lördag 30 november 2013

JAG KOM AV MIG I ADVENTS-PIFFET...























Foton: Aka privat.


Om jag bara får påminna... i allt julstök... om det jag tror vi alla tar för givet - hälsan och familjen! Efter att jag fått veta att en vän drabbats av sjukdom inom familjen så känns alla fina prydnadsrenar, vackra ljuslyktor, senaste adventsljusstaken och den "rätta" adventsstjärnan förbaskat oviktigt! Livet är skört och vi är nog många som tror att de faror som lurar kommer att drabba någon annan än oss själva.  



Så detta inlägg tillägnar jag min vän och vill gärna skicka vidare en utmaning till alla er som antar den om att göra ett inlägg, via blogg eller Facebook, som manar till eftertänksamhet om vad som är betydelsefullt dessa juletider. Hoppas att ni vill hänga på :) 


Önskar alla en fin första advent!



 

28 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig, det viktigaste vi har är varandra! Antar din utmaning:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller också med dej....vet inte om du läste mitt inlägg på Farsdag....men då fick min pappa en propp i hjärnan...han hade tur i oturen och kan prata och gå men vänster arm hänger inte riktigt med....hade pratat med honom på förmiddagen....på eftermiddagen fick han åka in till akuten......då skrev jag också att livet är skört.......nu är han iaf hemma hos mamma igen ;)
    Stor kram vännen!!!
    Bia

    SvaraRadera
  3. Aka, vilka oerhört vackra bilder!

    Livet har vi till låns och detta glömmer de flesta av oss bort. Sköt om dig!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och så kloka ord. Här har det också hänt en sak i familjen som gör att jag tänker annorlunda idag och alla andra dagar. Kraaaam fina du från Pia

    SvaraRadera
  5. Tack för ett underbart fint Inlägg och vilka bilder....ryser i hela kroppen av din förmåga att "fånga" text+bilder!
    Lämnar dessa rader efter mig:
    Ingenting får jorden att verka så vidsträckt som att ha vänner på avstånd, det skänker längd och bredd åt livet.

    Var rädd om dig och de dina fina Arja! Du vet väl om att du är UNIK och VÄRDEFULL.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica! Vilka vackra rader du lämnar till mig, jättefint skrivet:) Visst är det väl så, precis som du skriver, nu för tiden betyder inte avstånd så mycket - tack vare teknikens värld :) Och jag hoppas att även du tar hand om dig själv.

      Måååånga kramar aka

      Radera
  6. Så vacker det är runt omkring er. Det är lätt att ta det för givet när man inte har så mycket tråkigt runt sig men vips så är det där.Det är så mycket vi borde göra som aldrig blir gjort till våra nära och kära.Tänker ofta på de som är utsatta eller sjuka, hur orkar de och var får de sin kraft ifrån att överleva.Det är viktigt att vi som har det bra ger en liten bit av vårt till alla dessa och tar vara på den tid som är för att umgås och vara hos dom som behöver det.
    Ha en riktigt fin och fridfull Advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Du är fin! Jag tänker ofta på att inget är självklart, det har kommit med åren och det har gjort att jag kunnat ge avkall på mitt pedanteri. Dammtussar är oviktiga men människor är viktiga.
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  8. Viktig påminnelse och viktigt inlägg. Kram till dig.

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder!
    Mycket tänkvärda ord från dig, kramis Suss

    SvaraRadera
  10. Visst är det så. Vi springer runt för att hinna med allt. Ibland glömmer vi bort det som är det viktiga med julen, att ta hand om varandra. Underbara, vackra bilder. Kramar Anita

    SvaraRadera
  11. Ja det är väldigt lätt att rusa genom livet med en väldig fart utan att stanna upp och tänka efter.
    Tråkigt med din vän sänder en kram och tanke
    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Jag är absolut med i tanken! Jag har väldans svårt att överhuvudtaget känna julglädje och fara runt och pynta och greja som tidigare, och ta del av julen som den eskalerat och blivit. Jag är själv frisk - men fick en pust av dödsdomskänsla då i juletider för två år sedan.En nära anhörig ligger på sjukhem efter hjärtstopp och inget är sig likt i familjen - det är det som drabbar många när familjemedlemmar blir äldre visserligen, men det är svårt att känna den där banala glädjen som en gång var. Visst ska man ta tillvara på varje stund av eftertänksamhet, men det är tyvärr ganska svårt - det är nästan så man lever som mest när man har det som värst, eller hur man nu ska uttrycka det. Stor kram och omtanke!

