tisdag 31 december 2013

NYÅRSKRÖNIKA



Samtliga foton i inlägget: Aka privat.


Ni som följer bloggen vet ju att det brukar bli en årskrönika varje nyår - så även i år, hope you like It :)



Jag fick besök av ett duktigt inredningsteam som gjorde ett reportage och det pyntades i varje vrå...






I biblioteket...


... i yngsta dotterns rum...



... i köket och...



... i vardagsrummet. 


Bloggerskan blev bjuden på fest och fyndade...



... en hel outfit på loppis :) 


I TV-rummet kom nya gardiner på plats...



... och det blev sååå bra :)

Jag fyndade ett svart Kina-skåp på Blocket...



... vilket gjorde maken helt matt över all renovering som krävdes för att få skåpet i skick.


En spegel kom upp i vårt walk in closet...




... och på en annan vägg i samma rum satte vi in ett 100-årigt gammalt fönster som vi köpt billigt och renoverat.





Knoppbrädan som legat i garaget i flera år blev ääääntligen målad och kom upp på väggen i sovrummet :) 

Och de fula dörrtrösklarna på övervåningen fick också vit färg på sig.




En gammal bild som visar hur de såg ut tidigare - nu är de alltså vita :)


Utanför låg snön djup under månaden och utsikten var somliga dagar helt magisk... 




A House With A View!

I februari fyndade jag en gammal möbel på loppis och den blev perfekt till kontoret :) Jag gjorde en omröstning på bloggen med frågan om den skulle målas eller ej och de flesta tyckte att den var fin som den var.



Det dukades till fest...






... och fina vänner kom på mello-middag :)




Jag köpte en ny matta till gästrummet och aldrig i bloggens historia har jag fått sååå många frågor om vart den fanns att få tag i :) 


Och så klart firade vi...



... Alla hjärtans dag :)



Soffhörnan under trappan piffades (för vilken gång i ordningen ? :) )




...  några nya kuddar gjorde hörnan mysig :)


Och vad glad jag blev en bloggvän tilldelade mig en blogaward :)


Det blev påsktider och familjen samlades.



Vi målade påskägg och dukade fram...



.. en massa gott till påskmiddagen :)



Lampan över köks-ön gick sönder och jag köpte en ny som många av er bloggläsare gillade :)






 Och i plåtburkar planterades frön som skulle bli stockrosor till trädgården.


I köket hamnade ytterligare något nytt...



... ett gammalt svart slagbord som jag fyndade på loppis :)


TV-rummet pyntades i...



... våriga gröna toner.


Valborg kom och från vår uteplats skådades byns fyrverkerier...



... som lyste upp heeeela himlen.




Under maj byggde maken ett växtstöd av armeringsjärn och där växer nu svarta stockrosor och en New Dawn-ros - en perfekt kombo om ni frågar mig, svart och rosa - suuupersnyggt ihop! :)


Växtstödet bidrar till att stoppa upp flödet från garageuppfarten in mot trädgården och skapar en fin avgränsning.




Och snälla dottern planterade i växthuset så att allt blev klart att njuta av...



... jag behövde inte göra ett smack :) Lycka :)




Yngsta dottern firade skolavslutningen i regnet - men det gjorde ingenting för humöret var på topp :)




Och bloggerskan njööööööööt av makens hemmabygge...



... den überfina torkvindan :) Och även ni bloggläsare gillade torkvindan och föreslog att vi skulle börja tillverka och sälja sådana :)


Vi åkte till sommarstugan och hade en pysseldag tillsammans med släkten...



... bloggerskan höll bland annat till i rabatterna som rensades :)


Jag vann en jättefin emaljskylt i utlottning och den monterades...




... på kryssgrinden vid vår infart :)


Och innan månaden var över firade vi...




... midsommar hemma hos oss :)


Semestertider kom och vi for iväg och hade det sååå himla mysigt...




... den resan njuter jag fortfarande av i minnet :)




Det blev sedvanligt kräftfiske i augusti med en riktigt riklig fångst detta år :) Festbordet dukades fint av yngsta dottern och hennes kusin...




Något annat som pryder bilden ovan är den vackra...




... väggklockan från House doctor som jag hade turen att vinna i utlottning - hurra!!!




Under september fick jag en del saker av min pappa, bland annat en gammal pall som tidigare ägts av min farmor och farfar :) Pallen blev perfekt i köket bredvid vedspisen. 



Älskar gamla saker som bär på en historia!


Och på tomten satte maken igång med "projekt pumphus"...



... och det lilla huset blev verkligen ett smycke på gården :)


När det projektet var klart gjorde vi en budget mini-makeover av badrummet på övervåningen...



... och vilken skillnad det blev med enkla medel :) 




Vi fick en inneboende student i huset (välkommen M) och det uppstod behov av fler gästrum. Sagt och gjort - "projekt nytt gästrum" inleddes :) Detta resulterade i nya tapeter, ett slipat golv...



... en hemmagjord sänggavel med egetbyggt sängbord - och jag blev såååå himla nöjd :) Och här inne har fler saker kommit till som jag faktiskt inte visat er ännu :) Här sover nu äldsta dottern och andra gäster då de kommer på besök :)


Jag hade turen att komma över gamla Grythyttan skolstolar som maken renoverade...



... en av dem hamnade i vårt sovrum, en annan i...




... i vårt Walk in closet, och en tredje...




... gästrummet :)


Och innan månaden var slut hamnade jag och mitt hus i tidningen Drömhem & Trädgård...




