fredag 7 september 2012

SMASKIG SMÖRGÅSTÅRTA




Jag älskar lax - även på smörgårstårta:)



Gott & Enkelt


Jag gillar inte att laga mat - men vill gärna äta gott och eftersom ingen annan i huset säger "tuppen jag" när det kommer till vem som ska göra maten så hamnar den lotten oftast på mig, grrrr... Huuuuuuuuuuur kan det komma sig?? Gissar att jag VERKLIGEN misslyckats med delegeringen...

Men eftersom det är på det viset ser jag till att göra enkel mat som samtidigt är god - och smörgåstårta är ju en av mina favvorätter:)))



Skär av kanterna på grovt rostbröd, eller baka/köp landgångsbröd. Stryk på mjukost på första lagret.



Nästa lager täcks med en tonfiskröra gjord på tonfisk, majonäs, chilisås och strimlad purjolök. Överst läggs skagenröra som ska täcka hela tårtan. Garnera med gurka...























Foton: Aka privat.


... ägg, skalade räkor och skivad kallrökt lax, bladsallad, tomater, citron och färsk dill. Det får bli mitt dagens tips på en god fredagsmiddag:))


Bon Appetit!

45 kommentarer:

  1. Ser verkligen smarrigt ut! Tack för det fina fredagstipset. Ha en helg!

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut, den måste jag testa.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Mums Aka och tack fina du för tipset med klänningen. Du har rätt less is more : ) kram Sofia i Hjo

    SvaraRadera
  4. Här är det oftast jag som står för maten också, mysmiddagar gör vi dock tillsammans o det är mysigt bara det. Idag har jag legat nerbäddad med världens huvudvärk och då kom maken hem med...smörgåstårta.... som jag älskar så det blir fredagsmaten för oss också.
    Ha en mysig kväll
    Kram

    SvaraRadera
  5. Men åh vad gott den måste jag göra massor av kramar Diana

    SvaraRadera
  6. Men herregud vad du suktas! :) älskar smörgåstårta! Så gott. Kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Precis som jag....gillar äta gott men inte så kul att laga alltid. Men detta såg ju såååå gott ut och jag gillar smörgåstårta.
    Go helg på dig nu från Maria

    SvaraRadera
  8. Trots att middagen är avklarad blev jag verkligen frestad av din smörgåstårta. Jag ska spara receptet, kanske blir det i morgonkväll redan då jag får gäster!

    Önskar dig en fin helg!
    Cia

    SvaraRadera
  9. Ohhh smörgåstårta som är så göttit, mumma. Näee man ska inte hålla på med datornerna felar aldrig att de strular då om någon gång minsann.

    Ha en trevlig helg nu
    kramar

    SvaraRadera
  10. kikar in och önskar dig en trevlig helg
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Jag blir så imponerad av hemmagjord smörgåstårta! Duktiga du:)). Jag tycker inte om att laga mat, men det gör min sambo:). Så jag slipper i alla fall på helgen.
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Åh, vad gott det ser ut! Och vad fint garnerad den var!
    Lax gillar jag också, i alla former! :)

    Ha en jättefin kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Ser jättegott ut..-D
    Önskar er en mysig kväll!

    Stoor kram Susanne

    SvaraRadera
  14. Mmm, vad det såg gott ut. Jag får nog leta fram ditt uppskattade recept på rulladerna. Det kan ju passa nu när det inte är så varmt ute. Tack för alla dom fina kommentarerna hos mig! Jag blir alltid lika glad!:)
    Skön helg till dig!

    SvaraRadera
  15. Det där såg gott ut!
    Jag älskar oxå lax, blir det för min del både lördag o söndag :)

    Ha en skön fredagskväll!
    Kram Suss

    SvaraRadera
  16. Oj, så du hade gjort den själv? Det insåg jag ju längre ner jag scrollade :-) Kanonfin! Fördelen när man gör en tårta själv är att man kan stoppa i allt smaskigt som man verkligen gillar. Fixa mat är egentligen ganska kul, men inte när det blir ett måste... och varje dag :-) Man tröttnar ju om man ska använda ganska milda ord för det :-) Ha det gott i helgen!

    SvaraRadera
  17. wow gissa om det börja kurra i magen då man sitter här framför datorn......härlig blogg du ha kram från Maja

    SvaraRadera
  18. Vilken fin smörgåstårta och vilka fina bilder du tagit! Har ett liknande recept, men utan lax! tack för fin inspiration!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  19. Åh så gott, va duktig du är! Önskar dig en riktigt trevlig helg kram

    SvaraRadera
  20. Tuppen jag?! Det fattade inte jag! Något lokalt kanske :)
    För att inte gilla att laga mat såg smärgåstårtan ytterst smarrig och avancerad ut! BRA JOBBAT! kraaaam

    SvaraRadera
  21. Oh my Goood så gott!! Vilka läckra bilder och vilket bra tips - tack! Det ser fantastiskt läckert ut :P Ha en fin helg, kramar Madeleine

    SvaraRadera
  22. Så smaskens! En smörgåstårta ska vara så där krämig och fylld av godsaker, tycker jag!

