lördag 23 augusti 2014

HUMLESTÖRAR I TRÄDGÅRDEN - STEG FÖR STEG





Det händer saker vid växthuset! Svarta humlestörar har satts upp och bildar en häck som avgränsar köksträdgården från övriga tomten :)




Att skapa rum i trädgården



Ni som följer bloggen vet att det alltid är olika projekt på gång hemma hos oss - i detta nu kring växthuset. Vi hade egentligen inte tänkt börja med växthuset i år eftersom vi ville prioritera framsidan av huset. Men eftersom min otroligt snälla svägerska gav mig flera humleplantor (tack Tina), i kombination med att fina vännen Lena kom förbi och hjälpte mig att gräva,  så kuuuunde jag ju bara inte låta bli att börja fixet med humleplantering :)



Vår tomt är jättestor och jag vill skapa olika rum i trädgården för att göra den mer ombonad och vacker. En fin köksträdgård har länge funnits på min önskelista och vad är väl vackrare en än humlehäck som markerar detta "rum".



Vi började med att gräva ett dike där humlen skulle placeras...



... och som stabilitet för störarna grävde vi ner plåtrör. Rören är också tänkta att skydda störarna från röta. Och vad praktiskt, bara att stoppa ner störarna i rören - och ta upp dem för vintern!



Jag målade störarna med svart slamfärg. Inspirationen hämtade jag från bästa Ernst K (vem annars) som målade sina humlestörar svarta i ett av hans program.



Jag planterade rosa rosor mellan varje humlestör. Rosorna kommer att bli max en meter höga och blomma helt ljuvligt om somrarna.




Jordbädden är som vackrast lite upphöjd tycker jag.






Häcken gör en sväng in mot växthus-entrén där det också kommer att bli lite förändringar :)


Och efter ett par veckor började buskarna att blomma...



Jamen ni ser väl själva, helt bedårande - love love love.

Minns tyvärr inte namnet på rosorna, någon som vet??



Foto: Aka privat.


Alltså - svart och rosa är ju bara huuuur fint som helst ihop!!


Återstår en hel del pyssel kring växthuset, får se hur mycket vi hinner med innan vintern kommer.


Önskar alla en riktigt trevlig helg!



Tjingeling aka

22 kommentarer:

  1. Jättefint nu och kommer att bli ännu vackrare när humlen etablerat sig:)

    En fin lördag önskar jag dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så fint! Vad mysigt med ett växthus! Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  3. Underbart vackert ...
    /Lördagskram

    SvaraRadera
  4. Fint! Humle är ju nabbväxande och bra på det viset. Tyvärr så är jag lite allergisk mot den, blir alldeles rödflammig när jag pysslar med den. Underbara rosor och vad snyggt med svarta störar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Såå fint, lägger hela din blogg som inspiration inför förhoppningsvis snart köp av hus med trädgård :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kommer att bli så fiiiint, och jag kommer att knycka iden med dom svarta störarna. Och vad snyggt det var ihop med dom rosa rosorna. Har beställt humlefrön, ska försöka så lite o se om jag lyckas. Har en humleportal redan men iår var den inte så fin pga torkan som den har varit dom andra åren. Ja ja, det blir en sommar nästa år också! Ha en härlig helg kram Niina

    SvaraRadera
  7. Du blir nog en inspirationskälla för trädgården också känner jag, Vår trädgård är också jättestor och har inte fått den trivsamma känslan än, den ska vara gammaldags och spännande. Vi har humle i trädgården och den sprider sig nog med frön, vi har humle överallt, den bara dyker upp så den får rensas bort. Men rosor och humle var en spännande kombination, tror det blir vackert.
    Ha det fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  8. vad fint. Vi ska också bygga något liknande fast vi hade tänkt att avskärma med armeringsjärn. Men ditt ser ju jättefint ut. Rosorna ser verkligen vackra ut.
    Kram helena

    SvaraRadera
  9. Härliga goa Aka, tänk vad åren går.....har följt dig under många år och måste lyfta på min hatt för ert arbete av både hus och tomt. Vilken lycka att detta hus fick er som ägare....Tänk vilken tid, slit, pengar, funderingar,m.m. som ni lagt ner. Resultatet blir bara bättre och bättre! Så vackert och genomtänkt!!!
    Mailar dig.
    Var rädd om dig. Varm kram som är äkta!
    Vink vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla fina Monica! Tänk vad du gör mig glad med dina goa kommentarer här inne :) Och den här gången skulle jag vilja tänka att du har helt rätt, att vi har gjort både huset och hustomten glada med våra renoveringar :) Tack snälla för din hälsning, den värmer!!

      kramar aka

      Radera
  10. Vad fint du har gjort det.
    Svart och rosa är jätte fint ihop.
    Här ikväll har det varit middags bjudning för min far och mor, gott var det och väldigt trevligt.
    Ha det fint
    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Jättefint!!!...rosor är fint i trädgården...det kommer nog att bli fint ;))önskar dej en fortsatt fin helg....få se hur det går med försäljningen på loppis i morgon...idag gick det så där ;))...kram bia

    SvaraRadera
  12. Älskar rosor <3 Blir jättefint tycker jag. Hoppas du har det fint. Stor kram

    SvaraRadera
  13. Åh så fint det blir, när ni fixar och grejar..! Jag får alltid inspiration när jag kikar in hos dig:) Må så gott kram från vännen Maria

    SvaraRadera
  14. Sååå fint! Ja alla dessa projekt man har, både de som är påbörjade och de som fortfarande bara är tankar som så småningom tar form. Vad vore livet utan dessa ;) ? Ha en fin söndagskväll! Kram Camilla

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt pyssel, kommer att bli super snyggt. ha en go kväll. Kram Åse

    SvaraRadera
  16. Där har du nog gjort nåt bra.Det ser kanonfint ut. Ibland önskar jag att jag hade större tomt men puh det ska skötas med.
    Lycka till med ditt projekt.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  17. Wow så fint det kommer att bli!! Jaa snyggt med svart och rosa .) Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Kommer att bli kanon!!!....rosa och svart...tummen upp;)
    Ha en fin start på nya veckan ;)
    Kram från mej
    Bia

    SvaraRadera
  19. Åh det kommer att bli snyggt, rosa och svart...
    Alltid så mycket inspiration när man kikar in till dig! Jag hinner inte med alls här hemma...mer än att städa och jobba!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  20. Jättefint! Min humle har jag tyvärr fått riva bort i år, fick alltid så mycket ohyra på den, hoppas den trivs bättre hos dig. Eller rättare sagt att ohyran inte trivs hos dig. Så himla fina rosor!

    /Jenny

    SvaraRadera
  21. Så spännande att få ta del av era projekt! Det låter härligt med köksträdgård, och olika rum i trädgården sedan, åh det kan ju inte bli annat än bra. Mysigt med olika kryp in så att säga:)
    Kram

    SvaraRadera