... wwwiiieee vad himla kul och spännande att se bilder från sitt eget hem på tidningshyllan i butiken :) 




Det blev november och dags för Halloween :)


Yngsta dottern gjorde en skräckig pumpa medan äldsta dottern...


... gjorde sig redo för party :)


Det dukades "vintrigt"...


... och ni som följer bloggen vet ju att jag gillar furu i inredningen :)




Oj har något orkat läsa ända hit?? Hur som helst så ägnades månaden åt en hel del pyssel hemma :)  Goda vänner kom förbi, vi pysslade och gjorde...




... hemmagjorda pizzor :) Yngsta dottern gjorde stora pepparkakshjärtan som vi...




...hängde i fönstren och det blev så mysigt :)


Och resten av julfirandet har ni ju sett i senaste inlägget...




 ...här på bloggen :)



vad har då varit det bästa med bloggen under året som gått? 

Jo att så många av er gillat mina furu- och mönsterchocker då jag själv funderat en och annan gång innan jag vågat lägga ut bilderna på  bloggen... Det stärker mig att fortsätta följa min egen stil utan hänsyn taget till vad andra ska tänka och tycka.





Den megastora furulampan i bibblan (som jag från början knappt vågade göra inlägg om här på bloggen, minns att jag kallade den för "furuchocks-lampan") är det faktiskt flera som mailat mig och  vill köpa :)


Och jag har fått flera snälla kommentar om att mitt sätt att mixa mönster i inredningen...









... och jag är glad över att ha fått denna fina feedback :)


Och avslutningsvis - vad har berört mig mest detta året?




Att personer i min närhet klarat livet när svåra tider av sjukdom kommit... Livet är skört... 


Och jag känner tacksamhet över att under året blivit lite klokare och bättre klarar att fokusera på sådant som är viktigt i livet - fastän det ibland blåser rejält omkring mig... jag värderar mig själv lite bättre än tidigare.


Önskar alla mina bloggläsare ett riktigt Gott Nytt År! Hoppas ni vill hänga på även nästa år!


Kramiz aka




18 kommentarer:

  1. Underbar tillbakablick du ger oss av vad som hänt hos dig detta året. Jag hoppa 2014 blir ett underbart år för oss alla.
    Stor nyårskram från Vermont.

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du år på alla sätt, fin tillbaka blick ett vackert hem har du skapat, en otrolig vän är du och Tack för alla dina kommentarer och fina inlägg Jag njuter av det.Är så glad att jag hittade dig,( vem vet vi kanske ses i det verkliga livet också någon gång, Dalarna ligger varmt om mitt hjärta)
    Önskar också dig ett riktigt Gott Nytt År!!
    på återseende 2014
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. KUL! Alltid lika mysigt att titta in hos dig, det känns som om det vore på riktigt, att man nästan känner doften av kaffe och nybakat bröd. Gillar din stil, ditt sätt att just våga vara dig själv och att du slår ett slag för furu :-) Kraaaam och Gott nytt år / Pia

    SvaraRadera
  4. Vilken superfin årskrönika! Vad mycket man hinner med på ett år! Vi ses 2014! Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig

    SvaraRadera
  5. Åh, så roligt att läsa och se din fina årskrönika! Jag älskar din blogg just för att du har din egen stil och vågar visa den, till och med furun :-)! Jag önskar dig och din fina familj ett riktigt Gott Nytt År! Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Karin! Vad himla glad jag blir :) Hoppas att du ska gilla inläggen som kommer detta nya år!

      Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

      Kramar aka

      Radera
  6. Vilket år! och så vackra bilder! Ett riktigt Gott Nytt År till dig! <3 Kram Anita

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar tillbakablick! Ser fram emot att följa dig 2014.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder!! Ett Gott Nytt År till dig. Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Jag minns så paff jag blev när jag öppnade en inredningstidning jag köpt för att mysa med till eftermiddagskaffet! ;-) Gott slut och Gott Nytt År, vännen. Kramar från Bergen

    SvaraRadera
  10. Dina bilder kan jag titta på hur länge som helst, så inspirerande!
    Ha en fin kväll och ett Gott Nytt År, fina bloggvän!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  11. Åhh, vilket år!!! Vad duktig du år!!!
    Gott Nytt År!!!
    Kram/ Agnes

    SvaraRadera
  12. Önskar dig och din familj riktigt gott nytt år! Fin årskrönika du har gjort, hoppas det kommer många nya inlägg , det är så roligt att följa dig! Kram kram/Niina

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt bloggår du hade med massor av fina inlägg och händelser!

    Hoppas att 2014 blir lika bra och spännande!
    Önskar dig en fin start på det nya året!

    Kram kram Marie

    SvaraRadera
  14. åååå jisses det va en årskrönika som heter duga...vilket underbart hus ni har o vilken härlig inredningsstil...ska bli sååå spännande att följa dig 2014 kramelikram från Maja

    SvaraRadera
  15. Önskar dig en god start på det nya året!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. Så fint ni har det! Och vad spännande att få vara med i en inredningstidning! Skriver själv för en tidning, och ibland gör vi hemma hos, t.ex. inför Lovisa historiska hus-evenemanget. Tänker alltid då att jag själv skulle vilja bo i ett gammalt hus. Kanske det kan bli så nån dag! :-)
    God fortsättning på 2014!

    SvaraRadera
  17. Vilket år du har haft!!
    Bra att gå tillbaka och faktiskt få det svart på vitt hur livet har förflutit det senaste året!
    Det händer mer än man tror…
    Ha ett gott 2014!
    PS Tack för att du delger oss läsare dina fina bilder på dina fina miljöer.
    Dyrafina

    SvaraRadera