fredag 1 november 2013

FÖNSTER - HUSETS SJÄL





Foto: Aka privat.


Kolla in vilket suuupersött litet hus! Jag kunde inte låta bli att fota det när jag åkte förbi med bilen :) Men frågan är om huset skulle vara lika charmigt om det inte vore för de supervackra utsmyckningarna kring dörren och fönstren... Fodren kring fönstren är i samma design som de jag har på mitt uthus - där jag hämtat min inspiration från spiran högst upp på flaggstången  :) 




Att smycka huset



Allt sedan jag flyttat in i vårt hus har jag funderat över fönster, dörrar och övrig utsmyckning. Sådant gör mycket för intrycket tycker jag - det kan verkligen göra en sådan skillnad och förändra utseendet på ett hus! 


Inomhus hos oss finns gamla dörrar som har sin historia från då huset byggdes. Dörrarna återfinns på olika ställen i huset, bland annat i hallen.



Den vita randen kring dörren visar att det tidigare funnits en masonitskiva monterad där, som skymt spegeldörren - vilket helgerån! Tänk att någon velat gömma en sådan skatt! Ja, modet skiftar med tiden... Men även om jag också gillar moderna fönster och dörrar så klappar mitt hjärta lite extra för gammaldags touch...


Min svägerska Tina  har det alldeles fantastiskt vackert, jag har visat bilder från hennes hem tidigare här på bloggen...








Tinas hus är gammalt men samtliga fönster i huset är nyinköpta i gammal stil - jamen jag döööör så snyggt!!! 


Vi har också nya fönstervårt hus, så här ser det ut hos oss...



Vårt hus är också gammalt men med nya värmeekonomiska treglasfönster monterade :)


Och det finns ju en hel del på marknaden att välja på vad gäller nytillverkade fönster, altanglas och dörrar i gammal stil, check this out...









My cup of tea!! Gammaldags fönster i ny tappning - superfint! 


Ja mina fundering går vidare - någon gång i framtiden skulle jag gärna vilja ha en gammaldags inglasad veranda...




... här på vår förstukvist :) Vad tror ni om det?? 


Tjingeling aka

22 kommentarer:

  1. Så många fina husbilder.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Älskar det vita huset! Måste nog måla om så småningom! Tack för gardinbilden igen- Vill ha!!! Var gärna med i min utmaning/ utlottning! Trevlig helg! Anna

    SvaraRadera
  3. Visst är det så att fönster o dörrar sätter prägel på huset. Finns mycket snyggt där ute.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Absolut är fönster och dörrar husets själ, det är dessa saker som ger karaktären! Det är tur att det finns nya fönster i gammal stil. När vi renoverade i vårt hus fann vi också vackra spegeldörrar under masonitskivor. Ja, tiderna förändras men jag har nog alltid tyckt bäst om det gamla och gedigna. Ett hem ska vara trivsamt, där ska man vara med sina kära och sina vänner!
    Önskar dig en riktigt härlig helg!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  5. Weeeii så vackert! Älskar också gamla fönster och dörrar.
    Ja, sjävklart ska du ha en inglasad farstukvist, det är ju bara SÅ fint!
    Kram och ha en alldeles underbar och härlig helg!
    Judita

    SvaraRadera
  6. Härliga funderingar och tankar. Fönster är en viktig detalj som enligt mig kan förstöra ett hus om det är fel fönster. Din gammeldags glasveranda kommer att göra sig jättebra där. Bara att sätta fart med ritningarna. Krraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Beautiful are the photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  8. Fin inspiration. Jag gillar fönster:). Vi har bytt ut hälfen av våra fönster till en mer gammaldagsstil.
    Och dina pardörrar!!! Så fiiiina!
    Trevlig fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Så många fina fönster du visar ;).....och en inglasad veranda drömmer jag också om hemma på torpet....men det ska nog bli det också....till sommaren kanske....med betoning på kanske, hihi....önskar dej en toppen helg...hoppas ni får bra väder också ;))
    Kram på dej
    Britt

    SvaraRadera
  10. Troligvis hade det lilla charmiga huset inte varit så charmigt om detr inte var för de gamla fönsterna och fina utsmyckningarna. för det är ju just sådan små detaljer från förr, med snickarglädje som ger det där lilla lyftet.

    Visst förvånas man över hur modet har svängt, och hur man tagit bort charm för att kanske göra saker enkla , raka eller jag vet inte vad.

    Du har ett charmigt hus och en vacker entre

    kram Kajsa

    SvaraRadera
  11. Hej, vännen. Igår läste jag ett interiörblad... och jag tyckte det var något bekant både med kvinnan på bilden och huset...:-) Vilket fantastiskt fint reportage! Läckra bilder från ett makalöst hus! GRATTIS! Önskar dig och de dina en riktigt fin kväll och helg. Kramis

    SvaraRadera
  12. Kikar in önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  13. hej hopp o suck vilka läckra fönster...har ju själv fönsterångest o undrar ju vad jag tänkte på när vi beställde dessa....men that´s life..bara att gilla läget..Ha en fin helg kram från Maja

    SvaraRadera
  14. Jag älskar vackra fönster. Vi bor i ett enplanshus från 80 talet. Så tyvärr blir det inga snygga fönster här. Kram Anita

    SvaraRadera
  15. Vad många fina bilder du visar! Underbart med äldre hus, finns så mycket vackra detaljer. Kram Suss

    SvaraRadera
  16. Ja, det gamla vinner i längden för mig, så är det bara och har ett hus vackra fönster dessutom, jaaaa, då är det kört. Där vi bodde förut hade vi blyinfattade fönster (inte i olika färger utan gamla med handblåst glas och små rutor) och dom fönstren kan jag sakna.....men jag är nöjd nu också. Inte för att jag tvättar fönster, men dom där smårutorna var inte roliga.
    Du visar så jättefina hus och ert är helt underbart vackert!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Visst skulle det göra det. Är ju bara såå mysigt med det.
    Fönster och dörrar gör hela huset. Det är lite synd att de flesta fönster på nybyggda hus i gammal stil har för små fönster. Där borde man ha tänkt till lite.
    Dörren är ju så fin som ni har.
    ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  18. Älskar fönster, alltid en sak jag spanar in när jag ser fina hus. Så fina dörrar ni har, nu fick jag lite idé om vad vi ska ha;)
    Kram

    SvaraRadera
  19. vackra fönster och dörrar gör så otroligt mycket både på interiör och exteriör. Ha en fin söndag. Kram

    SvaraRadera
  20. Vilka underbara husbilder, de ger mycket och fin inspiration :)

    Tack snälla du för de fina orden! Det gör mig himla glad :)

    Ha en härlig söndag <3 Jennie

    SvaraRadera
  21. Åh, vilket härligt inspirerande inlägg!
    Håller med dig! Fönster, dörrar och över huvud taget, detaljer gör mycket för hust! Vi är såååå glada att vi valde fönster och dörrar i grått, och inte vitt till vårt vita hus. Och att vi lagt ner jobb på detaljer på husknutar och fönsterfoder, vilket inte är så vanligt på nybyggda hus.
    Härliga bilder, fina du!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  22. Jag uppskattade ditt arbete tack så mycket Fönster by Kronfönster

    SvaraRadera