söndag 19 september 2010

THIS IS IT


EN ALLDELES SÄRSKILD DAG

Idag ska jag till vallokalen! En alldeles självklar rättighet, inte sant?? Men så har det inte alltid varit och jag blir irriterad bara jag tänker på det... 


Vid riksdagsvalet 1921 fick svenska kvinnor rösta för första gången. Den som inte fullgjort värnplikten, var förklarad omyndig, satt i konkurs, försörjd av fattigvården eller dömts för brott saknade rösträtt. Hemska saker....

Men betänk att kvinnorna i Frankrike fick rösträtt först 1944, i Italien 1946 och i Schweiz 1971!!! Om jag hade haft något som helst problem med hjärtat skulle denna information framkalla en hjärtinfarkt och jag blir FÖRBANNAD bara jag tänker på det - så därför tänker jag inte göra det! Min äldsta dotter får gå till val i dag för första gången och jag är så glad att hon vill bidra med med sin åsikt. Hon ser sin röst som värdefull och det gläder ett mammas hjärta :)


ÖNSKAR ER EN SKÖÖN SÖNDAG!

1 kommentar:

  1. ÅH! Ett sånt FANTASTISKT inlägg!
    Jadu, den ALLMÄNNA rösträtten kom inte förrän 1911, så man kan ju fundera både en och två gånger. Vi har en fantastisk demokrati, tycker jag; där vi får lov att rösta på vad vi vill!
    Min dotter får vänta 4 år till..fyller inte 18 förrän om ett halvår.
    Underbart när de unga känner en rätt och ett intresse! Härligt!
    Stor söndagskram

    SvaraRadera