onsdag 11 december 2013

HEMMAGJORD KLÄDD SÄNGGAVEL





Jag är helnöjd med sänggaveln, den blev perfekt till gästrummet :)




Cozy sänggavel




Ni som följer bloggen vet att jag och maken nyligen fixat ett gästrum i huset. Här kommer ytterligare ett inlägg från vårt projekt :)


Jag funderade över vilken sänggavel som skulle passa bäst i rummet och bestämde mig för en klädd sänggavel :)



Första beslutet var att bestämma höjden på sänggaveln och ett tips från mig är att hellre satsa på en något för hög sänggavel än en för låg - det blir finare tycker jag :) 





Vi köpte barnmadrasser och täckte en MDF-skiva.




Vi måttade ut vart vi ville ha knapparna på sänggaveln - en viktig detalj som bidrar till en ombonad lite lyxig hotellkänsla :) 


Vi borrade ett litet hål i MDF-skivan där vi ville placera knapparna. 





Jag missade att ta fler foton på hur gaveln tillverkades men det som gjordes därefter var att madrassen kläddes med ett tunt lager vadd. Därefter kläddes gaveln med ett vitt tyg och tänk på att tyger har olika kvalitet vad gäller slitstyrka. Vi valde ett vitt tyg som tål lite hårdare slitage, det måste funka att luta sig mot sänggaveln om man vill ligga och läsa.









Vi köpte knappar som vi klädde i samma tyg som sänggaveln.








Valet av sängkläder föll på ett superskönt påslakanset av linne. En rak och stilren sängkappa ramar in sängen och gömmer benen. Mattan av jute smälter färgmässigt ihop med nyansen på trägolvet och ger en ombonad känsla utan att göra det för rörigt.


Foton: Aka privat.



Äldsta dottern sussade sött i sängen då hon kom på besök och jag blev helnöjd med resultatet :) 


Kramiz aka

22 kommentarer:

  1. Supersnyggt! Vad duktiga ni var!! :)
    Tack för din röst, verkligen snällt! Får veta idag om jag vann, spännande spännande!

    SvaraRadera
  2. Supersnyggt och tack för beskrivningen av gavlen - den blev kanon bra!! vekligen lyxigt att vara gäst hos er

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  3. Men guuud så snygg, som en lyxig hotellsäng, förstår att dottern sussade gott där. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Wow! Ni borde bli ,möbelsäljare! Det blev jättesnyggt. Speciellt fint med hög gavel som du sa!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad duktig ni är... den blev verkligen superfin!
    Förstår att dottern sov som en prinsessa i det fina gästrummet :)

    Ha de så gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Himmel så snyggt!!! Åh tänk om man vågade prova. Jag skulle vilja ha en sådan till vårt sovrum.
    En fråga, hur har du fäst knapparna så det blir så snyggt? Från baksidan av plattan?
    Tack för inspirationen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. jisses så snyggt det blev och tapeten jag säger bara wao. Kram

    SvaraRadera
  8. Det blev jättesnyggt....lite lyxigt också....kul att dottern sussade sött också ,hihi....nu har jag fått fel på min dator...så nu använder jag mannens...och det kan bli lite problem med det....är så jädrans lessen över det....men det löser sej förhoppningsvis....
    Kraaaam bia

    SvaraRadera
  9. Ojoj vad snyggt! Vi har precis sagt att vi ska göra en sängavel till dottern, så nu kommer många frågor.
    Var köpte du tyget, barnmadrasserna och hur fick du fast knapparna och spände du tyget och häftade det på baksidan?
    Hoppas du har lust att svara.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  10. Så himla fint! Vad duktig du är.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  11. Super snygg!!
    Ha en toppen kväll!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  12. Jättesnygg och tack för att ni delar med av beskrivningen :) knapparna gjorde det där extra. Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  13. Hej fina du
    Så fint det blev.
    Visst är det så kul när man skapar själv.
    Riktigt snyggt med allt.
    Ni har så fint.
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Men åhhh vad himla fin sänggavlen blev. Den ser inte "hemmagjord" ut utan som köpt i en fin säng affär.
    Så snyggt när ni har klätt knapparna. Så himla duktiga ni är, måntro dottern sov gott.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  15. Åh, vad fint det blev kram Diana

    SvaraRadera
  16. Tack för din fina kommentar :) Är glad jag har så bra kontakt med mina föräldrar, har så många runtomkring mig som inte har det och jag ser hur ledsna de är över den trasiga relationen :/

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  17. Vad mysigt det ser ut. Där skulle jag gärna sova över .
    ha en fin torsdag Snart är det Lucia
    Kram Meta

    SvaraRadera
  18. Tack för beskrivningen, och mycket snyggt gjort =D

    SvaraRadera
  19. men jösses! Det där var ju jättesmart och otroligt snyggt! Du (eller ni) är otroligt duktiga! imponerad!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Snyggt, enkelt och välgjort... ditt signum!

    Ha en fin luciadag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  21. Men ååå vad ni är duktiga!! så fint å så mysigt!!

    SvaraRadera
  22. jag säger bara woooooow vad läckert..vad du kan..jag ha inte vågat mig på tyget till kuddarna jag köpte för ca 2 månade sedan...tror jag ta det efter jul dumt att bryta ihop innan hihihihi så gillar jag din brutalsnygga lampa...ha själv den i köket men attan nu blir det 2 i sovrummet oxå....Ha en fin vecka kram från Maja

    SvaraRadera