måndag 20 september 2010

TRÄDGÅRDSFIX



EN LÅNGSIKTIG PLAN...

... har jag vad gäller trädet bredvid hönshuset! Jag ser framför mig ett grovt och knotigt träd, som gjort att klättra i och där flera lyktor hänger på grenarna och lyser upp ljumma sommarkvällar då det vankas fest i huset! 


Jag har sågat och gallrat - är allergisk mot grenverk som hänger eller ligger mot tak.


Har i skrivande stund glömt namnet på trädet men det är inte köpt och planterat, utan ett slyträd. Bredvid växer en syren som är planterar för insynsskydd, men den ska inte få ta över och skymma stammen utan kommer att tuktas. 


Till vänster i bild vid spaljen har jag tidigare planterat ...

Källa: Trädgårdsamatörerna i Halland.

... Klematis Hagley Hybrid vid två tillfällen men de har inte klarat sig...buhu, vad gör jag för fel??  Nu funderar jag på att plantera en...

Källa: odla.nu

 ... Klematis Summersnow där i stället. Det som är praktiskt med växten är att den vissnar ner likt en perenn varje höst och att det därför är lätt att måla om husväggen när det behövs. Gillar vita blommor mot en faluröd vägg! 


Under trädet finns belysning som gör det såå effektfullt om kvällarna när mörkret lagt sig, återkommer till det i ett annat inlägg!

Nu - MAAAT!!

TJINGELING



3 kommentarer:

  1. Duktig du är som fixar och donar!

    SvaraRadera
  2. Hej Aka,

    Klematis är ju så vackra. Jag är nybörjare i trägårn så jag ger dig inga råd. Vem vet vart det kan sluta haha! Lyktor och lampor är ju jättemysigt, det ska jag också ha en dag ;) Gillar er lilla kanin(var det?)gård, så söta hus :)

    Spännande med ert dressingroom-projekt. Ser fram emot en uppföljning.

    Skrev en kommentar ang. valet igår - men den kom bort :( Ville bara säga att jag håller med om att det är så viktigt att rösta! Idag har vi ju beviset för det. Och att vi inte borde ta det för givet när det finns så många som inte får och törs göra sina röster hörda.

    Ha en skön vecka - kram Sanna

    SvaraRadera
  3. Summer Snow har jag enormt bra erfarenhet av, superklematis! Och vill sig inte den andra är det kanske lika bra att byta!
    Du har belysning under trädet, det väntar jag på att få se bilder på, jag vill ha det här vid några björkar som står i en liten grupp utanför köksfönstret. Jag behöver inspirationsbilder, jag väntar.
    Det kommer att bli jättefint med ljus i trädet också, det är så vackert!
    Kram

    SvaraRadera