söndag 6 november 2011

PLATÅ I TRÄDGÅRDEN






Bilderna ovan är tagna för ett tag sedan. Grenarna hänger ner från björkarna framför köksentrén och tankarna är många kring trädens vara eller icke vara... 



Stenplatå


Bloggerskan och maken har fixat på framsidan av huset under veckan. Staketet och grinden är nu helt klart, liksom en annan efterlängtad grej men det visar jag en annan gång. Vi har tagit bort de gamla telefonstolparna som avgränsat gräset från gruset och de har börjat bytas ut mot plåtkanter.


Något annat vi pysslat med är den lilla "björk-ön" som finns på framsidan och som diskuterats måååånga gånger, faktiskt i flera år nu, haha!! 


Vissa säger att den är charmig och ska vara kvar, att den pryder sin plats och skapar en dynamik på gården. Andra tycker att den ska bort, att den skämmer och bara skräpar ner med löv i gruset.


Oavsett vad man tycker om den rundade platån så är den alltför bred, vi måste ju enkelt kunna köra förbi den med bilen. Vår framsida är lite av en rondell där man kör in på ena sidan och ut på den andra.


Det är inte aktuellt att ta bort platån i år, snart kommer snön och ska platån bort måste vi ta hit en grävskopa och dessutom ta hand om virket. 



Vi gjorde därför en liten snabbmakeover - vi sågade ner ett av träden och minskade ner platån rejält!!



Men vad säger ni om platån - to be or not to be??? Blir jätteglad för svar från alla som kikar in här :))


Tjingeling!

20 kommentarer:

  1. Förstår det här med dynamiken men det finns ju andra lösningar på det dynamiska. Kanske en rondell fast med annat i, en snygg avgränsning till gräs och väg. Det är verkligen snyggt med en rondelliknande uppfart mot huset, men björkarna är lite too much för mig..
    Ser inte riktigt hur centrerad den är, tänker på grinden osv. Grinden är fantastiskt fin förresten!! Blev du ngt klokare?

    KRAM på dig

    SvaraRadera
  2. Inte helt enkelt det här. Min första tanke är ju att björkar skräpar ner, men det är nog mest för att jag varit tokig på alla björkfrön som blåst in hos oss i höst. Om du tar bort dem kan det kanske kännas tomt, och jag tycker att träd är fina och oftast ska man behålla dem. Men man måste ju trivas också. Kanske kan du ersätta dem med andra träd? Jag är väldigt tvetydig och kan nog inte råda dig.
    Lycka till!
    Maria

    SvaraRadera
  3. Oj vad svårt. Gå efter magkänslan så blir det bäst. Försök att inte lyssna allt för mycket på andra utan gör det som passar er bäst.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilket vackert hus ni har!!!
    Tyckte platån såg charmig ut, men förstår problemet... Håller nog med ovanstående - att gå på magkänsla.
    Va kul att att hitta din blogg! Fanns ju så mycket fint o inspirerande :)
    Roligt att ha dig med i min utlottning.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. underbara bilder kram kram

    SvaraRadera
  6. Svårt att säga! Jag antar att björkarna är ljuvligt vackra på våren, med gröna små musöron och vindens sus i dem på sommaren!? Kanske är det inte då ni ska ta beslutet... Men lövkrattning ger grymt snygga armar, så fundera en extra gång innan ni sågar ner dem! Kram!

    SvaraRadera
  7. Vad ni sliter ända in på hösten! Jag tycker det ser väldigt mysigt ut med björkplatån, tycker att solens strålar blir så fina genom just björkar. Om ni nu kommer förbi smidigt med bilen tycker jag att ni ska behålla dom. I alla fall något år till så ni kan känna efter lite till. Vad roligt att få se bilder från er trädgård!

    SvaraRadera
  8. Bra att minska ner platån men att ta bort den helt..Nej. jag skulle planterat massor av lökar bland stenarna. Björkarna ska susa och är så vackra mot ert röda och vita hus. De robusta vita grindarna behöver några björkar. Tänk milt gröna på våren, svalkande på sommaren och guldgula på hösten. Min lilla tanke! Kram!

    SvaraRadera
  9. To be, blir mitt svar.

    Ha en fin måndag

    SvaraRadera
  10. Låt den vara tycker jag. Björkar är fina och våra skräpar inte mer än något annat träd.

    Ha en toppen vecka.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  11. Oj,oj...blir svettig av att "bara" läsa allt ni gjort och ska göra...Men ni är ju unga och raska och har god tid på er att fundera. Du vet väl att Rom inte bygdes på en dag?????..hi,hi. Fundera lite till hur ni vill ha det. Nu måste du vara rädd om dig och ha en sköööön vecka.
    Kram kram kram.

    SvaraRadera
  12. Heej!

    ÅÅ du har sånt fint hus & trädgård. Himmel..Jag tycker dock att det är fint med platån.. :) Hihi så jag röstar på det.

    Ha en bra start på den nya veckan.
    KRAAM Amanda

    SvaraRadera
  13. Ert hus är så fiiint!!
    Ja ingen lätt sak detta med björkarna. Ni får väl se nu hur det känns nu då ni har förminskat området lite? Om ni inte kan komma överens så blir det väl bäst att kompromissa och gå halva vägen var o förminska lite till nästa år?

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  14. Mors, mors! Jag lutar nog helt klart åt att behålla björkarna, gillar dem. Visst skräpar de ner men de är så härliga på sommaren när de svajar i vinden. Men som flera sagt kan man ju modelera om själva rondellen och lägga till några andra växter men jag gillar själva lilla "björkgruppen". Har själv precis planterat 2 björkar utanför mitt nya hus, ja det vet du ju. Men de får mig att tänka på "hemma" när jag ser dem :-)
    Kramis och lycka till med rondellbeslutet. Må bästa kvinna vina haha!!

    SvaraRadera
  15. Tillhör de som tycker not to be. Om de inte behövs för dräneringens skull då björkar dricker 600liter vatten per dygn el ngt sådant.
    Duktiga är ni iallafall som fixar så mycket!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  16. Oj vad ni jobbar på i trädgården. Jag är nog lite kluven ...björkar är vackra och det ser snyggt ut med platån med oj vad jag tycker att just björkar skräpar ner. Allt det gula dammet överallt .... och sedan löven. Ändå är det vackert. Jaja, inte något klokare från mig

    SvaraRadera
  17. Jag som älskar björkar säger att dom ska helt klart stå kvar. Rensa ur och styr upp med blommor och lyktor. Minska den lite tror jag, svårt att se på bilden. Och ställ dig vid grinden och se vad är det första jag vill se när jag kommer härifrån.

    Hoppas det blev någon hjälp,
    Kram Linda

    SvaraRadera
  18. - that is the question for you and for me..
    Hihi! Kunde ju inte låta bli att fylla ut texten lite.

    Nu har du ju redan fått massor av råd och synpunkter här ser jag. Jag känner mig otroligt velig i frågan och är nog inte till någon större hjälp. Tyckte det var rätt kul att ordet "platå" dök upp fast i två helt olika sammanhang. Fundera på den du ;)

    Känner igen det där med att "prata om saker" i åratal innan man kommer till skott. När man sen gör det så undrar jag alltid varför vi inte gjorde det tidigare!? Är det inte förresten rätt bra med en rondellmodell? Tänkte närmast på principen "först in - först ut" typ ;)

    Over and out.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  19. Utan att ha sett en överblick av det hela så säger jag: såga inte ner dem! Gör en björkbacke genom att plantera in vitsippa, blåsippa, backsippa, gullviva och såna växter som klarar sej själv och inte kräver någon direkt skötsel. Prova åtminstone, om det inte blir bra så har ni inte förhastat er iallafall...

    Lycka till, det ser helt fantastiskt ut!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  20. Hur svårt kan det vara...att lägga sig som följare hos dig?! Provat x antal ggr, men jag kommer tilbax c",)
    Hade inte sågat ner dem, väntat o sett det an...lite till!

    Klem anna

    SvaraRadera