lördag 18 augusti 2012

GOD EFTERRÄTT - CHOKLADMOUSSE MED BÄR



Lika enkelt att göra som gott att äta - en favvo hemma hos oss:))



Gott till
kvällen


Det har nästan blivit en tradition att äta en god efterrätt på lördagskvällarna hemma hos oss :) En favorit som alla gillar är chokladmousse:))




Aka´s

Chokladmousse


4 Portioner.

Ingredienser:
100 g mörk choklad
2 st äggulor
0.5 dl starkt kaffe
3 msk florsocker
2.5 dl vispgrädde

Garnering:
Jordgubbar eller andra bär för säsongen.

Gör så här:
1.Smält chokladen och låt svalna till under 65 grader, annars kan äggulorna koagulera).

2. Rör ner äggulorna en i taget och rör ordentligt mellan varje ägg.

3. Låt smeten svalna. 

4. Rör ner kaffe och florsocker. 

5. Vispa grädden (ej för hårt) och rör ner den i chokladsmeten till en jämn smet.

6. Fördela moussen i portionsglas och ställ in i kylen.

7. Garnera med hackade jordgubbar eller andra färska bär. 


Foton ovan: Aka privat.


Riktigt mumsigt!

Bon Appetit:)

21 kommentarer:

  1. Vilken underbar chokladmousse, ser verkligen god ut! Åh så mysigt med svampskogen, kram

    SvaraRadera
  2. Ååååh, vad gott!! Choklad funkar alltid, finns ingen godare till dessert. :)

    Kram, kram

    SvaraRadera
  3. Mmmmmm......mums....spar receptet, det är alltid roligt med ett nytt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ser supersmaskig ut!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Jag tar två;) såååå ljuvligt gott....Kramar

    SvaraRadera
  6. Älskar choklad!!! Hade jag haft mörk choklad hemma hade jag absolut testat denna i kväll, men nu får det bli vanlig kladdkaka:))).
    Ha det gott och njut av helgen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Mums, så gott det ser ut... Vi är dåliga på att äta efterrätt här hos oss, det händer väldigt sällan. Men det är väldigt gott med något sött efter maten.
    Ha en bra helg!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Vad smaskigt, den ska jag prova. Tack för receptet. Ha en fin lördagskväll. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  9. Wow vilken efterrätt! Här ska det dras in på sötsaker från och med nu. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Men du..jag bara älskar chokladmousse, nu blev jag sugen..men vi har redan ätit, så det få bli en annan gång...
    Ha en fortsatt trevlig lördag med mycket mys..
    Kraam Bia

    SvaraRadera
  11. Mums! Ska testas! Är egentligen inte så mycket för efterrätter, men barnen gillar ;)
    Ha en trevlig lördagskväll!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  12. Låter supergott,,det ska jag göra någon dag.
    Själv sitter jag å moffar i mig kladdkaksmuffins;)
    Ska lägga ut recept för dem är underbara att ha hemma i frysen;)
    Kram å ha en fin kväll

    SvaraRadera
  13. Det ser ju underbart gott ut!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  14. Åååh, så gott det ser ut!!

    Det var länge sedan jag gjorde chokladmousse trots att det är bland det godaste jag vet, så det här receptet sparar jag :)

    Hoppas du får en mysig lördagkväll!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  15. åh det där ser helt fantastiskt gott ut.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  16. Men varför kikade jag in här hihi, gud vad gott det såg ut!! Kraaam Nilla

    SvaraRadera
  17. Ääääälskar chokladmousse tack för receptet kraaaam Diana

    SvaraRadera
  18. Jag ääääääälskar choklad!1! Mums :)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  19. För mig som är en chokladälskare av stooora mått så är detta himmelriket :)

    Kramar

    SvaraRadera
  20. Tack söta du!

    Skrev genast av receptet, nu finns chokladmoussen i min lilla receptbok.

    Nu vet jag jag vad det blir för dessert på fredag ;)

    Kram

    SvaraRadera