tisdag 11 september 2012

PÅ BESÖK I GAMMAL MILJÖ





Undrar vem som levt i detta hus - ett hus fullt av historia!




Mysig utflykt:)




Här kommer ett inlägg till släkten därute som jag vet tycker om att se vad vi har för oss:) Men så klart får ni andra som vill också hänga på:)


Vi besökte äldsta dottern på studieorten och passade på att göra några trevliga och intressanta utflykter, bl.a. till friluftsmuseet Fornbyn. Ett 30-tal hus fanns samlande, bland annat en lanthandel, ett missionshus, ett torp och en smedja. Här kommer några foton från det trevliga besöket...

































































Foton: Aka privat.


Kändes nästan lite svindlande att strosa runt i denna miljö och andas in all historia! 


Önskar er en fortsatt fin vecka:)

Tjingeling aka

28 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med historia! Men det är föst på äldre dagar jag börjat tycka det! Förr var jag inte ett dugg intresserad!
    Vilka fina bilder du visar!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder, mysig utflykt kram Diana

    SvaraRadera
  3. Ser ut som ett härligt utflyktsmål..jättefina bilder..:-D
    Mysigt att få en helg tillsammans!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka
    Stooor kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Jag antar att du har en hel drös med bilder till i datorn från detta ställe, för det är inte svårt att låta kameran gå varm när man kommer till en härlig miljö. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  5. De där grånade plankorna gav mig rysningar, behagliga då förstås. Vilken veranda, så vacker!

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Åå, så finfina bilder. Dörren... jag säger bara dörren! Så vacker!!!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Mysigt! Ser lite Skansen aktigt ut.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Underbart med vad det gamla kan vara vackert, historiens vindslag sitter i väggarna. Fåror i panelen och upptrampad väg. Tänk om man kunde lägga örat mig väggen och höra alla samtal som gjorts. Undra vad man skulle höra?

    Tänk om vi kunde se det vackra i människor mär vi börjar bli gamla med :-) all historia som skapar fåror i vår hud och historier som är värda att dela med sig av om vi lyssnade.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  10. Det är alltid spännande med gamla hus och miljöer!

    SvaraRadera
  11. Så mysiga och intressanta utflykter ni gör med familjen! Jag älskar såna här bevarade historiska miljöer, och den här var verkligen vacker! Man blir lite när man går runt och funderar på hur de levde förr, hur de slet och kämpade. Håller med Hemma på ekbacken här ovan, våra gamla borde också värdesättas mycket mer i samhället :) Som alltid härligt att få se dina fina bilder - tack! :)
    Kramar Madeleine

    SvaraRadera
  12. Oj, förlåt, jag tappade ett ord: Man blir lite ödmjuk skulle jag skriva! :) Kram!

    SvaraRadera
  13. ljuvliga bilder man blir ju riktigt lyrisk stor kram från Maja

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder från svunnat tider;)
    Ha en fin dag/Kram Lussan

    SvaraRadera
  15. Hej Aka,

    Vilken mysig miljö och vilka fina foton! Jag gillar historia och gamla byggnader. Försöker föreställa mig hur livet såg ut då. Ni gör så många trevliga utflykter tillsammans, kul att få ta del av dom!

    Ha en finfin dag!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  16. Hej vännen!
    Härliga lantliga bilder, o trädet var ju så coolt...
    Kraaaam Bia

    SvaraRadera
  17. Underbart! Jag bara älskar gamla bygnader och sedan fantisera om historian kring dessa, eller ännu bättre få fakta. Den fina kyrkobänken är verkligen vacker. Kram och tack för titten./ Pia

    SvaraRadera
  18. Vilken vacker miljö, och mysig utflykt ni hade! Kram Nilla

    SvaraRadera
  19. Så fint! Bilderna talar verkligen till en. Härligt att besöka barnen, i deras egna hem. Jag har Juneau dottern hemma igen, om än tillfälligt i jakten på boende.

    Önskar dig en fin dag! Glöm inte att vara med i min tävling/utlottning. Kram!

    SvaraRadera
  20. Å så roligt det verkar. Jag älskar historia och historiska platser!
    Dessutom, vilka fina bilder du tagit ...

    Jenny

    SvaraRadera
  21. Ohhh sådan trevlig utflykt och massa fina kort

    SvaraRadera
  22. Underbara bilder och mina galna tankar fastnade direkt vid "Hem till Midgård" (Halvdan, Runar, Tyke & Lill-Snorre) men du kanske inte har sett det ;)

    Ang kissen här hemma så är symtomen att hon magrar och tappar muskler trots att hon äter med god aptit så de tog prover och det visade sig att sköldkörteln inte fungerar :(

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  23. Förra året var jag på resa i mina förfäders fotspår och bla så fick vi gå in i den stuga där min gammelmormor och gammelmorfar bodde och då började jag gråta. Jag har aldrig träffat dom utan bara sett dom på gråkorniga svartvita foton och det kändes som närmre än så kunde jag inte komma dom. Tänk där hade dom bott och drömt och levt sitt liv. Fantastiskt!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  24. Härlig utflykt.... ha det finfint...kram/Anne

    SvaraRadera
  25. Så mycket fina bilder ....ser härligt ut
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  26. Så mycket vackert. Vilka härliga, stämningsfulla bilder.... :)

    Kramar

    SvaraRadera
  27. Man får alltid sådana tankar när man besöker sådana ställen.
    Vackra bilder..
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  28. Vilka härliga bilder från ett fint ställe! Blir lite sugen på att åka dit! Ha en fin helg! Kram från vännen Maria

    SvaraRadera