lördag 15 december 2012

PEPPARKAKSHUS





Det gulliga pepparkakshuset placerades i en träbricka - ger känslan av att huset har ett staket kring sig:)



Pepparkaksbak



Dottern har gjort ett pepparkakshus - såååååå himla sött!!! Här hålls nämligen på traditionerna, skulle iiiiinte funka att skippa något "som hör julen till" om man säger så - accepteras inte!!! Jag själv skulle kunna tänka mig att strunta i både det ena och det andra, men såklart är det ju mysigt med både julpyssel och julbak:) 












Foton: Aka privat.


Mitt i allt pysslande och julklappsinköp går tankarna till alla de barn som inte har det lika förspänt i livet, de som är utsatta och som lever under svåra förhållanden. Det är egentligen inte klokt när man tänker på hur många barn som skulle kunna få en drägligare tillvaro om vi andra valde att skära ner lite på vårt överflöd och bidra.


Och vill ni så kika gärna in på länken nedan...




... som Skara Studentkår skapat och som handlar om just detta!

Tjingeling aka

23 kommentarer:

  1. Fint pepparkakshus med nonstop på som sig bör. Jag har inget i år, brukar alltid ha men, nej inte nu jag gjorde en annan variant i dag. Tomteland. Härliga bilder och jag tänker ofta på hur lite man behöver ge för att barn ska få det drägligare. Vaccin tex. Kraam Pia

    SvaraRadera
  2. Så klart det är så att så länge man ha barnen hemma så håller man på traditionerna,men sen så:) Det blir mindre av allt när man inte har barnen hemma...Men snart så blir det pepparkakshus här igen,när "våran bebis":) växt till sig lite:) ha de gott på lördagskvällen! kramizar!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint pepparkakshus ni gjort! många barn som man skulle vilja hjälpa, fint att tänka lite extra på dem. kram Nilla

    SvaraRadera
  4. Vilket fiiint pepparkakshus! Det har inte jag gjort något i år, men när bebben kommer hoppas jag på mer pyssel de kommande åren ;)

    Kram Ida

    SvaraRadera
  5. så fint pepparkakshus.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Man ska hålla hårt i traditioner :-)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Wow, så fint pepparkakshus ni gjort!! Jag är nog lite likadan att man ska hålla på traditionerna i alla fall vill jag att det ska vara som alltid när man kommer hem till mamma o pappa på jul :)

    Det är verkligen vid högtider man tänker på orättvisorna och på de som inte har möjlighet att fira jul på det sätt som nog de flesta av oss som läser denna blogg gör...

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  8. Underbart fint pepparkakshus! Vi har varit och lämnat ett litet bidrag idag till Kvinnojouren.
    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Jag försökte ge mig på ett pepparkakshus, men mja, inte ens ett färdigköpt funkade (en gavel for i baken och så var det slut med det bygget och mitt tålamod haha). Barnen har ialafall fått dekorera pepparkakor med nonstop :)
    Jättefint att ha huset i en trälåda, duktig tjej!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
  10. Fint pepparkakshus och fina bilder! Klart vi vill hjälpa till så barn kan få det bättre, vi lever ju ändå i överflöd jämfört med många andra!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Vilket fint pepparkakshus din dotter gjort!! Snyggt dekorerat.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Vilket fint pepparkakshus och så passande att placera det i trälådan. Kram

    SvaraRadera
  13. Sött pepparkakshus! Ja tänk alla barn som inte får några paket eller en mysig jul! Läste hos ngn att det fanns ställen där man kunde lämna in julklappar till utsatta barn! Jättebra tycker jag!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  14. Himla fint pepparkakshus....hälsa dottern det :))
    Vi har varit ute på vägarna i snöstorm idag...men vi är hemma välbehållna...:)min far fyllde 88 år ...det måste ju firas :))
    Ha det gott !
    Kraaaam

    SvaraRadera
  15. Ett superfint hus ju! Vi har vårt i delar här och ska väl sätta ihop det imorgon hoppas jag :)

    Kramar

    SvaraRadera
  16. Vilket gulligt pepparkakashus, här har farmor bakat pepparkakshuset med killarna tack och lov då jag annars brukar bränna upp fingrarna..kramis Diana

    SvaraRadera
  17. Oj så mycket jag "missat" men nu har jag tagit igen det med råge :-)
    Så många härliga bilder & grejer. Ditt brickbord är ju superfint och för att inte tala era "scener ur ett äktenska" teatern, den var ju oslagbar! hahah. Kuddmineratområde! Men jag vet vad du menar med nersuttna kuddar. Hur gör de? Jag har säkert inte ens häflten av vad du har i kuddväg men det är ingen skillnad kan jag lova.
    Gulligt peppishus dottern gjort. Vi har också gjort ett idag, önskar jag sett ditt lite tidigare för då hade jag också tagit fram silverkulorna. Men, men det får blir nästa år. Mitt är så att säga mera ...barnvänligt! hah
    Kram Anette
    Ps Ha en fin 3:e advent

    SvaraRadera
  18. Jätte sött, vad duktig hon är!

    SvaraRadera
  19. Vilket fint pepparkakshus, mycket bakar jag... men inte pepparkakshus, tror att vi gjorde det för många år sedan, men det blev säkert inte bra...hihi.
    Ha en bra 3:e advent!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  20. Jättefint pepparkakshus, kram

    SvaraRadera
  21. Vad duktig din dotter är, pepparkakshuset är superfint. Här håller vi hårt på traditionerna annars vet jag några killar som inte blir glada och kanske en mamma med om jag ska vara ärlig......jag önskar man kunde hjälpa alla utsatta barn i världen, men om vi alla hjälps åt o gör något, skänker en slant, ger en julklapp eller stödjer en organisation, då har man gjort något för att de här barnen skall må lite bättre o får förhoppningsvis ett drägligare liv. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  22. Vilka vackra julbilder och så fint det blev med träbrickan till pepparkakshuset! Ha det fortsatt gott i julstöket:) Kraaaaaaaaaaaaam Maria

    SvaraRadera