onsdag 30 juli 2014

UTEMÖBLER TILL UTEPLATSEN - MATBORD & LOUNGE-GRUPP




Här har jag hängt varje dag senaste tiden. Måste säga att en lounge-grupp är absolut toppen att ha. Nu unnar jag mig tid att slappa och läsa på ett helt annat sätt än tidigare - jag längtar efter att slänga mig i soffan och bara softa :)



Altan-fix


Vi var i behov av nya möbler till uteplatsen och vad passade väl bättre än att fynda på rean, perfekt! Men först behövde altanen planeras och en lounge-grupp stod högt upp på min önskelista :) Men även nya stolar till matbordet behövdes för de gamla hade VERKLIGEN gjort sitt!  


Jag ville inte ha det för lantligt, jag ville skapa en ombonad miljö med en lite mer rustik känsla. Och det viktigaste - jag ville att möblerna skulle stå sig över tid och inte bli omoderna efter ett par år.



Liknande matstolar fast i grannare modell och med mindre fluffiga kuddar hittar ni på Jysk rea just nu, ett tips för er som gillar designen.




Jag behöll det gamla bordet för det passade så bra till stolarna, dessutom gillar jag designen på bordet - det liknar ett slagbord i underredet. Och sååå fint att ha "träfärgade" möbler till en röd husfasad tycker jag, svart färg på möblerna hade gett ett "hårdare intryck". Vita möbler hade också fungerat men det träfärgade tycker jag ger en mer ombonad, varm och rustik känsla, ger mer tyngd åt inredningen. 



Och i förgrunden - loungen :)




Samma stil som matgruppen.








Och för att få lite skugga monterades en segelduk. Ovanför matgruppen finns en markis.



En tresits-soffa, två fåtöljer och ett bord med glasskiva.




Utplanteringsväxter i ett gammalt tråg.

Förvaringsboxarna till dynorna är inte vackra men...


... praktiska och heeeeelt nödvändiga!



Och på gräsmattan nedanför altanen - ett par adirondack-stolar.







Foton: Aka privat.


Och så klart, ingen sommar utan jordgubbar och ett glas rosé i solskenet :)



Samtliga möbler och segelduk finner ni här. Dynboxarna hittar ni här.


I planeringen ingår att förnya golvet på uteplatsen designmässigt samt lägga nytt virke - och att på sikt montera ett tak i gammaldags stil, men det sker inte i år :)



Tjingeling aka

30 kommentarer:

  1. Oj så fint ni har gjort det, verkligen jätte fint
    Ja en fin dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Det blev ju verkligen ombonat och snyggt på alla sätt. Klart man vill hänga där så mycket det bara går!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vi har också skaffat loungemöbler i år. Himla sköna att sitta i.
    Ha en toppen sommar.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Wow! Jag vill bara rusa till Mio och köpa allt bums:)
    Så himla snyggt! Jag har kikat lite på Mios fina loungemöbler. Vi ska ta tag i vår altan till hösten, får se vad det blir utav det.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Otroligt snyggt! Gillar allt! Nästa vår ska jag se över mitt usla ute-möblemang...
    Önskar dig en fortsatt skön och solig vecka!
    Sommarkram Titti

    SvaraRadera
  6. WoW vad snyggt. Det är ju så fint att man inte ser att golvet behöver göras om eller nåt annat heller. Det är bra med tak men det blir lite mörkt inne tycker jag.
    Önskar dig en skön torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Verkligen snyggt och genomtänkt (som vanligt hos dig) Gillar att du valt gammeldagsgs och över tid. Mysigt och ombonat fast på samma gång modernt och stilfullt. Härligt! Segelduk är ju hur bra som helst! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  8. Förstår att du vill lägga dig på soffan med en bra bok,ser helt fantastiskt ut. Ser riktigt ombonat ut,älskar stolarna!!! Funderar också på nåt slags tak över vårat,kommer så mycket skräp ner från taket men det blir ett senare projekt. Kramizar Niina

    SvaraRadera
  9. PS. I löööve the tråg!!!!!!

