söndag 10 februari 2013

TRÄDETALJER TILL EN SVARTVIT INREDNING




Vy från gästrummet ut mot biblioteket.




Trärena 
detaljer 



Jag visade foton från mitt gästrum i ett tidigare inlägg och fick en del frågor. Det är sällan jag skriver om vart jag köper saker vilket beror på att jag sällan får frågor om det, men nu kom det några, bland annat om vart jag köpt mattan - och den är från Ikea (finns i butik nu):)





En annan fråga handlade om min vägghängda byrå...


... den har jag gjort av två småskåp ("Moppe" tror jag de heter) från Ikea, jag vitmålade och satte ihop dem bredvid varandra. 



Mera mönsterblandningar...


... två svartvita mattor bredvid varandra fast med olika mönster:)




En annan fråga kretsade kring min lampa som står på byrån vid gäst-sängen...



... lampfoten är från Åhléns och den har jag målat svart (den var brun tidigare). Lampskärmen är från favvo-märket Olsson & Jensen.



Nedan, trädetaljer som mjukar upp och ger balans till det svartvita. Min "furu-chocks lampa" har ni ju sett några gånger vid det här laget:) För övrigt bidrar stockarna vid väggen och korgarna till det trärena inslaget.






Och utanför gästrummet...


Foton ovan: Aka privat.


... finns bibblan!

Nu - prommis i ett snöande vinterlandskap:)


Önskar er alla en finfin söndag!


*Aka*

33 kommentarer:

  1. Mattan är huur snygg som helst, men har inte sett den på hemsidan, kanske inte säljs på nätet.
    Ditt hem är sååå vackert och du är jätteduktig på inredning!
    Ha en finfin söndag!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Så himla fint. Du har en riktigt skön personlig smak som passar ypperligt i ert fina hus.
    Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen så mysigt, varmt och ombonat på dina bilder och lite trärena detaljer gör sig verkligen bra till det vita och svarta. Ha en fortsatt bra dag! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Mycket snyggt där! Tack för tipsen!
    Gillade taklampan i trä oxå, kram Suss

    SvaraRadera
  5. Du har det så fint. Det känns genomtänkt och personligt.
    Önskar dig en skön söndag.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  6. Älskar din stil o ditt sätt att kombinera mönster. Trädetaljerna ger oxå den där personliga touchen som ger ett varmt o härligt hem, fasiken var duktig du är. Ha en skön söndag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Grymt snyggt! Gillar det verkligen. Tack för svar om mattan. Ha en fin söndag i snön.

    SvaraRadera
  8. Lampan gillade jag mycket måste bli ett fint sken genom de tunna träremsorna.Allt blev ju jätte bra ihop, bra med lite kontraster.
    Ha en fin söndag Kram meta

    SvaraRadera
  9. Du har verkligen lyckats bra med att komponera ihop mönstren.
    Mattan ser så superfin ut hos dig och jag undrade faktiskt var den var köpt, så tack för upplysningen.
    Hoppas du fick en riktigt skön promenad.
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  10. Så snyggt allting, håller med om att trä mjukar upp i det annars så mycket svart/vita!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  11. Du har verkligen lyckats med alltihopa det är jättefint.
    Hoppas du hade en skön promenad.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  12. Jättesnyggt Aka!!!
    Håller fullständigt med dom andra;)
    Det är fint med trä som bryter av det svart, vita! Här har det också snöat och i går...blir det aldrig nåt slut...räcker som det är tycker jag iaf;)
    Stor kram och tack för goa kommentarer hos mej!
    Bia

    SvaraRadera
  13. Du har verkligen lyckats att få ett jättemysigt hem. Ser så inbjudande ut =)
    Tack snälla goa för du delar med dig!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. så snyggt.
    jag gillar mattan.
    Ha en fin söndags eftermiddag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  15. Snyggt snyggt riktigt läckert . Kram

    SvaraRadera
  16. Den mattan e såååå snygg! Har kikat på den på Ikea några gånger. Kanske blir det den till vardagsrummet nu när det snart är klart! :)
    Men jag undrar faktiskt var är den andra fina mattan på bilderna är köpt? (Den blå(?) alltså). :)

    Kram Åse

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder, man blir glad av din fina inredning!
    Ha en fortsatt skön söndag!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  18. Du har det så himla fint!! Så mysigt och trivsamt.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  19. Din inredning är så smakfull och jag gillar när det finns trärena detaljer som ger liv i inredningen!
    Ha en fin ny vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Ja...du är duktig, snyggt!! Taklampan så jäkla snygg!! Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  21. Verkligen fint du har det. Så fiffig du e med den vägghängda byrån, smidigt att städa under sådana skåp:)
    Ha en fin kväll, Kramar från mig.

    SvaraRadera
  22. Älskar din "furuchockslampa". Stärker min tes att man ska spara allt :)
    Tack för idén med det vägghängda skåpet, jättebra idé.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  23. Åh vilka inspirerande bilder Aka, vad snyggt du har det!!

    Grattis till vinnaren i din utlottning:)

    Ha en fortsatt bra kväll!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  24. Det ser väldigt hemtrevligt ut hemma hos er. Verkligen fint!

    Ha det gott

    SvaraRadera
  25. Så mysigt! Och extra kul att det du berättar om är saker man hittar till vettiga priser - man behöver inte gå i personlig konkurs för att ha det fint hemma! Kram Sara

    SvaraRadera
  26. Ohh så snyggt ni har det hemma, som hämtat ur en katalog

    kramar

    SvaraRadera
  27. Helt galet fint! Underbar kombo av mönster och fina detaljer! Superfiffigt med det vägghängda skåpet!

    Kramar P

    PS Idag äter vi semlor va... ;)

    SvaraRadera
  28. Hejsan svejsan igen. Tycker fortfarande allt är fint:) ville bara tala om att jag har något till dig på min blogg idag.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  29. Så himla mysigt och fint, skulle gärna vara gäst hos dig :) kram Diana

    SvaraRadera
  30. Ojdå, slarvigt av mig, ser ju att du skriver det! Så går det när man slarvar när man läser! Sorry! :( Men hittar inte den mattan på Ikea, finns den inte längre tro? Hittar bara den randiga...

    Kram Åse

    SvaraRadera
  31. Vilket gästrum!!! Det är inte många man bor så fint hos när man bor i gästrummet. Gillar verkligen ert bibliotek! Härliga färger!
    Kram Linda

    SvaraRadera