tisdag 5 april 2011

HALV 7 HOS MIG!





Gästbloggare


Hej alla! Katrin här som gästbloggar om lite god mat idag! Jag bjöd ju bloggerskan på middag för ett tag sedan...


... vi åt stek med vitlökssås och potatisbakelse!


Och köttet som serverades var HJORT (fransyska). Hjort är ett helt fantastiskt kött – SÅ mört, SÅ magert, SÅ gott!!!! Jag har blivit fullständigt hjort-frälst!

Tips: Man kan köpa köttet från en hel eller en halv hjort på många gårdar, där man föder upp hjort! Det är jättefina köttbitar, styckfrysta, som är helt färdiga för att bara laga till. Min hjort kommer från www.brahjort.se


 Vitlök är gott! Sås är gott! Vitlökssås är MAGISKT gott!
Den här såsen passar såväl till kött som till kyckling.


Rostad vitlökssås
4 port

3-4 vitlöksklyftor
3 dl grädde
2 tsk kalvfond (på flaska)
En nypa socker
En smörklick

Finhacka vitlöken och stek den försiktigt i smör i en kastrull. Det är viktigt att inte steka vitlöken för länge, för då blir den besk! En kort stund, så att den blir mjuk och släpper smakerna, räcker. Häll i grädde, kalvfond och en nypa socker. Låt koka ihop några minuter. Smaka ev av med mer fond. Red av såsen om den blir för tunn.


Potatis måste piffas till för att bli kul tycker jag jag. Färskpotatis i all ära, men den lyser med sin frånvaro den här tiden på året. Så för att ”pimpa” gammelpotatisen – gör potatisbakelsen ovan och succén är ett faktum!


Potatisbakelse
4 st

800 g potatis (ev mandelpotatis)
1 paket bacon, skuret i små bitar
3-4 scharlottenlökar, finhackade
1 dl bladpersilja, finhackad
2 msk kapris
2 msk smör
Salt, peppar


Koka potatisen. Stek bacon och scharlottenlök. Mosa ihop den kokta potatisen med baconet, scharlottenlöken, kapris, smör och persilja. Smaka av med salt och peppar. 
OBS! Det blir INTE samma sak om man byter ut bladpersiljan mot vanlig krusbladig…..


Vid uppläggningen: Packa moset i en liten skål eller kopp (antingen oljar du koppen, eller lägger lite plastfolie i, så att det blir lätt att få ur moset) och stjälp upp på tallrikar.


Sen blev det dessert...


Jag ÄLSKAR saffran och förstår inte varför många bara använder det vid lussebullsbaket! Jag vill slå ett slag för att saffran passar året om - här i en krämig saffranspannacotta med härlig fräschör från björnbären!

Saffranspannacotta med björnbär
4 port


2 gelatinblad
5 dl vispgrädde
1 paket saffran (0,5 g)
½ dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
björnbär


1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten några minuter.
2. Koka upp grädde, vaniljsocker, socker och saffran i en kastrull. Ta av från värmen.
3. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och tillsätt dem till gräddblandningen, rör om så att de löses upp. Låt svalna något.
4. Lägg några björnbär i botten av 4 glas/skålar. Häll försiktigt gräddblandningen över. Låt stelna i kylskåp i minst 4 timmar. Garnera med ytterligare några bär vid serveringen.



Middagstips från mig! /Katrin 


16 kommentarer:

  1. Va skoj med en gästbloggare:)
    Låter heelt fantastiskt gott..måste absolut provas..Tack!

    Stooort tack för alla fina ord hos mig..jag blir såå glad..TACK rara du:)

    Må så gott
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack Katrin! ...för matinspirationen. Det där verkar mycket gott! Du skulle definitivt vara med även i "halv 8 hos mig"! Ha det gott! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Mmmm så mycket gott!
    Blir hungrig och vilka härliga bilder!

    Ha en mysig kväll!

    Kram Sirpa

    Ps nu ska jag natta min stota tös, det är inte många år kvar så har hon en kille istället...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det ser verkligen jätte gott ut och vackert dessutom! och så hade ni ju också trevliga gäster på besök!! Kram

    SvaraRadera
  5. Oj oj vad smaskigt det låter och ser ut. Har skrivit ut recepten ,det här måste provas.
    Jag köper också hjortkött ibland av en lokal uppfödare.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. ser så gott ut.
    Ha en fin dag!
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Mums! Den potatisbakelsen låter spännande och för mig nytt! Den ska jag prova!
    Och Aka, din vårpimpade farstukvist, nej brokvist heter det ju hos er :) är ju bara helt underbart vårig!!!
    Stor Kram Jennie

    SvaraRadera
  8. Ser riktigt smaskigt ut - tack för matinspirationen! :-)

    SvaraRadera
  9. Ah vad gott. Nu blev jag riktigt hungrig :). Håller med om att vanlig potatis är väldigt tråkig att servera bara som den är, ska absolut prova dina potatisbakelser någon gång :).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  10. Mmm så gott! Ännu ett smarrigt recept att sätta tänderna i... Hjort har jag aldrig smakat men det ser jättegott ut.

    - och vilken fin dukning!

    Tack för inspirationen - kram Sanna

    SvaraRadera
  11. Vill bara tacka dig för dina goa ord hos mig - betyder mycket!!

    Vilken middag från din gästbloggerska, ser underbart gott ut alltihop!

    kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Wow, värsta Halv åtta hos mej menyn, så vansinnigt gott det såg ut!!!

    Loppis sista helgen i Falun! Chans att sälja ut det man tröttnat på och tjäna en hacka? Kontaktinfo i min blogg.

    Mari.

    SvaraRadera
  13. Oj vad det vattnas i munnen när jag läser detta middagstips, kommer absolut att testas här hemma - allt verkar supersmarrigt!

    Kram F

    SvaraRadera
  14. Mmm! Vad smarrigt, såna där potatisbakelser måste jag prova att göra:)

    Tack för inspirationen!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  15. Jisses så gott! Du borde ställa upp i "Halv åtta hos mig" med den menyn :)


    /Linda

    SvaraRadera