onsdag 16 februari 2011

FIKAMUMS





Hej på er!! Katrin här som gästbloggar om lite gott till fikat


Ananaspaj finns det väl en väldig massa olika recept på, men det här tycker jag är jättebra. Underbart god paj som känns fräsch med ananasen och så är den både enkel och snabb att göra. Ingen risk för misstag här :) 


Servera pajen med en god vaniljglass och du har en riktig fullpoängare!


Ananaspaj


Pajdeg:
150 g smält smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl crème fraiche (ta den feta varianten, den är fastare i konsistensen)
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 burk krossad ananas (som fått rinna av ordentligt)

Smält smör, tillsätt socker, vetemjöl och bakpulver. Blanda till en deg och tryck ut i pajform. Blanda den väl avrunna ananasen med crème fraiche, strösocker, vaniljsocker och ägg. Häll ner i pajskalet. Grädda i 200 grader i 15-20 min. Låt svalna ordentligt och servera med vaniljglass. 


Hoppas det smakar!! Vi ses!
K

8 kommentarer:

  1. Hej Katrin!
    Det låter jättesmarrigt med ananaspaj!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Tack för det receptet, låter ju supersmarrigt!! Ska genast spara ner det :)

    Kram Bella

    SvaraRadera
  3. så gott det ser ut.
    Ha en bra kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Ser mumsigt ut!!
    Har aldrig testat paj med ananas.

    Ha en fortsatt trevlig lillördag;)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. God morgon

    MMMSS Vad gott det låter. Jag brukar få smaka den hos min goa vän...
    Önskar dig en fin torsdag och tack för alla härliga hälsningasr hos mig.
    Jag har inte haft så mycket tid till bloggandet dom sista dagarna :)

    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  6. SMARRIGT!!!:)
    Jag älskar pajer, i alla de former och smaker...:)
    Tror jag måååsta köra iväg för att handla annanas...hihi
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera
  7. Mmm, den ska jag göra när jag har kommit in i nya käket. Och hittat fram till mina bakformar i flyttkartongshavet:)
    Kramis

    SvaraRadera
  8. Ananaspaj är en riktig favorit här hos oss också, det går ju också bra att byta ut ananasen mot rabarber eller hallon och blåbär :).
    Kram/Annie

    SvaraRadera