måndag 21 november 2011

TRADITIONELLA JULKRANSAR STEG FÖR STEG




Ja det här är ju knappast några julkransar men väl ett annat "ris" på en kvällsfrusen och rufsig bloggerska!! Men har jag lovat att visa er så har jag - åtminstone med en halv bild, haha!! Kvällens bloggerska i myspys-style med lite guldiga slingor, men för att skona håret så blev det inga större förändringar just nu, tänker låta håret vila och återhämta sig lite :) 



Julstök & festligheter!


Herregud vart tar tiden vägen egentligen, helgen har fullkomligt susat förbi i 120 knyck!!! Ledigheten har bjudit på fest i bystugan och en surprice-resa med familjen som visade sig bli en teaterresa :)) Och jag säger bara wow vad himla spännande det blev!!!


Men jag hann även med lite julpyssel för det var ju också basar i skolan i helgen för yngsta dottern som skulle ha med sig julkransar  att sälja - så vad göra annat än att bita i det sura äpplet och sätta igång, fast tiden iiiinte riktigt fanns på bloggerskans sida...

Jag lockas av den traditionella julen, även vad gäller stilen på julkransar...


Jag använde halm till stommen som jag formade i den storlek jag ville ha på kransarna...

... två stycken skulle vi göra, mamma mia!

Jag använde enbart lingonris till kransarna...



För att få ett jämnt resultat så är det bäst att börja i ytterkanten på kransen och arbeta sig inåt (har jag hört)...


Och voila - klart!!






Inget fancy - bara enkla kransar! Kanske ska göra några till mig själv också - skulle nog sitta som en smäck på pardörren!!

Nu är det veeeeerkligen hög tid att sussa!!!

Nattizkram aka!


23 kommentarer:

  1. Det var visst fancy!
    Gillar lingonris, plockade med mig hem sist då jag irrade bort mina pinnar..Men det var någon insekt som tuggat på bladen så det är bara ut igen, fast med kompass denna gången. För säkerhets skull!
    Riktigt fin julstämning här hos dig, håret blev supersnyggt! Så långt det har blivit, snyggt det med pinglan!

    Kramen på dig

    SvaraRadera
  2. Men åh så fin krans!! Jag hade nog lagt ner efter första, hihi! Och DU är jättefin! Jag tycker det är kul att se lite bilder på dom som bloggar. Det blir lite mer känna-känsla!
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  3. Snygga kransar! Jag tänkte försöka mig på det fast med blåbärsris. Inte riktigt min grej tror jag, fast vem vet jag har aldrig provat?!

    Snygg i håret är du också. : ) Skulle vilja färga mitt eller nått men vi får se, klippt av mig en dm blev det i alla fall.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Jättefina kransar! Var har du köpt det röda bandet med små streck/prickar på? Det var verkligen fint!

    SvaraRadera
  5. Vakker du er, trodde først det var Lena Phillipsson..:)

    Vakre bilder av krans også..

    Ha en fin fin dag..))

    SvaraRadera
  6. Jättefin bild på dig!
    Vilka snygga kransar det blev med lingonris och det röda bandet! Mycket juligt!
    Ha en skön dag!
    Kram kram
    Nelya

    SvaraRadera
  7. Stopp, stopp inga 120 "knyck"...för hög hastighet!
    Men du: så LÄCKER du är i håret! Gör inget åt det nu....låt de växa.
    Du är allt en fin & go mamma! Så fina kransar du gjorde till dottern.
    Jag har varit i skogen och "nallat" massor med grön mossa. Tänker piffa till lite ute i några unor+ även göra kransar.
    Kram kram till "tjejen" med hjärtat på rätta stället!!!!!!!!!
    Du får även en puss i pannan...hi,hi.

    SvaraRadera
  8. Vad snyggt det blev med håret, jättefina kransar oxå!

    Ha det bra!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Hej Aka,

    Låter som en toppenhelg även om den gick lite fort ;) Slingorna blev jättesnygga och kransen..!! Superfin! Du kan ju visst!

    Ha en fin dag!
    Kram Sanna

    (fattar inte varför Blogger krånglar med bilderna.. tack för upplysningen)

    SvaraRadera
  10. Superfina kransar och du är supersnygg i håret! godnattiskram en dag senare

    SvaraRadera
  11. Kul att du vill vara med i vår utlottning:)
    Önskar dig lycka till;)

    Fina kransar du gjort:)

    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Enkla kransar är det vackraste tycker jag! Och dessa var jättefina :) Och du med för den delen, rufsig eller ej :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  13. Åh vilken fin krans!
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  14. Kransen blev verkligen perfekt, precis lagom julig - helt i min smak. Kanske ska jag prova att göra en alldeles egen jag med ;).....och superfin i håret blev du också, lite slingor piffar alltid till det!

    Kram F

    SvaraRadera
  15. Oj vilken fin bild på dig.

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  16. Snygging grrrrrrrrr : ) fina bilder på ert fina hem och vackra växter : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  17. Den kransen vill jag också ha. Ursnygg. Får ta å ge mig ut i skogen och leta lingonris helt enkelt. Tack för gulliga kommentaren på min blogg, det piggar upp när man är förkyld.
    Snygg blev du i håret med. Den här tiden på året behöver man verkligen pigga upp sig lite.

    SvaraRadera
  18. Så snygg du är på bilden!! och vilken fin krans du gjort!
    Kram från mig denna tisdagskväll!

    SvaraRadera
  19. Så himla snygg du är i håret, ja hela du så klart, men jättefint med slingorna.... underbara kransar- enkelt och skitsnyggt!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  20. Jättesnygga kransar du gjort. Men vilken fin spegel du hade där också, ett gammalt fönster kan jag ana att det är eller?
    För att inte tala om håret, supersnyggt :-)

    Ha det gött nu!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  21. Helt UNDERBARA kransar!!!
    Håller med föregående verkligen snygg i håret!!!!SUPER!!!!
    Kraaaaaaaaaaaaaaaam Lotta

    SvaraRadera
  22. En jättefin krans. Tack för beskrivningen om hur man gör.

    Hälsningar Jenny

    SvaraRadera
  23. Superfin blogg jag hittade här och en riktigt vacker krans:))

    Kram kråke

    SvaraRadera