatig, men du bor i det vackraste hem jag vet. Och jag skulle lätt kunna flytta rakt in i ert sovrum. Så himla fint!!!!

    SvaraRadera
  21. Med rätt blick och fingertoppskänsla har du inrett ert sovrum. Jag har minsann beundrat det tidigare... vem skulle inte vilja sussa där?

    Tack för din kommentar!
    Ha en skön torsdag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  22. Verkligen fint. Var kommer tapeten ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anonym för din kommentar här, vad kul att du gillar mitt sovrum :) Tapeten är Pigkammaren Anno 1905 från Boråstapeter.

      kramiz aka

      Radera
  23. Måste vara ett av de finaste sovrum jag nånsin sett!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  24. Vidunderlig og skøn stil! Et sådant soveværelse ville jeg elske.

    SvaraRadera
  25. Ert sovrum är verkligen snyggt och harmoniskt. Där sover ni nog gott?! kram

    SvaraRadera