    SvaraRadera
  13. Fint!
    Ja, jag stannar ofta upp och tänker på hur viktigt det är att leva i nuet och njuta av det vi har. Att inget är självklart. Tyvärr har jag drabbats av ganska många händelser genom livet, både stora och små som gjort att jag inte längre tänker "det drabbar inte mig" , utan jag är medveten om att vad som helst kan drabba just mig… Nu går jag ju inte runt och tänker så dagligen, för då orkar man inte leva, men jag försöker absolut leva i nuet och njuta av livet, så länge jag kan! Jag ska absolut göra ett inlägg om eftertanke!
    Varma kramar till dig!
    /Maria

    SvaraRadera
  14. Här kom vi också av oss i adventspysslandet när far oväntat somnade in natten till i torsdags. I dag när vi tänder adventsljuset vid adventsfikat, tänder vi det också för far. I onsdags sa jag "Hejdå, jag kommer den 16 december" och han log och sa att det blir bra!
    Jag kom tillbaka redan nästa morgon, men då var hans liv slut. Det gäller att ta vara på dagen, för nästa gång kanske inte finns!
    Önskar dig en fin adventssöndag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  15. Ja helt sant fina Aka...Livet är inte något vi borde ta för givet bara så där, men vi gör väl det. Förstår dig när som du skriver att om en stjärna passar eller inte plötsligt inte alls är viktigt på något sätt. Hoppas du får en fin advent ändå och dina bilder är helt UNDERBARA!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  16. så sant fina Aka. Sänder en kram / Sofia

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Vackra bilder med ett vackert sinne.
    Jag bloggade om eftertanke tidigare i veckan, det passar ju bra.
    Kram.

    SvaraRadera
  18. Vackra bilder!! Ja ibland får man stanna upp när det finns viktigare saker som hälsan. Kram Anna

    SvaraRadera
  19. Ibland måste man stanna upp, tänka och känna efter eller bara njuta. Underbara bilder.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  20. Åh, vilka vackra bilder.
    Ett tänkvärt och viktigt inlägg. Vi behöver påminnas ofta om det. Jag har själv skrivit mycket om att uppskatta det man har, att vara här och nu.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  21. Med åren, och med åldrade anhöriga, har insikten smugit sig på, att inget är för evigt, att vi bara har här och nu. Vi vet inget om morgondagen. Jag tror att det gäller att inte förlamas av denna insikt utan istället bejaka det goda i livet och njuta av allt det fina runtomkring oss. Stor kram på dig /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint och tänkvärt skrivet Karin. Vilken fin inställning du har om att bejaka det positiva livet har att erbjuda. Eländen kommer vi inte ifrån men vår inställning till det som händer kring oss gör mycket för vårt mående...

      Många kramar aka

      Radera
  22. Advent och juletid är speciell för oss med både sorg och tacksamhet, fylls av detta varje år när jag plockar fram våra julsaker. Tacksamhet för allt som är bra och tacksamhet att jag har mycket med mig från dom som inte finns i livet längre. Det gäller att uppskatta vardagen och tillåta sig att gråta en skvätt ibland också :)
    Kram

    SvaraRadera
  23. så kloka ord, livet är skört, vi lever här om nu inget vet vi om morgondagen, jag antar dig utmaning. Kram

    SvaraRadera
  24. Man ägnar rätt mycket tid åt att fundera på rätt oviktiga saker istället för vad som verkligen är viktigt! Man glömmer bort att uppskatta vad man har, tar mycket för givet och tänker just att det händer inte mig.
    Vi är inne i en sån fas hemma nu, inget allvarligt men ändå tänka efter vad som är viktigt för oss.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera