tisdag 23 november 2010

BRÖDTIPS




Gästbloggare på besök!


Gästbloggare i 
farten!

Katrin här som gästbloggar! Idag blev det hembakat bröd igen - tjockbulla - ett traditionellt bröd som bakas i Dalarna (kanske på fler ställen i vårt avlånga land?). Det blir saftigt och gott tack vare potatisen. Avnjuts med fördel nybakat och ljummet, med smör och god ost helt enkelt! Det finns väl säkerligen en uppsjö olika varianter på detta bröd, men här kommer svärmorsVarsågoda!


Tjockbulla

200 g margarin
4 dl mjölk
1 1/2 dl vatten
75 g jäst
1 1/2 dl sirap
2 tsk malda brödkryddor (anis, fänkål)
1 tsk salt
12 dl rågsikt
2 stora kokta potatisar
ca 8 dl vetemjöl

Smält margarinet, häll i vatten och mjölk. Smula jästen i en bunke och lös degen med vätskan. Tillsätt sirap, kryddor, salt, rågsikt, vetemjöl och pressad potatis. Arbeta degen väl. Låt jäsa 30 min. Dela degen i 8 bitar,  forma varje bit till en rund kaka. Låt jäsa på plåt (med bakplåtspapper) till dubbel storlek. Nagga och grädda i 200 graders ugn i ca 12 min. 




Det börjar så smått lacka mot jul... Kanske återvänder jag framöver med recept på supergod pepparkaksdeg (varför köpa deg när det är BUSENKELT att göra egen och som är SÅÅÅ mycket godare), smarrig chokladkaka med saffranstäcke eller något annat med en massa kalorier :)


 Ha det bäst! 
Katrin

6 kommentarer:

  1. Brödet ser riktigt gott ut! Ser fram emot pepparkaksdegen, men busenkelt?? Är det möjligt????

    SvaraRadera
  2. Hej Katrin! Brödet ser jättegott ut. Ska nog göra det någon gång, roligt att kunna bjuda på ett traditionellt bröd från Dalarna :).

    ...och hej Aka. Din dotters fläta i förra inlägget är jättesnygg! Hon har så tjockt, fint hår!

    Kram till er båda :) /Annie

    SvaraRadera
  3. Låter mumsigt.
    Blev genast sugen på alldeles nybakat bröd med en klick smör...
    kram J

    SvaraRadera
  4. Tjockbulle......bara ordet gör att jag skall pröva göra detta! Jag är ingen "hejare" på baka & har aldrig hört talas om detta bröd.
    Var rädd om dig! Kramar om.

    SvaraRadera
  5. Anmäl dig gärna till Månadens Bästa Blogg hos mig =)

    Vinnaren kommer bli länkad på en av de tolv största bloggarna i Sverige och få en fin present på köpet, värde över 1200kr!

    SvaraRadera
  6. Tjockbulle - underbart namn. Sugen blir jag. Jag älskar hembakat bröd, men av någon anledning gör jag det aldrig själv. Det blir alltid något sött när jag bakar. Kanske dags att ändra på det nu:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera