lördag 25 augusti 2012

VILDROS I TRÄDGÅRDEN




En ljuvligt söt liten rosenbuske - mitt bland alla slyträd!!



Vad kan det vara...


... för ros som helt plötsligt själv-sått sig i min trädgård?? Jag upptäckte den tidigre i somras. Rosorna är mörkrosa som knoppar men övergår sedan till att bli ljusrosa. 










Foton: Aka privat.

Någon som vet vad det är för ros?? 


Önskar er en finfin lördagkväll!

Uppdatering: Maria har svaret, läs bland kommentarerna så får ni veta mer:)) Tack snälla Maria!!! /aka

Tjingeling aka

12 kommentarer:

  1. Underbar! men tyvärr så vet jag inget om den. Fast egentligen så spelar det ju ingen roll, den är lik förbannat vacker. Kraaaaam! Pia

    SvaraRadera
  2. Ingen aning Aka men fin var den : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Ingen aning...men vacker är den!
    kram kram

    SvaraRadera
  4. Så vacker! Och bladen ser ut som små hjärtan :)
    Vi har också sådana rosor, men jag vet inte vad de heter...
    http://queenofkammebornia.se/2012/july/allt-det-vi-har-det-har-vi.html

    SvaraRadera
  5. Så vilda och vackra...Kram vännen

    SvaraRadera
  6. Så söt! Har ingen aning om vad den heter!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  7. Hejsan, vilken fin blogg du har:) snygga bilder! Ha en fin dag, vassbovaxthuscafe.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Ursöt, men jag vet inte vad det är för buske kraaaaam Diana

    SvaraRadera
  9. Det är nog som du säger en vildros... som gillar din trädgård och har bestämt sej för att här vill jag bo! Det finns så många sorter så det är nog helt omöjligt att namnge den här, i alla fall kan inte jag det! Du får döpa den själv:) Sötnos, kanske?

    Ha det gott.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  10. Just en sådan dök plötsligt upp vid växthuset på vårt kolloställe och grannen kallade den för just vildros. Den har säkert ett namn, hoppas någon vet.

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder på en vacker ros! Ha en fin vecka vännen kram från Maria

    SvaraRadera
  12. Det är en vildros du har där, det är från den som alla rosor härstammar. Har du en ros i närheten som den tagit över? Eller så är det ett rotskott som hamnat där. Den är söt tycker jag och helt klart värd att behålla. Googlade och hittade det här:
    En vildros blir i allmänhet en stor buske och blommar med enkla blommor. De är oftast väldigt taggiga och passar bra som häckar. Bladverket består oftast av små blad. Blomfärgen är vitt, rosa rött och gult. Blomningstiden infaller i början av sommaren och blomningen är mycket riklig. Nypon bildas i olika former, runda avlånga, glatta eller håriga, orange, röda eller svarta. En vildrosbuske är mycket lättskött. Den trivs på magra, torra jordar och tål också litet skugga. Beskärning behövs endast för att begränsa buskens storlek eller för att förändra formen.
    Ha en skön kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera