tisdag 7 augusti 2012

VÄXTER VID UTHUSET - EN KÄNSLA AV SKANSEN




Trädgården växer fram allt mer. Det är uttrycket jag är ute efter när det gäller att skapa en ombonad miljö i trädgården:) Det är häftigt att tänka tillbaka på vilken skillnad det blivit på gården sedan vi flyttat till vårt hus:)) 



Före &  Efter
makeover


Vår trädgård är lååååååååååååångt ifrån klar men allt vi gör blir en sådan skillnad och det är såååå kul att se det vackra växa fram! Jag brukar tänka att huset och trädgården "förtjänar" att tas om hand:) Flummigt? Ja kanske, men huset andas historia och är så vackert att det känns som att vi bara måste förvalta det.

Vi gör det mesta med enkla medel och har ett budget-tänk i allt vi gör! De flesta växter har vi fått till skänks av släkt och vänner som har delat sina perenner och mycket av det vi köper är från Blocket. 


Vildvinet har växt till sig riktigt ordentligt:)





Det gamla fönstret har 25 stycken smårutor!











Såååå mycket har hänt på den här platsen och då är det ändå bara en bråkdel av allt vi jobbat med på gården och huset... Här har rabatter och stenar kommit på plats, fönster med spröjs har monterats. Klätterväxten sligrar sig upp på väggen och dörrarna har svartmålats. En vägglampa i gammaldags modell (syns ej i bild) har monterats som ljusar upp. Gruset leder in i vedboden. Dessutom har ett hönshus och ett litet muminhus funnit sin plats bredvid uthuset och kring det - ett staket med grind.

Jag ville uppnå en Skansen-känsla och när jag strosar omkring här så tycker jag att det är precis den känslan jag får:)))


Och hur såg det då ut innan på den här platsen??


... så här! Visst har det blivit lite skillnad:))) Och jag gissar att hustomten är riktigt nöjd:))


Nu - kräftfiske!! Håll tummarna för en riiiiiiiiiklig fångst:)))


Tjingeling aka

22 kommentarer:

  1. åh ni gör allt så fint!!!....det kommer bli jättevackert när allt har växt upp....*ler

    och kräftfiske ....nu blev jag lite avis...*Ler ..det är så mysigt att gå där och lyfta på burarna och höra hur det rasslar..

    Kram

    Pernilla På Piazzan

    SvaraRadera
  2. Vad fint du har runt knutarna, många fina växter. Ha en fin kväll. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  3. Så fint det har blivit en otrolig skillnad.
    Kram Carita

    SvaraRadera
  4. Det ligger timmar efter timmar av jobb där ser jag. Jättefina växter och val.. snyggt som bara den. Gillar stenarna som kullersten nästan. Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Vilken förändring! Vad ni jobbat!! Det bästa av allt är ju att du uppnått den känslan som du vill. Låter underbart tycker jag.
    Ha det gott. Lycka till med kräftfisket.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Ni har det ju bara sååå fint..:-)
    Vilket jobb ni har gjort..duktiga ni är!

    Ha de gott fina du
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  7. Ni har det superfint, lycka till med kräftfisket, så himla mysigt :)
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Oj ja, viiilken skillnad! Det har ju blivit huuur mysigt som helst. Ni måste känna er supernöjda!

    Hoppas allt är bra med dig.
    Stor kram Amanda

    SvaraRadera
  9. Gud så fint ni har det Aka : ) kramar Sofia

    SvaraRadera
  10. Vilken skillnad och med en sån finess! Det utstrålar Skansen, hemtrevnad, värme och lycka tycker jag, man blir glad av bara bilderna, vad ska man då inte bli på platsen!?
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  11. Så mycket jobb ni har lagt ner!! Men vilket fint resultat det blir!! Vilken skillnad!! Ni verkar definitivt ha gröna fingrar! Superfint och mysigt!!

    SvaraRadera
  12. Hej Aka,

    Ja! Visst är det Skansen-känsla över er trädgård. Mitt i prick! Så fint det blivit sen den där första bilden togs. Vilken förändring! Hönshus och muminhus gillar ju jag, har jag sagt förr vet jag. Supergulligt! Nu undrar jag förstås när vi får se den lille raringen som bor där inne.. :)

    Ha en fin dag!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  13. Verkligen en härlig trädgård! Den ska ni absolut vara nöjda med! Hoppas ni fick mycket kräftro, det är så mysigt att fiska tycker jag!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  14. Att ha en Skansen känsla hemma hos sig, det är inte illa. Oj så trevligt!

    SvaraRadera
  15. 'Jag heter Mumin..', trallar jag på nu!
    Det var en genuin Skansen feeling, så fint ni har det i trädgården.
    Jag gillar inte att fiska, mår pyton av att sitta o guppa..men kräftor, det gillar jag!

    kram o ha en finfin dag!

    SvaraRadera
  16. Vad fint ni gör det! Jag har inte tagit tag i vår lilla trädgård ännu men det får nog bli till nästa vår/sommar.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Ni har det så fint och jag kan riktigt känna hur gott blommorna luktar! Ljuvliga bilder och allt.

    Lycka till med kräftfisket! Så gott med egenfiskade kräftor! Kramar!!!

    SvaraRadera
  18. Lite skillnad! Snyggt med de svarta dörrarna till det röda. Har ni höns eller ska ni skaffa?

    Lycka till med fisket!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  19. Så fint ni har det och underbara bilder.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  20. Kul att se före bilder, är ju jätte fint nu. Jag gillar verkligen dem gedigna gamla trädgårdarna med fina perenner. Gillar verkligen er känsla med sten och blommor.
    Kram

    SvaraRadera
  21. Men ÅH, ni har det SÅ fantastiskt fint! Tänk om man fick bo som ni gör:)

    Ha en fin dag!

    Kram Emma

    SvaraRadera
  22. Verkligen vackert! Älskar din filosofi, få, dela och köpa budget på blocket. kram!

    SvaraRadera