tisdag 28 september 2010

NÅGOT VÄRMANDE I HÖSTRUSKET



GÄSTBLOGGARE

Gästbloggare K här med lite recept till den som gillar det!! Börjar med en snabblagad, god och värmande fisksoppa/gryta. Vi är lite dåliga på att äta fisk i år familj får jag erkänna. Men det här är något som går hem hos både yngre barn och tonåringar. Det är väl taco-influenserna som gör det kanske?


Bjöd svärmor och svärfar på den här soppan för ett par år sedan, men var lite osäker på om det var i "deras smak". Så jag sa att "ni kanske är för gamla för att gilla det här". Aj, vad jag fick äta upp (...) den kommentaren :)!! Svärmor tog receptet och har nog bjudit de flesta i sin bekantskapskrets på soppan. Receptet kan enkelt mångdubblas och passar bra när man ska bjuda många. 

Värmande fiskgryta
4 portioner

1 burk tacosås (vill du ha en riktigt het soppa kan du använda medelstyrka annars räcker det gott med den milda varianten)
1/2 liter fiskbuljong
1 pressad vitlöksklyfta
400 g djupfryst torsk, skuren i små kuber
1/2 purjolök, strimlad
1 röd paprika, tärnad
2 dl majskorn
1-2 dl grädde (går utmärkt med matlagningsgrädde)
Salt, svartpeppar

Blanda tacosåsen, buljong och vitlök i en kastrull. Låt koka några minuter. Tillsätt fisken och grönsakerna. Låt koka ca 10 min till fisken är vit och fast. Tillsätt grädden, smaka av med salt och peppar.

Servera soppan med tacochips, en klick gräddfil och ev. ett gott bröd.


Hinner med ett recept till också... 

Den här fetaoströran har vi istället för annan sås till kött eller kyckling


Fetaoströra m soltorkade tomater

75-100 g soltorkade tomater i olja
150 g fetaost
3 msk olivolja
1-2 msk lätt crème fraiche
1/2 tsk socker 
2 msk citronsaft
Salt och peppar

Kör allt till en slät smet i mixer/matberedare. Jättegott!!


Hoppas det ska smaka!

K

7 kommentarer:

  1. Tack, tack för recepten. Speciellt fisksoppan. Hos oss är vi väldigt dåliga på att äta fisk, så ett nytt recept var verkligen välkommet :). Låter supergott!

    Kram/Annie

    SvaraRadera
  2. ser gott ut.
    mitt överkast på sängen är en gammal gardinkappa jag köpte på loppis och sydde om.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Nu vattnas det i munnen, SÅ mkt gott!!!:)
    Det blir till att testa....mmmmm!:)
    Hoppas du känner dig bättre nu , då de där bacillerna kan vara envisa:)
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera
  4. Mums va gott det lät... dessa måste jag såklart prova. Tack för recepten!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Gott gott!
    Jag försökte kommentera igår kväll men det var väldigt mycket Error då.....
    Jag såg att jag missat massor av fina inlägg. Men nu är jag ikapp igen, tror jag!
    Kläderna är jätteläckra.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Toppensoppa! Den måste jag prova genast, tror den går hem i familjen. Dessutom har jag 7 kilo fisk i frysen som köptes en Hemfisk för ett tag sen... En gång i veckan försöker jag göra fisk hemma, mest blir det gratäng av nåt slag. Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Som vanligt bjuder du på smarriga recept! Fisksoppan ska jag absolut prova. Vi är inte heller så duktiga på att äta fisk i den här familjen ;)

    Ha en bra dag!

    Kram Sanna

    SvaraRadera