söndag 29 september 2013

RETRO-PALL I KÖKET & FRÅGA





En ny liten möbel har funnit sin plats i mitt kök :) Den lilla pallen är inte bara charmig, den har också ett känslomässigt värde - min farmor och farfar har ägt den tidigare :)




Extra sittplats

i köket



Jag blir så glad när jag får ting som bär på en historia - och extra kul är det när historien rör min egen familj och släkt. 




Jag har bestämt mig för att inte måla pallen - den är charmig som den är tycker jag. Dels vill jag inte förstöra historian bakom, dels tycker jag att pallen smälter in bra med övrig inredning. Den fina korgen av näver bär också på en historia, den kommer från min mamma som är hos änglarna. 







Även köksvågen kommer från min mamma och från början har min mormor och morfar ägt både vågen och korgen.











Foton: aka privat.


Familjens Snyggo är som vanligt nyfiken :) Det kaaaan ju vara något som går att äta i korgen, fniss :)


Nu  till en annan sak, jag har ju fått lite fler följare här på bloggen så jag undrar, vad vore intressant att se mer av här inne på bloggen? Något särskilt? Vore kul att veta :) 


Önskar er en fin vecka!


Tjingeling aka

45 kommentarer:

  1. Charmigt! Jag älskar gamla saker som har en story. Känns verkligen så varmt i ditt kök med fina saker som ger stämning. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Pallen är underbar!

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
  3. Vilken ljuvlig pall!! Tycker absolut inte du ska måla om den!

    Du har så fint, hemtrevligt och inbjudande i ditt vackra hem :)

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  4. Hej vilken fin o intressant blogg du har...hamnade här av en slump genom en annan blogg o ska definitivt fortsätta läsa den =) Gith

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gith!

      Vad himla kul att du hittat hit till min blogg :) Du är välkommen tillbaka!

      Ha det fint!

      Kramiz aka

      Radera
  5. Jag tycker din blogg är bra som den är. Jag går in för att få snygga hemma-hos känslan :) Du är så duktig på att blanda gammalt och nytt och det känns så mysigt att se hur du har det.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jättefin pall och det övriga som du visar också....;)....och jag gillar ju er tegelvägg jättemycket, tror jag har nämnt det förut, hihi....en likadan våg har jag också....köpt på loppis:)...undra var den har stått en gång i tiden ;)))
    Ha det gott min vän!!!
    Kram kram
    Britt

    SvaraRadera
  7. Hej AKA, den är underbar... tycker oxå att det är bra att du behöll färgen och inte målade om den till vitt som resten av världen gör nu för tiden ;) Obs! Älskar vitt men tror att vi är på väg bort från det! :)/ L

    SvaraRadera
  8. Hej Aka !

    Jag tycker att pallen passar så där som den är.
    Och visst är det så att vissa saker ska man inte måla.
    Så många fina bilder från dig.
    Jag gillar din blogg som det är :)
    Har ju följt dig ett tag....

    Ha en fin kväll och kram från mig

    SvaraRadera
  9. Din blogg är redan jättebra, du har alltid så vackra bilder. Jag har också en likadan köksvåg fast min har en gul plastmått hängandes vid sidan. Köpt på loppis så klart! Om du har lust så kan du kika in på niinasnyttonott.blogspot.se , har börjat lita smått. Är inte riktigt nöjd än o det är nåt vajsing med kommentarerna men det blir väl bättre när jag lär mig hur allt funkar! Hejs svejs Niina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååh superkul, jag har kikat in och har lämnat ett meddelande i ditt förra inlägg, kunde inte skriva något i ditt senaste...

      kramiz aka

      Radera
  10. Helt underbar fin pall och den passar in jättebra
    kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Du bjuder alltid på så stämningsfulla bilder fullt med värme :) Ja vad det är härligt att omge sig med saker som bär på sin historia, pallen så fin. Ha en trevlig kväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Både pallen och korgen är klenoder, och särskilt när de funnits i släkten sen många år tillbaka!
    Jag tycker så mycket om din blogg och tycker om när du visar inredningen, speciellt köket, men jag tycker också om när du visar kläder.
    Ha en fin ny vecka!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  13. Förstår din känsla för pallen. Saker med minnen vårdar man ömt som små skatter. Älskar att kika in här till dig Aka, du bjuder in oss till ditt fina, varma hem o inspirerar oss med dina härliga bilder, underbart. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt kök och så fin pall. Önskar en fin söndagkväll!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  15. Pallen är jättefin. Det är mycket kärlek i en liten pall. Så bra att du ger den en fin plats i ditt hem.

    Kramkram

    SvaraRadera
  16. Hej vännen! Vilken fin pall och visst blir det extra speciellt när det finns en historia och en omtyckt person bakom. Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera
  17. Ohhh urtjusigt, snyggt att ställa äpplen på sådär

    SvaraRadera
  18. Ja visst är det kul när sakerna har lite historia. Det ger charm till hemmet. Ha en fin kväll. Kram Nina

    SvaraRadera
  19. Jättefin pall, kul med gamla saker.
    Såå charmigt!!

