måndag 11 april 2011

LÖPNING PÅ SCHEMAT



Dags att komma i form, men framför allt att få en bättre hälsa och förebygga värk!


 Sugen på träning...


Bloggerskan höll igång rätt rejält med träningen förra sommaren (för att vara jag vill säga)! Jag körde t o m dagliga träningspass under hela semestervistelsen på Mallis och blev idiotförklarad på kuppen av en bloggläsare, haha!




Foton ovan: Aka privat.

Hääärliga minnen, så skönt vi hade det!! Och nu är det dags att sätta igång igen :)) 

Efter att ha plöjt igenom diverse tidningar har jag fastnat för " Kom igång-schemat". Tanken är att successivt arbeta upp en kondition och att slippa hosta lungorna ur sig av ren utmattning efter en löptur. Jag kommer till en början att köra ett 4 veckors program med en strukturerad träning och så här kommer jag att träna den 1:a veckan;


Måndag:  3 min jogging. I min rask promenad. Upprepa detta 3 ggr. 
Tisdag:     Powerpromenad med hög puls, 20 min.
Onsdag:   Vila.
Torsdag:   3 min jogging. 1 min rask promenad. Upprepa detta 4 ggr.
Fredag:    Vila.
Lördag:    Välj en träning du själv brukar göra, något annat än löpning. Det ska vara av medelintensiv                 karaktär.
Söndag:    Vila.


Hmmm... det verkar ju helt överkomligt och soft så här långt :)) Intensiteten kommer gradvis att ökas på och efter fyra veckors nybörjar-träning kommer detta alltså att resultera i att man klarar 30 minuters jogging utan att dö av ansträngning :))


söndag presenterar jag nästa veckas program! Häng på vetja :))

Tjingeling


21 kommentarer:

  1. Häng på vetja.....vill du att jag ska dö på kuppen....hi,hi,hi. Men måste ju säga att det låter som ett "vettigt" träningsprogram!
    Wow vad fina bilder du visar, läckert med svart/vita......
    Ha en bra kväll 6 kram från mig.

    SvaraRadera
  2. Låter faktiskt grymt bra. Med en sådan start finns ju faktiskt chansen att man faktiskt kommer längre än till snack:) Kanske ska ta och hänga på dig här. Fast måndag är min rid-dag, så det får bli min medelintensiva träning.
    Jo, nu har jag bestämt mig: jag hänger på!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. God kväll!

    Låter inte så tokigt att komma igång.
    Jag har också tänk men här fortsätter sjukstugan :(
    Men jag kanske tappar några kilon nu med
    magsjukan.
    Härliga bilder :)

    Ha en fin kväll!

    Kram sirpa

    SvaraRadera
  4. Jorå, som jag sagt snart så...

    KRAM på dig fining!

    SvaraRadera
  5. Låter ju som ett väldigt överkomligt schema... Åtminstone till en början :-).

    Jag hejar på dig jag, från sidan så att säga. Min astma tillåter ingen större ansträngning för tillfället dess värre... Tycker du är kanonduktig som tar dig för med den här träningen - jag skulle VERKLIGEN behöva den också, inte bara för att loosa några kilo utan för hälsans skull!

    Vet att du kommer fixa det! Kraaaam!

    SvaraRadera
  6. Halloj!
    Det låter riktigt bra de där. Men jag ligger nog lite före då jag redan lyckats springa några gånger, ler.
    Lycka till, det kommer att gå kanon!
    Jag lovar att det är värt att kämpa lite för man känner sig sååå nöjd efteråt.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Heja Aka, vad duktig du är!! Jag vill oxå börja, måste inhandla nya löpardojjor först (nått får man väl "skylla på");)

    Härliga bilder från er semester!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  8. Härligt jag är beroende av löpning : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Fina bilder man blir sugen på att åka utomlands : ) kram igen

    SvaraRadera
  10. Men sååå duktig du är:)

    Skulle såå gärna också vilja träna men det blir aldrig av..promenader & trädgårdsarbete får räcka för mig tror jag..;)

    Ha en skön kväll
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  11. Vilken energi du har, härligt!

    Jag ska också följa ett träningsschema när jag drar igång.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  12. Go for it girl. Du är superduktig. Jag började springa för 2 v sen. Sprang/gick ju Lidingöloppet förra året. Snacka om att kondition är en färskvara. Ska kanske göra som du...successivt bygga upp den igen.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  13. Härligt att vara igång med träningen igen :) Kör hårt och lycka till!!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  14. Åh vad jag önskar att jag också kunde hitta motivationen att börja träna....så duktig du är!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  15. Det låter klokt och bra. Det gäller att komma igång och vem som hade en åsikt om att du var duktig på semestern, den tar vi och glömmer tycker jag.
    Go for it!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Åh, det låter roligt! Har visserligen sprungit på bandet hela vintern, men det är ju en helt annan sak att springa ute. Och jobbigare dessutom... Inte lika plant, liksom;-)

    Men just nu är jag förkyld och har ont i halsen och kan inte träna alls:-(

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. Jätteschysst att du delar med dig av ditt träningsprogram. Jag tror det är första gången jag ser ett träningsprogram som man inte tröttnar på redan efter tre dagar (har alltid undrat vem som har ork och TID att följa program som har två timmars hård träning varje dag typ). Måste prova hur det är att jogga med barnvagnen, ifall det går bra så kanske jag hänger på ditt schema :).
    Kramis!

    SvaraRadera
  18. Lycka till med träningen. Själv är jag krasslig i förkylning så mitt Body Balance pass fick stryka på foten idag. Kramar från Maria

    SvaraRadera
  19. Det är jätte bra att bygga upp lite i taget. Gjorde jag för många år sen och det funkar. Istället för att man ska tro att det bara är gå ut och springa 3 km utan problem och då komma tillbaks krypande med andnöd. : )
    Kämpa på det kommer gå toppen!

    Kram Kia

    SvaraRadera
  20. Hej Aka,

    Hihi det var väl mig du menade förstår jag ;) Men det var i allra största välmening, inget ont här! Bara mitt skämtsamma lynne...

    Nej, jag beundrar ju dig för din bestämdhet och målinriktning för sjutton!! Jag själv är superdålig på att hålla motivationen uppe och halkar snabbt in på sidospår. Programmet låter vettigt och lagom start. Jag tror på dig, du kommer klara det här galant!

    Fina bilder!

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  21. Heja angående löpningen! Jag längtar till min förkylning är borta då ska jag ut igen! KRAM och tack för super söt kommentar på Sofiabakar blir så glad : ) Sofia : )

    SvaraRadera