tisdag 10 juli 2012

MIDDAG MED LAX OCH KLADDKAKA MED DAJMGRÄDDE







Recept på 
finmiddag:)




Jag fick frågor om recepten till den supergoda middagen svärmor bjöd på (som jag visat i inlägg nedan) och här kommer det;







Räktoppad lax med dillmajonäs

4-6 Porioner.

600-800 g hel laxsida

Dillmajonäs:
2 dl finhackad dill
5 msk majonäs
1 tsk stött rosépeppar
250 g skalade räkor

Topping:
150 g skalade räkor

Örtsås:
2 dl créme fraiche
1 kruka basilika
1 näve ruccolasallad


Sätt ugnen på 225 grader. Lägg laxen i en smord ugnsform. Blanda alla ingredienser till dillmajonäsen och bred ut på laxen. Stek mitt i ugnen cirka 20 minuter ( ca 48 grader innertemp). Toppa fisken med räkor och dill. Servera med örtsås och rostad potatis. 

Och till efterätt...



Chokladkladdtårta med dajmgrädde

Kakan:
200 g mörk choklad
200 g smör
3 ägg
2 dl socker
1 krm salt
2,5 dl vetemjöl

Dajmgrädde:
3 dl vispgrädde
50 g mörk choklad
2 st dubbeldajm
0,5 liter färska jordgubbar


Till kakan: Bryt chokladen i mindre bitar, smält dessa tillsammans med smöret i en kastrull. Tag bort kastrullen från värmen. Rör ner äggen ett i sänder samt sockret i chokladsåsen. Vänd ner salt och vetemjöl, rör till en slät smet. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 minuter. Låt kallna i formen. 

Till dajmgrädden: Koka upp 0.5 dl grädde i en kastrull. tag bort kastrullen från spisen. Bryt ner chokladen i bitar i grädden. Låt kallna till rumstemperatur. Vispa 2.5 dl grädde och vänd ner chokladkrämen i grädden. Grovhacka dajmen och tillsätt 3/4 delar av dajmhacket i chokladgrädden. Det övriga dajmhacket strös över kakan tillsammans med jordgubbar som garnering.  

Foton: Aka privat.

Bon Appétit

17 kommentarer:

  1. Det ser verkligen gott ut så det ska jag absolut prova någon dag! Lax är bland det bästa som finns... så tackar och bugar för ett beprövat recept!Kram

    SvaraRadera
  2. Tack, sparar dessa i min receptbok på datorn!

    Nu väntar jag på inlägget om favoritparfymen..

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Mums vilka härliga rätter, tårtan får jag allt prova en dag.

    Ha de
    Anna

    SvaraRadera
  4. Ser ljuvligt god ut! Tack för recept!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Vilken festmiddag! Ser helt kanon ut. Tackar för recept. Åker direkt ner i receptmappen :)

    SvaraRadera
  6. Lax är så gott! Tänk vilka fina recept man får av alla bloggare! Eftersom alla lägger ut favvorecept!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Mmmmm, vad gott! Nu blev jag hungrig mitt i natten!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig middag, laxen måste jag bara prova!

    Kram P

    SvaraRadera
  9. Å, det verkar himlans gott! Tack för att du delar med dig av godisheterna.
    Glad sommar! Kram

    SvaraRadera
  10. Dajmgrädde lät spännande.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  11. Mums, det här ska jag planera in i helgens middag;)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Åh vad gott och tack snälla för recepten! Nu är det bara att bjuda hem gäster:) Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera
  13. Allt låter så gott men dajmgrädde, mums så smarrigt!
    Ska spara receptet till en dag då fantasin tryter o tänka på dig! Tackar...

    kramen

    SvaraRadera
  14. Du milde! Så smaskigt det där ser ut! Lax och choklad.. två av mina favoriter.. :)

    Kramis.

    SvaraRadera
  15. Vad kul med ett laxrecept, älskar lax! :) Och tårtan såg ju supergod ut :)

    SvaraRadera
  16. Heej! Tusen tack för recepten! Letade tillbaka några dagar och fann dem! Dessa ska jag testa när jobbarkompisarna kommer på besök! Om inte annat så har jag det kvar till något annat festligt tillfälle! Tusen tack! Förresten, det där rostiga fina blomstödet som jag såg att du hade i din rabatt är det en kvinna i Fagersta som gör. jag bor alldeles i närheten men har ännu inte pallrat mig dit för att kika på dem. De är sååå fina - VILL HA. Ha det bäst! kRam Anna

    SvaraRadera