tisdag 19 augusti 2014

KONFIRMATION- OCH EXAMENSFIRANDE MED ITALIENSK BUFFÉ





Yngsta dottern på väg in i kyrkan bärandes på ett ljus - och som vanligt blev det ju aaaaalldeles för mycket för bloggerskan som inte kunde hålla känslorna i styr :)




Fest med släkten



Här kommer ett inlägg  från en lite krasslig bloggerska idag. Jag vet att släkten på annan ort gärna vill ta del av det som händer hos oss, men som vanligt får ni andra som vill också hänga på :) 



Hela tjocka släkten kom hem till oss i helgen för att fira yngsta dottern som konfirmerade sig och äldsta dottern som tidigare tagit sin kandidatexamen. Men först samlades alla i kyrkan...



Ceremonin var superfin och yngsta dottern var sååå fin i sin vita kåpa. 


Äldsta dottern och...






... maken med solen i ögonen.

Efter kyrkan blev det Italiensk buffé hos oss. 

Vi inledde med bubbel, jordgubbar och crostini med tapenade och basilika, glömde tyvärr ta kort på det. Och efter det - buffé...



Simon & flickvän.



Anette.



Niklas med flera.

Pajer (tack Gunvor för hjälpen med dessa), sallader, marinerad fläskfilé med soltorkade tomater, köttfärslimpa inlindad i lufttorkad skinka, kallskuret, mozzarella, kycklingfilé med röd pesto och salami - allt med en Italiensk touch :) 



Svärmor bredvid den gamla verktygslådan av trä som jag använde som förvaring till grissini och olika Italienska såser.



Svärmor och Ragnhild.

Eftersom det fanns liten plats över till blommor på buffébordet så kom mina gamla glasflaskor till nytta - med enkla kvistar vita rosor.


Yngsta dottern (konfirmanden) och svärmor.

Hallååå, är du klar med skinkan snart eller?? :)


Victoria, Danielle & Micaela. 

Och som bordsdekoration vid köksön placerade jag en jättestor glasbutelj med rönnbär.


Vi dukade långbord på altanen...


Äldsta dottern, Roger & Tina.


Och fast vi var över 30 personer så fick alla plats :)



Tina.



Simon.


Det blev presentutdelning...



Sååå mycket fina smycken som bloggerskan gärna hade velat lägga vantarna på :)

Senare blev det häng i loungen för vissa med filtar och terassvärmare på :)


Danielle.


Victoria.

Och kaaanske det bästa denna dag - krocket-turneringen som bloggerskan näääästan höll på att vinna om det inte hade varit för en stark och värdig motståndare (som dock kommer att få spö nästa gång, haha :) ). Sedan fanns det vissa som tyckte att det var rena rama turen att jag fick en sådan bra placering men det förstår jag inte alls ;)

Foton: Aka privat.


Jag är försiktig med vilka bilder jag visar från festen eftersom inte alla vill vara med på foto i bloggen, vilket så klart respekteras. Hur som helst så blev det en himla trevlig dag och kväll! 


Tack alla som kom  och gjorde vår dag till den bästa!



15 kommentarer:

  1. Det är en sådan oerhörd glädje i dina bilder. Jag som också är familjär blir så rörd och glad att se när människor trivs sådär. Fint! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. En härlig serier bilder du bjuder på! Ha det fint. Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Åhhh så mycket fina bilder!!...verkligen liv i dom ;)))
    Härligt med släktträff!
    Ha det gott min vän!!
    Stor kram Bia

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder :)
    Så himla fina barn du har, lika vackra som sin mor <3
    Stor kram vännen

    SvaraRadera
  5. Vilken fest! Underbara bilder som vanligt, det känns som om man är där och minglar...
    Önskar dig en rolig onsdag!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Åhh detta kalaset hade jag gärna varit med på, så fint ni fixat!!
    Filippa började på sin konfirmation förra hösten men hoppade av då hennes slalom tog all hennes tid... Jag konfirmerade mej men det var nog mest för att "släkten" krävde ;)

    Kram P

    SvaraRadera
  7. Vilken fin och härlig fest, det är tur att vädret var på er sida.Nu går det inte att planera utevistelse alls hinner inte ens dricka kaffe ute innan det börjar regna. Vilken höstkänsla vi fått här alldelens för tidigt.
    Fina festbilder och så kul att se lite bekanta ansikten. Vi är ju inte så ofta på de breddgraderna nu.
    Undrar om jag inte satt där under bordet för jag känner matdoften av allt det goda. hihih
    Ha en fin dag och önska lycka till för de två som festen var för.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Wooo...Fantastiska Foton!

    /Kram

    SvaraRadera
  9. Jag är imponerad att du kommer ihåg och hinner fotografera mitt i allt firande! Supersköna bilder och ni är ju fotomodells-snygga allihop!!! Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Det var två stora händelser att fira. Vilket fantastiskt buffébord! Det är vackert att sätta in rönnbär och även hagtorn är fint om man får tag i det.
    Vackra bilder på vackert folk!
    Ha det fint och krya på dig!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  11. åh vilket fint kalas!!! Så vackra bilder och vackra alla var! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Vilken fin familj du har. Vid sådana här tillställningar är det ju omöjligt att hålla känslorna i styr, jag är likadan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga bilder från en fin dag det ser ut som! Så god mat, och jättefint med en bukett med rönnbär. Vackert att ta in olika kvistar och löv. Jag hittade mig allt en bukett med dikesblommor på promenaden, men det var nog den sista. Åh nu blev jag lite extra peppad när du skrev om ena dottern som tog sin examen, jag har lite, lite kvar sen är jag äntligen i mål:)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Vad vackert! Och så mycket god mat, och här sitter jag och är hungrig, nu började snålvattnet rinna ...

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  15. Så vackert, jomen visst är det svårt att hålla känslorna tillbaka när ens barn får vara med om något stort.
    Himla praktiskt med buffé, det var ett bra tips till nästa år när vår dotter tar kandidaten.
    Det var ett tag sen jag var inne hos dig, tappade bort dig där ett tag. Men nu ska jag minsann spara ner bloggadressen ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera