söndag 26 augusti 2012

SKUGGRABATT




Det frodas i min skuggrabatt:)



Frodig rabatt:)


Jag har haft otur med en del av mina planteringar, växter har dött och jag har fått lov att byta ut både träd och buskar. Några växter som frodas och trivs är de tåliga skuggväxterna mellan garaget och vägen:) 










Äääälskar daggkåpa!



Det är uttrycket som intresserar mig, att skapa en dynamik genom att bryta av med olika gröna färger på bladverket. 



var sida i rabatten står två klotlönnar:) 


Foton: Aka privat.


Börjar bli dags att dela växterna, får nog göras till våren:) 


Önskar alla som kikar in här en finfin söndagkväll!



Tjingeling aka 

24 kommentarer:

  1. Klotlönn???? formar man själv eller är det en speciell sort?
    jättesnygga.....Sådana vill jag ha. Hoppas nästa sommar, i vår trädgår ligger två gigantiska jordhögar som ska läggas ut innan jag kan "piffa"
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig med dina planteringar... himla fint planerat med de olika gröna färgerna på växterna. Klotrönnar var nytt för mig också :-) fast... i min trädgårdsvärld är det i och för sig mycket som är nytt för mig :-) Ha en go söndagseftermiddag!

    SvaraRadera
  3. Jättefint..:-)
    Härligt att det blommar fint fortfarande i trädgården. Jag gillar också Daggkåpan, speciellt när det ligger lite vattendroppar på bladen..vackert!

    Önskar dig också en fortsatt fin söndag
    Kraaam Susanne

    SvaraRadera
  4. Vilken frodig och fin skuggplantering! Härligt med stora ruggar av plantorna.
    Ha en mysig kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hallå där finfina AKA....
    Jag tycker det ser ut som att du har gröna fingrar =0)...
    Jättefin skuggplats för dina fina blommor..
    Önskar dej en skön söndagkväll...

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam Lotta

    SvaraRadera
  6. Otroligt vackert! En rabatt precis i min smak :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack för denna inspiration! Ska förnya lite i mina rabatter också. Kram Nilla

    SvaraRadera
  8. Åhh så fint! Skuggrabatter är ju häftiga med bladverken och höjderna som blirpå växterna i sina försök att nå ljuset.Synd man inte bor närmre så kunde vi byta lite delade plantor. Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig trädgård ni har kramar i massor sötnos/Diana

    SvaraRadera
  10. Din rabatt ser väldigt fin ut! Det är fint med skuggväxter, ibland glömmer man bort dem och koncentrerar sig bara på soldyrkande växter!
    Ha en riktigt skön höstvecka!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  11. Fint! Här har jag mest sol så det blir inte så mycket skuggväxter. : )

    Ha en skön söndagkväll!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  12. Vad fint du har det, jag älskar hostorna och har flera sorter. Kanske vi skulle blanda upp lite med annat som du gjort. Snyggt!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  13. Ha en fin vecka!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  14. Det är vackert med skuggrabatter, de är alltid så härligt gröna. Har också ganska många hostor... snygga tycker jag.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  15. Känner igen lite växter som jag med har! Men en klotlönn skulle jag vilja ha, så fint du har i din skuggrabatt!
    Ha det gott!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  16. Oj så fint. Har precis planterat växter i en skuggrabatt.. hoppas den växer upp och blir lika fin som din.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  17. Alla dessa är mina favoriter också! Och det bästa är när man får fela dem, "nu du får extra"!!! kramen!

    SvaraRadera
  18. Det gäller verkligen att plantera rätt sak på rätt plats. Du har gjort ett fint jobb och det ser så snyggt ut. Vi har också lite "olika klimat" runt om på tomten och det är stor skillnad på vintern och resten av året hur mycket sol en del platser får. Så hittills har det varit svårt att riktigt veta vad man kan plantera och vart. Men snart har vi ju bott ett helt år och sett lite hur solen faller fast det är klar vi satte upp ett förråd ochså och det ärndrade lite på vissa förhållanden.
    Det är så kul att se bilder från din trädgård.
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig rabatt....

    Ha en bra vecka
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  20. Du är så duktig på blommor, daggkåpan känner jag igen. den hade jag i alla mina buketter i helgen...

    kramen

    SvaraRadera
  21. Ah - måste nog ta och skaffa mig sån där alunrot med mörkröda blad! Blir fint med alla hosta jag har i rabatten

    SvaraRadera
  22. Hej hej!

    Du har ju en jättefin trädgård!! Vad avis jag blir på dina fina rabatter.. få se om jag lyckas skapa EN rabatt här snart och fylla upp haha ;)

    Kram Sanna

    SvaraRadera