fredag 4 november 2011

CHOKLAD- OCH CITRONPAJ




Efter en heeeel dags arbete i trädgården har jag VERKLIGEN gjort mig förtjänt av något riktigt smaskigt :))



Smaskig efterrätt


Till alla som är sugen på något gott till efterätt i kväll, this Is It! 

Pajbotten:
100 g mörk choklad
50 g smör
1 äggula
2 dl hackad sötmandel
1 dl pistagenötter

Fyllning:
400 g cream cheese
2 ägg 
1 äggvita
ca 1/2 dl strösocker
Rivet skal och saften från en citron

Garnera med bär (jag hade bara jordgubbar hemma men hallon skulle ha funkat absolut bäst!)


Smält smör, ta från plattan. Lägg i bitar av choklad och låt smälta i smöret. Rör ner gulan. Blanda i mandel och nötter. Häll i en form med löstagbar botten. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred krämen över pajbotten. Grädda i 175 grader ca 25-30 min. Servera kakan lite ljummen med lättvispad grädde. 

Foton: Aka privat.


Jag hittade receptet här men ändrade lite... Mumsfillibabba!!!


Nu - fredagsmys :))


Trevlig helg!

16 kommentarer:

  1. Men åh så gott, är den lätt att göra??? Super fina bilder, ha en härlig fredagkväll och helg kram

    SvaraRadera
  2. Oh mama! Den där ser ju supergod ut!! Å jag som precis varit i affären och handlat... hm, får bli en avstickare under helgen :)

    Fredagskram till dig!
    Sanna

    PS. Dotterns place ser jättefint ut!

    SvaraRadera
  3. Låter ju tokgott!!! Önskar dig en jättefin helg. kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Super smaskigt! Här skall också ätas efterätt-färdigköpt dock:)
    Tack för din fina kommentar hos mig! Blir jätteglad!!!

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Mummmms!! Supergott ser det ut!

    Önskar dig en toppenhelg!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  6. Riktigt smarrigt!!
    Hoppas det var ok att jag länkade till dig från mig angående den där ljusslingan!!

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Låter supergott! Perfekt efter en dag i trädgården. Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  8. Vattnas i munnen gahhhh så gott det ser ut kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Se va du kan,, å jätte gott ser det ut me:))
    Hoppas du haft en underbar ledighet!!
    Va å tände ett ljus vid farmor och farfar igår!! Det är såå mysig att gå runt där denna helg å se alla ljus:)
    Kram!!

    SvaraRadera
  10. Hoppas att du tog mååååånga bitar, de behövde du efter allt slit!
    Sedan måste jag kommentera ditt Inlägg med kavajen...köpt på H&M...du är en "hejare" på att hitta godbitarna. Kan man anställa tjejen som personlig shoppare...*fniss*...Jag köpte i går en urläcker svart filthatt på samma affär!!
    De du, det trodde du inte.....129 kr!
    Kram, kram på dig underbara tjej!
    Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  11. Mmmmmmmmmmm såååååååå gott det såg ut då!!
    Va duktig du är..Rena rama gooooooo fikan ju!!!!
    Ha en fortsatt mysig helg Aka.
    Stora kramen från mej!!

    SvaraRadera
  12. Men så gott och så kaloririkt :-)

    Ha en fin söndag Aka

    SvaraRadera
  13. Vad sitter som bäst efter trädgårdsfix? En fika förstås, din ser ljuvlig ut!

    KRAM på dig fining!

    SvaraRadera
  14. MÅSTE bara få säga en sak: tror att du anar vilken smak jag har när det gäller kläder...detta att jag gick in på H&M och hittade hatten...ÄR HELT DIN FÖRKÄNST!!! jag tänkte: hittar den läckra tjejen så snygga kläder där...ska banne mig jag också in och "flukta" Så tack, tack söta rara goa härliga ödmjuka tjej.
    Kramar om dig riktigt ärligt!

    SvaraRadera