    SvaraRadera
  10. Så mysigt ni fått det! Så himla inbjudande, ett ställe att bara få vara och må bra på, ladda batterierna och samla energi.
    Njut för fullt <3

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  11. Å vad mysigt!
    Jag håller helt med om att trä passar till rött hus.
    Ett lite tips till dynboxarna. Bygg en liten låda av tunna brädor utanpå så döljer man plasten :-)
    Kram Helén

    SvaraRadera
  12. Så bra det blev....gillar den lite grå/naturliga färgen på möblerna...vi skulle behöva köpa nya matmöbler till vår uteplats...en lite större variant när vi ha gäster...ett litet mindre runt bord i glas och positionsstolar har vi på gräsmattan här på torpet, där sitter mest familjen, och där har vi suttit nästan varje middag i sommar och ätit...det är inte klokt vad fin juli varit, eller hur?
    Ni verkar ha riktigt mysigt där på altanen ;))
    ha det gott min vän;)
    Bia

    SvaraRadera
  13. Så snyggt och genomtänkt. Ser riktigt skönt att slå sig ner där.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  14. Jag tycker om att du berättar hur du tänker när du inreder både inne och ute. Möblerna är verkligen snygga, jag letar efter något liknande till vår veranda hemma. Möblerna till stugan ska få en omgång färg till nästa år, för övrigt funkar de bra men lite uppfräschning skadar inte.
    Ha det fint och trivsamt i dina vackra möbler!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  15. Så fint det blev! Kul när det tänks till lite för då är man säker på att det blir bra. Tänkte fråga - var ni köpt möblerna? Tacksam för svar. Har letat efter liknande men inte hittat.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket Annika! Vad kul att du gillar möblerna :) Alla möbler inklusive segelduk hittar du på Mio, på rea just nu. Matstolar i liknande stil hittar du på Jysk, tror att de kostar 700 kr/st. Hoppas du hittar det du vill ha :)

      Kramiz aka

      Radera
  16. TACK snälla för dina fina ord!!!!!! Jag blir så Glad :) Men så mysigt ni har det, jag sätter mig en stund ;) Du kan verkligen förmedla rätta känslan med kameran, det känns så nära. Kram Anna

    SvaraRadera
  17. Åh så fint och trivsamt du fått det! Verkligen härligt och ombonat. Och jordgubbar och ett glas rosé tackar man ju inte nej till:)
    Kram

    SvaraRadera
  18. Wow vad snyggt :) Precis som jag önskat mig.
    Har spanat och suktat efter dessa lääänge nu.
    Super mysigt vännen <3 Stor kram

    SvaraRadera
  19. Ett ord bara Waoooooooo ....

    /Kram

    SvaraRadera
  20. Super snyggt vem skulle inte vilja slå sig ned där med en bok och ett glas rosé. Kram Åse

    SvaraRadera
  21. ååååå vad fint du har det, jag blir alldeles lycklig av alla bilder.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  22. Wooow vad fint. Förstår att du hängt där hela sommaren. Där hade jag gärna slagit mig ner, sippat på ett rose o njutit av en bra bok. Ha en fortsatt skön sommar. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  23. Precis min stil! När jag ska investera i ny utemöbel ska det vara typ sådan, skitsnyggt!

    Ha det gott, Kram PIllan

    SvaraRadera
  24. Så jättefint du har det, skulle gärna sitta ner där en stund:) Ha det bäst kraaaaam från Maria

    SvaraRadera
  25. Superfint! Perfekta val! Stort gilla på allt! Adirondackstolar står HÖGT upp på min önskelista, när uterummet är byggt. Har tänkt ha dem utanför :)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  26. Så fantastiskt vackert också. Och skönt, det kan ju vem som helst se. Skulle inte ha något emot att komma och ligga där i soffan med en bok eller två :)

    SvaraRadera
  27. Längesedan jag kikade runt på din fina blogg nu! Hoppas du haft en fin sommar! Vi ses snart igen ;)

    SvaraRadera
  28. Vilka HÄRLIGA bilder :) får mig att sakna sommaren, hösten kom chockartat fort här i Göteborg :(

    Ny post ute...Heta höstnyheter från Hm Home :)

    Ha en kanonvecka

    LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

    SvaraRadera