måndag 6 juni 2011

NATIONALDAGEN




Tycker ni det är svettigt ute?? Då kan jag berätta att det är INGENTING mot hur svettigt det är inne i växthuset, puh...



Växthuset


När vi flyttade till vårt hus stod ett växthus på tomten.... tyvärr hade ingen brytt sig om det på länge... Grunden var helt genomrutten och inuti växte ogräs upp till låren... Ingen vacker syn med andra ord!! Jag är ingen "köksträdgårds-människa" men jag gillar att ha det snyggt och ordnat kring mig så växthuset har fått "onda ögat" av mig en längre tid, haha. 


Vi började med att flytta växthuset till en annan plats på tomten och bytte sedan till en fräsch grund.  




Gräva, gräva, gräva... 

Sedan tvättades samtliga väggar med ångtvätten...



Därefter dags att fylla jord i lådorna...


Tomater och...




... gurkor!




Markduken är lagd, återstår nu att lägga plattor i gången mellan planteringsbäddarna. Sedan är det dags att ta hand om marken på utsidan av växthuset - den roliga biten :)) Det blir odlingsbäddar och bark, varvat med gräs och bärbuskar :)

En fråga, är det till fördel att plantera något utanför växthuset som skuggar en del?? Växthuset ligger i söderläge... tänkte att det blir alltför varmt i växthuset annars??? Någon som vet?



Önskar er en riktigt fin Nationaldag!!


Tjingeling

9 kommentarer:

  1. Jag kan inte något om växter men det låter smart om du har det för varmt därinne. Grannen har någon sorts gardin hon drar för vid stekande värme..
    Men en sån skillnad du visar, nu har du ju rena drömmen därinne! Gurkor mums så gott, så fina bilder med jobbet före och hur det blivit.

    Stor kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Vad kul med ett växthus :) Kul att ni tog tillvara på det.
    Som ovan så tror jag på en gardin som skyddar åt det hållet solen lyser mest ifrån. Jag har läst det och även så har Bosse Rappne pratat om det att det är viktigt att skydda. Så vädra mitt på dagen.
    Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det var enorm värme i växthuset, men den kommer du njuta av regniga sommarkvällar. //Helen

    SvaraRadera
  4. Vad spännande med ett växthus. Jag skulle inte plantera ngt framför. Men jag är långt ifrån ngn expert.

    Lycka till lyckliga du :-)

    SvaraRadera
  5. Härliga goa Aka !:)TACK, för dina alltid så uppmuntrande o stärkande ord..!!!:)

    Jag har alltid velat ha ett växthus,men det har aldrig blivit av, har aldrig kommit längre än till tanken...?:)
    Ert har ju blivit kanonfint,och det kommer att bli många goa, stora tomater, och gurkor,så gott!:)Nu blev jag sugen, både på växthus och lite grönsaker...hihi

    Tyvärr är jag inte så värst duktig på att odla, brukar köra på säkra kort...hihi
    Köper blommor och gröna växter som tål det mesta...:)

    KRAAAAAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  6. Tjingeling tjejen, är det inte det ena så är det det andra du/ni pysslar med. Ni är så duktiga!
    Jag har nog förstått att det är ording och reda på dig!....hi,hi.hi.
    Svar på din fråga: måste svara:ingen aning, trots att vi har ett växthus själva!!!!!!!
    Vi har inga gardiner, inga spec. växter utanför, MYCKET soligt läge!
    Där växer som "attans" av all salig blandning från vinranka till olika grönsaker. Men EN sak vet jag: Vattna ofta och vädrings-fönstret. öppet!
    Hoppas att någon "riktig" trädgårdsmänniska går in och skriver till Dig ( så jag själv får tips)
    Ha det nu så bra och var rädd om Dig!
    Varm kram från mig.

    SvaraRadera
  7. Har nu äntligen slagit mig ner framför datorn med en mugg kaffe för att besöka din blogg. Har varit dåligt med det den sista tiden. Njutit av alla fina bilder mm. Vad som hänt den sista tiden är kul att läsa. Så fint det blir med växthuset...kan tänka att det är VARMT där inne. Kramar från Maria

    SvaraRadera
  8. Suck, jag kan verkligen sakna mina föräldrars växthus i bland - det doftade så gott där inne! :-)

    SvaraRadera
  9. Halloj vännen!
    Vilket jobb ni gjort i värmen, ler.
    Såå fint de blir, kul med växthus. Ska bli spännande att se hur de blir på utsidan.
    Vilka läckra badkläder du visar. Jag är redo för beachen, om 6 dagar till Sardinien, tjohooo.
    Kram på dig!
    Lotta

    SvaraRadera