söndag 21 april 2013

PASTARÄTT MED LAX TILL MIDDAG






Den här pastarätten får högsta betyg av mig - sååå himla gott!! Så har ni inte bestämt vad ni ska äta till söndagsmiddag än - this Is It!!




Lottas laxpasta



Jag blev bjuden på middag hos vännen Lotta i fredags (tyvärr glömde jag kamerabatteriet hemma, grrr...) och mums säger jag, huuuur gott som helst!!! Igår gjorde jag maträtten här hemma och även maken tyckte att det var supergott :) Dottern var dock skeptisk (lite för mycket grönsaker för hennes smak...) Men jag bara måste dela med mig av detta supersmaskiga recept...








Gorgonzola.




Strimla morot, purjolök och zucchini.



Koka grönsakerna i en gryta tillsammans med en stor bit gorgonzola och 3-4 dl creme fraiche. Jag hade i salt, svartpeppar och färskpressad vitlök också.


Koka pastan under tiden grytan puttrar.


Strimla kallrökt lax och lägg i grytan. Låt puttra en stund. 





Foton: Aka privat.


Väldans väldans gott!!! Och jag gissar att vitt vin skulle passa bättre än rött till denna rätt, men I lööööve rött vin så det blev mitt val :))


Nu - trädgårdsfix i solskenet:)



Tjingling aka


28 kommentarer:

  1. Låter verkligen supersmarrigt. Kan tänka mig att vi skulle vara 2 som gillar de medans barnen rynkar på näsan. Fast jag ska nog proav det ändå. alltid bra med enkla pastarätter.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Låter alldeles galet gott :-)

    SvaraRadera
  3. Låter gott, gott! Älskar att du delar med dig av dina fiskrecept!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  4. Det lät gott, måste jag prova nån dag.

    Ha en skön söndag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Wow, vad det lät gott och såg smaskigt ut!
    Ha en skön kväll!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  6. Vad gott det ser ut! Söndagsmiddagen är redan avklarad, men det kommer ju fler helger:). Gillar lax och kombinationen med gorgonzola låter super. Tack för att du delar med dig.
    Skön söndagskväll till dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Kan ju inte bli fel, lax: underbart gott, gorgonzola: läckert, goda grönsaker: och pasta till. Jag dreglar... Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  8. Åh, måste laga det till helgen när barnen kommer, de älskar gorgonzola och lax! Jag tar faktiskt också rött till, det är bara så gott!
    Ha en fin ny vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Åhhhh så gott det låter...Och ser ut !!!
    - Ska genast skriva upp receptet ♥
    Tack för att du delade med dej !
    Kram och ha en fortsatt fin söndagskväll !
    Anneli

    SvaraRadera
  10. Gud så sugen jag blir på den rätten. Ska absolut ta receptet och testa. Hoppas att du får en fin fin ny vecka. Kram Nina

    SvaraRadera
  11. Så gott det ser ut! Vad mycket gott du har fixat! Inte bara det, utan härliga bilder från ditt hem också! Snyggt som vanligt! Ha det riktigt gott!

    SvaraRadera
  12. Lax är min favorit så det här receptet sparas. Ha en bra start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  13. Det lät ju supergott! Jag älskar lax och grönsaker och gorgonzola..ja allt i den rätten :) måste jag prova!
    Ha en fin start på veckan.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  14. Kul att det visas så mycket matbilder här från dig. Jag har nämligen snöat in på att fota mat förtillfället och det är så roligt att se dina fina bilder!:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Hej! Låter super gott! Tack för receptet! Vilka härliga bilder!
    Önskar dig en trevlig början på veckan!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  16. Så du bjuder också på laxmiddag i ditt inlägg....;-) Ja, då får vi väl byta recept med varann! Ser i alla fall väldans smarrigt ut. Tack! Kramis

    SvaraRadera
  17. Låter gott ! :)
    Hoppas att du har haft en fin helg.
    Ha en fin vecka !
    Kram

    SvaraRadera
  18. Ser mumsigt ut! Tack för tipset, laxpasta äter vi nog hemma hos oss i till veckan.

    /Suvi

    SvaraRadera
  19. Verkar toppen gott :)
    Tack rara för receptet!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  20. Låter väldigt gott, det får jag spara till ett tillfälle.
    Ha en fin start på veckan, kram

    SvaraRadera
  21. Vad gott det där såg ut...
    ha en bra start på veckan
    kram Rosa

    SvaraRadera
  22. Ahhhh! Vilka bilder! Och recept! Det såg ju supersmarrigt ut! :)

    SvaraRadera
  23. Mums AKA! Nu vattnas det i munnen på en hungrig Mandy.

    Må så gott fina du!
    Kram Amanda

    SvaraRadera
  24. Mums! Det där lät gott!! Goda recept mottages alltid tacksamt :)

    Hoppas din vecka börjat bra!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  25. Mums så gott, det måste jag testa! Kram

    SvaraRadera
  26. Så gott det låter, måste testa! Älskar lax i alla varianter...
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  27. Mums! Den där måste jag verkligen laga! Finns det laxpasta på menyn på restauranger måste jag alltid ta det. Absoluta favoriträtten men har inte hittar något perfekt recept att köra hemma, kanske är detta jag letat efter :)
    Kram

    SvaraRadera