tisdag 17 juli 2012

GOTT TILL BUFFÉBORDET - STUDENTTIDER





Såååå himla gott - svägerskan kan hon!!!




Lax  i glas
till  buffébordet



Som jag tidigare skrivit om på Facebook så kommer här det utlovade receptet på lax i småkoppar - perfekt att ha på buffébordet!! Detta blev jag bjuden på hos svägerskan Tina som är suuuuperduktig på att både baka och laga mat!! *avis*





Studentspett med
lax

10 Portioner.


Ingredienser:
600 g rimmad laxfilé (utan skinn)
1 citron
1 kruka persilja
2 tsk chiliflakes
små träspett

Yoghurtsås:
1 kruka citronmeliss
1 lime
5 dl matyoghurt
2 msk flytande honung
salt & peppar

Gör så här:
1. Sås: Plocka och skölj citronmelissbladen. Skölj limen. Riv skalet. Dela och pressa ut juicen.
2. Mixa citronmeliss, yoghurt, honung, limeskal och juice. Salta & peppra.
3. Skär laxen i små tärningar, ca 2x2 cm. Trä upp 2-3 laxbitar per spett (20 små spett för 10 bufféport). 
4 Skölj och finriv skalet från citronen. Hacka persiljan. Rör ihop citron, persilja och chiliflakes. Rulla spetten i detta. 
5. Bottna små glas med sås och ställ laxspetten i glasen. 

Kan serveras i shotsglas, små värmeljusglas eller små engångsglas.

Förbered: Såsen går utmärkt att göra 1-2 dagar i förväg. Spetten kan göras 1 dag i förväg om de plastas in väl.




Foton ovan: Aka privat.


En suuuuuupertrevlig och mumsig bjudning hos svägerskan!!!



Tjing aka 

21 kommentarer:

  1. Vilka mysiga små spett. Jag är en laxälskare så detta ska jag absolut prova. Fint att servera i formar med tårtpapper. Ha en bra dag! Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag hungrig trots att jag precis ätit :) kramis finaste

    SvaraRadera
  3. Såg gott ut!

    Men visst är det härligt med alla blommor nu.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Det ser jättegott ut!! Lax är något av en favorit!! Det och skaldjur!! Kram

    SvaraRadera
  5. Åh så gott, tack för recept kram

    SvaraRadera
  6. det där sparas ....gud vad gott det låter !!

    Kram

    Pernilla på Piazzan

    SvaraRadera
  7. Guu, så trevligt det ser ut!
    Gott också..

    KRAAM

    SvaraRadera
  8. Lax är sååå gott! Tack för recept!

    kramiz

    SvaraRadera
  9. Mmmm så gott det låter! Älskar lax!
    Så fina bilder också!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  10. Hej å hå i gardinen den blå....kan man få låna din svägerska? Fiffigt att ha spetten i glas!
    Kramar om hårt, länge, varmt....känner du?
    Vink vink härliga tjej.

    SvaraRadera
  11. Gud vilka läckerbitar och så snyggt i de små glasen!!!

    Kram P

    SvaraRadera
  12. Gokväll!

    Riktigt gott ser det ut! Så fint det blev på zinkbrickan. Snyggt upplägg! Hon är duktig din svägerska.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  13. Ser underbart gott ut! tack för tipset!
    KRAM i massor i sol......eller regnet hihihi!

    SvaraRadera
  14. Tack än en gång för ett superbra och användbart recept! Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Ser supergott ut!

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. Åh härligt recept, jag älskar lax. Dock inte så många andra i min omgivning, såsom jag gör... Såsen måste jag prova, med all citronmeliss i trädgården (som inte alla heller gillar när jag smusslar ned det i en massa mat). kram Milla

    SvaraRadera
  17. så trevligt med sådana bjudningar! och det receptet måste jag norpa, lät otroligt smarrigt! Kram kram

    SvaraRadera
  18. Så bra att du delar med dig av receptet. Det ser verkligen både gott och vackert ut!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  19. Men du det där såg verkligen gott ut, tack för receptet.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  20. Nam! Det så kjempegodt ut! Mmmm! Det må prøves ;-)

    Ha en super kveld!

    SvaraRadera