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  23. Men huuuur gott lät inte det där!!! Jag älskar också lax, och ha r ungefär samma inställning som du till mat och matlagning, och även om det hjälps åt en hel del i familjen, så visst är det jag som lagar mest mat.... ;)
    Tack för att du delar med dig av enkla goda recept!
    Ha en fin lördag!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  24. Gott! Jag älskar smörgåstårta men det gör ingen annan så det blir inte av att göra då. Här slåss vi nästan om att laga maten.I dag är det min tur. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  25. Gud vad gott det ser ut, nu blev jag hungrig.
    Vi är på väg till Marknad, så få se vad det blir för mat ikväll!?
    Ha en fin fin lördag.
    Kraaaam Bia

    SvaraRadera
  26. Vad smarrig den ser ut! =)
    Hoppas ni får en härlig lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  27. Ja du Aka du kanske inte kan laga mat men du fick det iallfall att vattnas i munnen när jag läste inlägget. Gillar smörgåstårta men det var ju typ 100 år sedan då detta är en mycket svensk ja eller skandinavisk tradition. Inte heller blev det någon nu i sommras. Längtar!

    Tack för ditt lilla tips inne hos mig. Jag tänker också lite i de banorna med att man ju faktiskt skapar ett hem och inte en utställningslokal som det ibland kan kännas att det skulle kunna bli. Min tanke med samma typ av bild som du var inne på är att den tavlan som nu hänger uppe är på Venedig och den som ska upp på tomma väggen är av Nordens Venedig, min hemstad Stockholm. Vi får se hur det går. Håll koll på bloggen.
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  28. Hejsan svejsan!
    Jisses, vad jag blev sugen på smörgåstårta nu.
    Jag gjorde det en gång här i USA men det blev inte så uppskattat som jag hoppades.
    Ha nu en riktigt trevlig lördag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  29. Det där såg ju riktigt gott ut, inte kan man tro att du inte gillar att laga mat.

    Jag är inte heller någon matmor precis och hos oss är det oftast maken som tar på sig uppdraget att se till att vi får något i magen.
    Jag funderar på att använda mej av Linas matkasse eller något sådant så jag slipper planera och handla själv.

    En idé kanske för dej?

    Kramar

    SvaraRadera
  30. Hej Aka!
    Åh din smörgåstårta låter ju supersmarrig!!

    Jag har börjat laga mer mat det senaste året,tidigare var jag helt ointresserad av det, skötte hellre tvätt o städ än stod framför spisen;)

    Ha en fortsatt trevlig helg,

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  31. Ojj,så fin! ingen tuppen jag här heller:) men med tanke på din smörgåstårta kan man tro att du utbrister det:)
    snyggt jobbat! önskar en fin fortsättning på helgen..kram/Anne

    SvaraRadera
  32. Men herre guuuud!! Hur hungrig får man lov att bli när man läser detta, och smörgåstårta som är så vansinnigt gott. Måste prova ditt recept ;)
    Tack fina du!
    Kram

    SvaraRadera
  33. Mm vad smarrigt!
    Jag tror jag är som du vad det gäller matlagning...
    Sov gott,
    Sussi

    SvaraRadera
  34. Smörgåstårta är verkligen bland det bästa jag vet. Underbart gott. Och med lax är det toppen :)

    Ha en fortsatt kanonhelg!
    Kramar

    SvaraRadera
  35. Det är en fröjd att titta på alla fina bilder som du har i din blogg.
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  36. Ja jättemysigt ställe att strosa runt på så fint =D

    ja visst är det fina krukor, haft dem undanställda länge, men nu fick de komma fram.

    Hoppas att du har en toppensöndag
    kramar

    SvaraRadera
  37. Du ger ett intryck av att tycka om att laga mat och dessutom att kunna göra just så :-)

    SvaraRadera
  38. Mums mums! Smörgåstårta kan jag inte få nog av! Det är genialiskt!

    SvaraRadera
  39. Så så gott ut så jag blev hungrig på nytt! Älskar också lag i alla former, såg gott!
    Fast jag tycker väldigt mycket om att laga maten, det är så roligt. Fast jag skall vara ärlig och säga att ibland så vill jag inte alls, inte alls. Men sen kommer det tillbaka!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  40. Din smörgåstårta såg helt fantastisk ut och bilderna var jäätefina. Jag tycker ofta att det är svårt att fotografera mat, så att det ser gott ut.
    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
  41. Jag har också misslyckats med delegeringen och står oftast vid spisen OCH vid disken. I mitt nästa liv ska det bli annorlunda....ha ha ha. Din smörgåstårta SER god ut även om just smörgåstårta inte är min favorit ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  42. Men guuud så gott! Sitter här klockan halv elva med en kurrande mage, så hamnar jag hos dig och ser detta... Usch, elakt... ;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera