torsdag 29 mars 2012

ATT GÅ MOT STRÖMMEN




Jag gillar kontrasten av ekmöblerna mot allt det ljusa!



Vad tycker ni...


... om oljade ekmöbler?? Hit or shit?? Efter att ha surfat runt bland olika bloggar har jag förstått att många är urless på ekmöbler!!! Samtidigt är det många som dras med dessa möbler som ännu ej slitits ut och som är funktionella! Att köpa nya köksmöbler är dyrt och inget man gör bara sådär (i alla fall inte jag). 



Jag gillar ekmöbler och kanske sticker jag ut näsan när jag tycker så för de oljade ekmöblerna är är så långt ifrån alla toksnygga tolix-,  myran- och eamesstolar, ellips- och vitmålade arvegodsbord man kan komma och som visas i många inredningsmagasin och bloggar. Missförstå mig inte, jag bara ääääälskar de designmöblerna och skulle mer än gärna ha dem i mitt hem:) Vilken lycka det skulle vara:)



Jag tycker att de flesta möbler oavsett stil, färg och material kan vara vackra på sitt sätt. Möbler kräver dock sitt sammanhang för att komma till sin rätt - och det är ju verkligen inte enkelt att få till alla gånger... 


Hemma hos mig har i alla fall de oljade ekmöblerna fått en frizon...



Och jaaaaaa, de får allt bli kvar hos oss ett tag till:))) 

Tjingeling

38 kommentarer:

  1. Vilket mysigt kök.Jag gillar ek, vi har mycket ek och vitt blandat hemma hos oss.kramDiana

    SvaraRadera
  2. God morgon !!!

    Vad fint det är. Det är viktigaste att du och ni är nöjda.
    Som du säger att dom kommer frammpå rätt miljö.
    I förra huset hade vi allt av ek...

    Här blir det lite annat ;)

    Ha en mysig torsdag och trevlig helg !

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är så svårt att göra sig av med möbler bara för att 'trenden', vem det nu är, tycker så.
    Behåll dina ekmöbler, du trivs ju! Man kan ju alltid byta om med andra stolar eller så, om lusten skulle falla på. De passar kanonfint hemma hos er..

    kram till dig

    SvaraRadera
  4. Stilrent! Jag gillar oxå kontraster, om du vill förändra kan du ju alltid klä stolarna, kram!

    SvaraRadera
  5. Snyggt till det vita. Jag kan ibland tycka att en del av den "nya" inredningarna kan bli lite kalla, Inte ombonade. Jag tycker att titta på bilderna och ha sakerna som detaljer.

    Ha en torsdag!
    Anita

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra bilder! Vårt matsalsbord och skåp samt sidebord är i oljad ek i vardagsrummet, när vi flyttade till huset ville jag absolut byta ut det mot annat. Men nu efter ett ta är jag faktiskt nöjd igen. TÄnk vad man kan ändra sig :) Vi har blandat upp med en vit tv-bänk och lite annat ljust, då får det liksom en annan dimension. Visst är det som du skriver, det måste passa in i sitt sammanhang. Det är det viktigaste. Då kan allt vara snyggt. Eller trist också för den delen om man inte "lyckas" få till det även med en snyggo-stol ;)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det är fint med oljad ek. Var så himla glad och nöjd för snart 9 år sen när vi köpte vårat nya fiiina köksbord i massiv oljad Ek. Nu är jag för tillfället lite trött på det och skulle nog vilja byta ut det, men för tillfället känns det inte som rätt ställe att lägga pengar på. Och snart är det supertrendigt igen...
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Aka,

    Den bilden skulle kunna vara hemma hos oss.. målad spont och oljade ekmöbler, det har ju vi också! Precis som du, har jag också funderat på det där och ser att många nu målar om eller byter ut sina ekmöblemang. Börjar en så faller flera in i ledet ganska snabbt. Kanske var vi "sena" med att skaffa våra ekmöbler eftersom vi inte tröttnat på dom än?? *fniss*

    Ska avslöja att jag just nu har ett dilemma - vi har fått ärva fina stolar som påminner om bondrokoko och nu funderar jag på att rusta upp dom och använda i köket. Har alltid velat ha såna stolar och ett "farmtable" med kurviga ben eller ett rustikt pelarbord till... Meeen, då kommer vi till just det där med att byta ut (sälja) ekmöblerna som jag faktiskt trivs med, är jättefina och inte har nåt emot egentligen!! (och som kostade en bra slant!) Vad göra?? Vid såna tillfällen önskar jag att vi hade flera rum i huset eller ett lagringsrum så man kunde ställa undan och plocka fram lite då och då... vilken lyx det vore eller hur? ;)

    Nej, jag kommer nog att ha kvar möblemanget ett tag till. De ärvda stolarna måste restaureras och kläs om och ett bord måste hittas innan det går att göra några förändringar. Kanske har vi tröttnat på eken tills dess... för här händer inte saker i brådrasket precis haha! ;D

    Ha en fin dag Aka!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  9. Jag gillar att gå mot strömmen! Har alltid gjort. : ) Trender har jag aldrig brytt mig om, för vem har råd att följa dom och byta stup i kvarten och varför ska alla ha likadant? Lite tråkigt tycker jag!!
    Kan säga att erat bord ser ut som vårat. Vi har också ek bord, stolar och vardagsrumsbord och de har säkert en snart 10 år på nacken. : )De lär ju få hänga med ett tag till för de funkar ju.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  10. Heja, heja Aka, du är allt den mysigaste bloggtjejen som jag "känner". Klart att du ska ha era ekmöbler i köket! Punkt slut! Hur skulle det se ut med vita möbler där....dötrist & vit, vit, vitt.
    Gardinerna...wow, där har du pricken över iet!
    Var rädd om dig och de dina! Du ska veta att du är unik och värdefull för många!!!
    Kramar om dig riktigt hårt...känner du?

    SvaraRadera
  11. Här är en till!!!!! Är gift med en snickare och att bara ha målade möbler hemma skulle han inte stå ut med. Inte jag heller. Trä är så vackert och levande. Att kunna se och följa ådringen i träet är vilsamt och bra för själen tror jag. Så nej, att bara följa trender är inget för mig. Vårt hem är en blandning och kommer ALLTId att ha ek som en viktig del i inredningen. Tidlöst är vad det är!

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  12. Så snyggt du har det.
    Här är det också ek och vitt som gäller, men det eftersom jag vill ha vitt och maken ek, så man måste komma överens. Lite av varje blir bäst.
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  13. Fint mot allt det vita och ditt golv är ju underbart. Jag har ingen ek alls hos mig, bara den ute som vi gifte oss under. Jag gillar ek. Kram Pia

    SvaraRadera
  14. Vad spelar det för roll vad vi tycker? Och vad spelar det för roll om de är ek, tolix eller eames när du har känsla för det du gör och gör ditt hem mer än vackert!

    Njut av fredagen som snart infinner sig.

    Kraaaam fina du

    SvaraRadera
  15. SNYGGT Aka jag älskar kontraster och jag vill inte bara ha vitt vitt vitt : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  16. Vilken fin matgrupp, ek är verkligen ett vackert träslag. Just love it.

    Ha en trevlig kväll,
    Malin

    SvaraRadera
  17. Vårt matbord är inte särskilt gammalt.. och vi valde att köpa ek när vi köpte nytt. Ek funkar i de flesta lägen tycker jag. Jag älskar vitt, men det blir lätt lite stelt och tråkigt också. Tyvärr verkar mina gardiner vara helt slutsålda.. (enligt tillverkaren) så himla typiskt när jag äntligen hittade de jag ville ha :/ Men men .. vad vore väl en bal på slottet... hihi Trevlig kväll! kram

    SvaraRadera
  18. Jag är vit o svart tokig men gillar träslag oxå. Era köksmöbler är jättefina passade ju bra till det vita runt omkring.
    Ha en bra helg! KRAM

    SvaraRadera
  19. Jag gillar ekmöbler, de är ljusa men inte för mycket och inte heller för mörka utan alldeles precis lagom. Passar väldigt bra ihop med vitt så det blir lite mer värme än om allt är vitt. Jag skulle jättegärna byta ut mitt köksbord mot ditt. Mitt går i någon rödaktig ton och har enorma spår av småbarnsbeteende och är så fult. Snyggt i grunden men slitet och fel färg. Kanske man kan slipa ner det och lasera det i ekfärg men annars så blir det till att vänta tills småtrollen vuxit lite till. Så skulle du tröttna under tiden på ditt bord, ja då kan su skeppa det till mig ;)
    Kram och ha en skön helg!
    Anette :-)

    SvaraRadera
  20. Älskar dina bilder =) Gillar oxå ekmöbler. Ge lixom liv åt dem vita väggarna!
    Massa kramar till dig denna Fredag!

    SvaraRadera
  21. Bra inlägg!
    Vi har också oljat matbord och stolar och stolarna har också svarta lädersitsar. Det var precis den matgruppen jag ville ha när vi flyttade och jag är helnöjd med den fortfarande! Vi har också ekkök och ibland kan jag tycka att det blir lite too much, men samtidigt gör trä rummet så ombonat och hemtrevligt tycker jag. Tapeten sen är en annan historia som bör åtgärdas vääääldigt snart... :/ om man bara hade energin till det.

    Ha en mysig fredag!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  22. Jag tycker de passar väldigt bra i ditt kök och harmonierar väl till det snygga golvet!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Jag har också ekmöbler och det är inte prioriterat att byta fem. Gillar att ha lite praktiskt .i köket däremot vill jag ha nytt men det ligger inte högst på listan. Jättefint har du! Väldigt personligt o fint. Kramar!

    SvaraRadera
  24. Hejsan

    Gillar oxå Ek, fast vi har ett furuköksbord.
    Och senast köpte vi ett bar bord i Ek. Super nöjd.
    Önskar att man hade råd att byta ut allt. Men de får bli en Önskedröm

    Så snyggt kök!!! Och wow så snyggt fotat. Som i en dröm.

    Ha en bra dag
    Sussi

    SvaraRadera
  25. Hej Aka!
    Har själv ett matbord i oljad ek jag vill byta ut mot nått i mer gammal stil;)
    Ekmöblerna är snygga men passar inte riktigt i vårt hus, så fort vi hittat ett nytt så ska bordet få flytta hem till min syster o hennes familj:)

    Er ekgrupp passar superduper i ert fina kök!

    Ha en skön helg!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  26. Jag tycker absolut som dig att trämöbler över huvud taget bryter av fint mot ett annars vitt hem. Det ger en ombonad och hemtrevlig känsla!
    Gillar också kelimtyger som har samma effekt!

    Kram P

    SvaraRadera
  27. Stick ut näsan bara kära du....jag tycker ekmöblerna passar superbra i ditt kök :o) Det är inte min cup of tea, men hos andra kan det vara såååå snyggt. Och till dina läckra gardiner passar det också jättebra.
    Mina föräldrar har också ekmöbler och det passar deras hus perfekt :o)

    Ha en skön helg och njut!
    Kram på dig
    Ulrika

    SvaraRadera
  28. Det gör man precis som man vill Aka!!!Hos dej är ekmöblerna jättefina men här hos mej skulle det bli rena rama katastrofen...Du har ju ett underbart kök fina du!!!!
    Ha en mysig och avkopplande helg!!!
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamaaaaaaaaaaaar Lotta

    SvaraRadera
  29. Det passar ju jättebra in hos dig. Hos mig hade det inte funkat. Har så mycket trä i köket redan.
    Ha en super trevlig helg!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  30. Jag har oxå ekmöbler på matplatsen, just av den anledningen att det bryter av snyggt mot det vita med inslag av svart! Annars har jag ett jättefint vitt bord, men det blir för vitt, så det har ställts undan i ett förråd ;)
    Jag gillar ek, för det är ett fint träslag.
    Tycker inte att du "fel" ute ;)
    Det behövs lite "liv" i inredningen ;)
    Snygga bilder!
    Ha en fortsatt trevlig lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  31. Hej, vilken fin blogg jag hittade! =)

    Kika gärna in hos mig, jag har en utlottning i samarbete med nätbutiken Caesar's hem. Du kanske vill vara med?

    Kram Emma

    SvaraRadera
  32. Hej Susanna och tusen tack för din kommentar!! Blev så glad också över att du tycker att mina foton är fina:))

    Önskar dig en fin söndag!!!

    Kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  33. Kolla in på min blogg så kanske jag kan glädja dig denna söndag ;)
    Kram Suss

    SvaraRadera
  34. Snyggt med kontraster och inte bara vitt! Gillar att det är mer färg och mönster att bryta med också...
    Ditt kök (och hela hemmet) är så varmt och fint kombinerat. Ekmöblerna gör sig toppen! Möbler tycker jag inte heller man kan byta efter mode, det mer en stil man gillar eller blandar själv :)
    Själv är jag uppväxt med ljusa ekmöbler, så gärna hos andra men inte hos mig ;)
    Ha en fin söndag,
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  35. Hej vännen så kloka tankar från dig om möbler! Jag håller med, allt är vackert i rätt sammanhang. Vi har också ekmöbler i finrummet till och med:) Ha det gott stor kram från Maria

    SvaraRadera
  36. Ekmöbler är hur fint som helst!

    SvaraRadera
  37. Hej, vilket vackert hem ni verkar ha! :) De senaste åren har jag varit helt insnöad på vitt. Har ett bord i ek och stolar med svart skinn, jag har faktiskt klätt dem i vita stolsöverdrag. Tröttnar man, kan man ju alltid ändra. Kram Jenny

    SvaraRadera
  38. Personligen har jag inte Ek som en favorit. Förmodligen för att det påminner mig om furu som jag verkligen inte tycker om :-)

    Att följa strömmen låter för trist och tråkigt. Du gör helt rätt. I grunden handlar det om att skapa sitt eget hem. Ett hem att trivas i.

    Ha det bäst Aka

    SvaraRadera