    Kram på dig
    Susanne

    SvaraRadera
  20. Men så vacker. Den ska ju absolut vara i orginal skick. Passar perfekt där. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Ida!!! Kul att du kikar in här :)

      Kraaaaam aka

      Radera
  21. Men vad fina saker du har fått och vilket härligt sentimentalt värde, det är ju fantastiskt kul.
    Saker med historia ger ju charm till hemmet.
    Ha en fin start på veckan.
    Och fortsätt du som du har gjort med inredning och kläder mm i dina inlägg.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  22. Så gullig mormorspall, gillar vaxduken som den är klädd med! Vågen har jag en exakt lika, så fin gul färg på den. Det är viktigt med saker från förr som har en historia som berör. Förstår att du är rädd om korgen!
    Fortsätt du med din blogg som den är:)

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  23. Det är roligt att ha saker som har en historia som man minns med värme. Pallen är jättefin och passar perfekt in

    kram Kajsa

    SvaraRadera
  24. Fina saker du har i köket, visst är det kul med saker som har en historia, jag blandar gärna gammalt och nytt, det känns lite ombonat då på något vis och lite mera personligt.
    Ha en bra kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera
  25. Visst är det mysigare med saker som har en historia. Och kommer den från nära och kära blir det otrolig speciell. Tycker du gör rätt i att inte måla pallen =) Passar jättefint in precis som den är. Så mysigt.
    Stor kram fina <3

    SvaraRadera
  26. Fint när man tar tillvara saker som bär med sig en historia. Jag är så nöjd som jag är med din blogg, jag saknar absolut ingenting. Ha en fin tisdag. Kram

    SvaraRadera
  27. Sådär håller jag på här hemma också. Inte alltid lika populärt av de andra, som är mer släng och köp nytt.
    Gillar historian bakom och känslomässigt från t ex mormor. Kram N

    SvaraRadera
  28. Åhh, vilka fina bilder på erat härliga höstlika kök! Lovely!

    SvaraRadera
  29. Så mysigt o fint. Lite ärvda saker betyder mycket, jääättefint!!!!
    Ha en härlig kväll
    Kram

    SvaraRadera
  30. Visst är det lite speciellt med ärvda saker särskilt från sin egen familj. Både pallen och korgen passar fint in som de är.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  31. Det är verkligen något speciellt med saker som har en historia... som blir liksom extra fina då :)

    Vad kul för dig att få ärva dessa fina saker och jag tycker verkligen att du gör rätt i att låta pallen få vara.

    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  32. Jag stog d och tog i en pallstege häromdagen! Som jag letat så länge. Och så köper jag den inte... HUR tänkte jag? Jag ångrar mig och vill ju ha en! Bättre tänk nästa gång! Din pall är görsnygg och du gör rätt att behålla den som den är! Kram!

    SvaraRadera
  33. Hej Aka! Självklart räknar jag med din blogg som samarbetspartner!!! 😀 Ha en underbar helg! Kram

    SvaraRadera
  34. Underbar pall & så vackra foto - Riktigt söting till "Snyggo" mé <3
    /Annmi

    SvaraRadera
  35. Nu kan jag inte låta bli att le...
    Här har jag både mormors våg och pall som jag precis bestämt mig för att det vore ett helgerån att måla!
    Mormors korg har jag också, men den är inte lika fin som den du har! Får nog bli ett blogginlägg om mormors pall som hon hade när hon mjölkade, men jag kan ju inte ta så där fina foton som du!
    Önskar dig en riktig härlig helg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  36. Tack för fin kommentar hos mig, det kommer mera bilder på dukningen sen när allt var framme också.
    Önskar dig en jätte bra helg
    Kram Linda

    SvaraRadera
  37. Kikar in och önskar trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  38. Nej, inte ändra på pallen, den smälter verkligen in och så passar den i den fina mamma/mormors hörnan! Det är kul att ha sådana där små ställen som förankrar lite bakåt i tiden. Inte för att jag är speciellt sentimental av mig, men det är ju ändå ett ursprung....ja, du förstår säkert vad jag menar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  39. Hej Aka!!!! Å så fin pall o jag hade inte målat den heller....fast jag är galen i att måla det mesta hihihi typ min orangea vagn..just nu står jag i valet o kvalet på en antik stol...men än så länge få den nog vara. Gilla oxå det där med att ta vara på saker som har en speciell plats i hjärtat, saker som har gått i arv o som man verkligen gillar...o jag gillar din stil SKARPT ... kram från Maja

    SvaraRadera
  40. Hej Aka!!!! Å så fin pall o jag hade inte målat den heller....fast jag är galen i att måla det mesta hihihi typ min orangea vagn..just nu står jag i valet o kvalet på en antik stol...men än så länge få den nog vara. Gilla oxå det där med att ta vara på saker som har en speciell plats i hjärtat, saker som har gått i arv o som man verkligen gillar...o jag gillar din stil SKARPT ... kram från Maja

    SvaraRadera
  41. Så fint ni har det! Underbar pall :) Och katten är ju bara så fluffig!

    Tack snälla du!! Blir så glad :) Hihi, visst är mellanmål gott.

    Ha en underbar kväll <3 Jennie

    SvaraRadera