tisdag 26 augusti 2014

SKULTUNA LILJAN LJUSSTAKE




Min klassiska ljusstake Liljan är en fin inredningsdetalj på månbordet i vardagsrummet. Och minsann har inte ljusstaken gått och blivit en "inne-grej" i inredningssammanhang, en "snackis" i bloggvärlden :) Det stärker tesen att välja ting i inredningen jag verkligen gillar oavsett trender - och att spara klassiska inredningsdetaljer på vinden om de inte används - för snart är de är "inne" igen :)




Klassisk ljusstake i nyproduktion



Skultuna kommer med nyheten att de tänker återuppta produktionen av den klassiska ljustaken Liljan av Ivar Ålenius Björk. Ljusstaken producerades tidigare av Ystad metall och jag säger bara heja! Huuuur fin som helst! 

Bild: Skultuna.


Och så här ser ljusstaken ut hos mig...



Den samsas bredvid lampan Neb brass lamp table av Per Söderberg.


Och i bakgrunden på fotot, min mormors far och mor - Gustav och Anna Nordholm, fatta hur länge sedan det var!! Tänk om de visste att de en dag skulle vara med i min blogg och visas för så många människor. Jag tror att de fnissar i sin himmel och tycker att jag är helt galen :)


Jag är så glad att jag hittade tavlan på vinden i mitt föräldrahem. Och ser ni bänken Gustaf och Anna sitter på...


... förmodligen samma bänk jag hittade i uthuset på gården och som jag visat i ett tidigare inlägg. 



Foton: Aka privat.


Överraskad och glad är jag som råkade ha en "bloggsnackis" hemma :) Och för alla loppis-fantaster vill jag tipsa - kika runt så kanske ni hittar en Liljan-ljusstake för inga pengar alls :)


Tjingeling aka


16 kommentarer:

  1. men woow vad coolt! Både att du har en bloggsnackis som ju är sååå fin,Skultuna kan sina sakr minsann. Fast för mig finaste av allt, dina släktingar på fotot i bakgrunden. På bänken som du har nu.. Ljuvligt och sagolikt vackert. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Häftigt!! Vilken grej att ha ett sådant fynd hemma:)
    Vilket fint kort på dina släktingar, och bänken så härligt med historia till gamla saker.
    Du har det så smakfullt hemma hos dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Va kul att ha sådant i sina gömmor. :-) Den är såå snygg den där ljusstaken och roligt med saker som har historia, som även din fina bänk. Kramizz laila

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg! Skultuna har både min mamma och jag skaffat oss, dock inte din ljusstake, och jag har sparat allt i lådor. Nu kommer det snart fram igen. När vi tömde mammas lägenhet var det just sådana saker hon hade, hon hade kämpat för att skaffa det som hade stil och var fint och nu har jag en del av dessa. Det är så roligt att kunna ta fram igen.
    Fotot på "gamlingarna" är fint, en vardagsbild när de vilar en stund i arbetet. Det är fint att du har det framme.
    Ha det fortsatt fint, vännen!
    Varma kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Två sådana ljusstakar har jag bestämt sett hemma hos mina föräldrar ...:) hm dom ska jag nog tinga på innan syrran kommer på samma sak ;)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Ja, de mesta kommer igen!
    Ha en toppen dag.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Du har det så stämningsfullt!! Och visst kommer det mesta tillbaka, så den som spar han har ;) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  8. ja det gäller att spara saker, då kan de bli moderna igen:) jag har ny blogg: www.lottaskonstochkort.blogspot.se. jag hade njutbarahem förut. kram/ Lotta

    SvaraRadera
  9. Men gud va läskigt...jag tänkte just på den där ljusstaken idag...har sett den på någon blogg och tänkt, att den skulle man kunna hitta på någon loppis...den har verkligen blivit poppis igen;))...den är ju verkligen snygg alltså, hihi...och vilket fint gammalt foto...
    Kramis fina du;)
    Bia

    SvaraRadera
  10. Visst är den vacker. Konstigt att nte jag har en sån som har hur mycket ljusstakar som helst. ja ja så kan det vara. Ursnyggt i alla fall hos dig på ditt månbord och så kul med gamla släktingar på bild. Det var inte så vanligt förr.
    ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar ljusstake <3 jättefin. Och visst är det fint med sådana gamla foton. Klart dom ska få vara med :) Kram och ha en fin dag

    SvaraRadera
  12. Härlig ljusstake och vilket fint kort! Allt som lyser är välkommet nu, tänder massor av lampor och ljus.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  13. Det som göms i snö kommer upp i tö......
    Liljan är så vacker och stilfull. Har också i mina gömmor....
    Underbar "historia" om dina anfäder och bänken! Så fint och ödmjukt tänkt unika Aka!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  14. Fin ljusstake! Roligt med bilden på dina släktingar och att du har bänken.
    Humlestörar ska jag också sätta så fort vi får undan all bråte som är i vägen. Nu har jag humlen i krukor. Så snyggt det blev och fint med rosorna mellan!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  15. Verkligen jättefin! Klassiker håller i sig dem :-).

    Vad kul med fotot, som sagt det bloggades inte så mycket på den tiden!

    Kram Malin

    SvaraRadera