söndag 14 november 2010

FIKAMUMS





GÄSTBLOGGARE


Gästbloggare K här! Måste berätta att jag är är totalt BEROENDE av te!! Det blir många koppar under en dag - allra helst ska det vara grönt.

Även om det oftast bara blir en "slät kopp te", så är det ju alltid extra gott med något tillbehör... Här kommer recept på riktiga favoritkakor. Egentligen är jag ingen små-kaks-människa - men de här engelska ingefärskakorna är så GALET perfekta till just te!! De är liksom lite mer vuxna och sofistikerade i smaken :). De passar på det sättet bättre som solitärer till te, än som en av sju sorters kakor på ett fat...



Ginger Bisquits

3 dl socker
1/2 stor citron, saften och rivet skal
1 1/4 dl ljus sirap
1 dl vispad grädde (40%)
125 g smör
ca 7-8 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 msk ingefära

Blanda avsvalnat smör, socker, citronskal, citronsaft, sirap och vispad grädde i en bunke. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt i smeten. Arbeta ihop till en deg. Låt degen vila i kylskåp en timme eller så. Gör små bollar av degen och lägg på plåt med bakplåtspapper. jag brukar göra dem ca 3 cm i diameter kanske. Grädda kakorna i 200 graders ugn i ca 12 minuter. När kakorna är färdiga har ytan på dem krackelerat.


Testa & Njut
//K

8 kommentarer:

  1. Mmm...det så godt ut :)

    Ha en fin søndag

    Lene

    SvaraRadera
  2. Ingefära är så gott! Ännu ett smarrigt recept till samlingarna och "att-baka-listan" :)

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  3. Tack snälla söta du för kommentaren! Ja, jag har mina ljusa stunder i bland....hi,hi,hi. Konst i många olika former har alltid stått mig varmt om hjärtat. Nu när jag är "ledig" kan jag hålla på med de när jag känner för det.
    Baka kan jag INTE!!!! tycker inte att det är roligt.....laga mat är jag en "hejare" på....
    Var rädd om Dig! Varm kram från mig.

    SvaraRadera
  4. Kakorna ser goda ut. Tack för receptet. Tror jag bakar några till min vän som fyller år på fredag. =)
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Kika in hos mig är du snäll! :)

    Kram Evelina

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Tack snäääll sööta K för ditt gästinlägg, ser verkligen supergott ut och jag imponeras över dina superfina foton!! Min arbetskompis strödde lovord över dina gästinlägg idag, hon uppskattade dem mycket - så nu vet du, kanonroligt ju!! Välkommen tillbaka ;)

    Stora kramizen aka

    SvaraRadera
  8. Jättekul att höra! Jag återkommer gärna med mer ätbart/njutbart :-). Är ju svår på sånt...

    Ha en bra kväll!

    Kram, kram

    SvaraRadera